Доля і долі
Шеф
Ахтем Сеїтаблаєв
режисер, актор
Прем'єру вистави доведеться скасовувати. Це відчувала більшість колективу нашого кримськотатарського курсу. Очі нашого майстра, завжди стриманої Антоніни Іванівни Жукової, видавали її внутрішню бурю. Ми стояли посеред сцени, на якій мали бути декорації, а їх не було. І впевненості, що вони з'являться до прем'єри, призначеної на післязавтра, не було також…

Спокійно і ніби трохи соромлячись у зал зайшов чоловік середнього віку, просто вдягнений, з розкішними вусами та величезним лантухом, який, здавалося, був більший за нього. Він опустив свій мішок і став у кутку. Хтось сказав, що це декоратор, який кілька днів тому влаштувався на роботу в театр. З мішка дістали домашнє начиння, посуд, покривала, якийсь реквізит. Потім у нас зав'язалася розмова. Він запитав, чим нам ще допомогти. Ми йому розповіли, що в нас мала бути декорація… юрта, але це, звичайно, нереально. До наступної репетиції на сцені стояла юрта! Точніше, половина юрти, — вона оберталася навколо своєї осі, а з іншого боку був її інтер'єр. Прем'єра нашої дипломної вистави відбулася. А ми ось так познайомилися з моїм другом — Шевкетом Сейдаметовим. Ішов 1992р.

Шеф (друзі давно його так називають) прийшов влаштовуватись у Кримськотатарський академічний театр уже маститим художником. На той час він мав за плечима визнані роботи — керамічні, ткацькі, був автором монументальних розписів, брав участь у численних виставках, а влаштувався на роботу декоратором — так він хотів працювати в Театрі. Скоро Шеф став художником, а потім — і головним художником театру.

Шевкет Сейдаметов
Все, що я сьогодні знаю про Рубенса, Тиціана, Рафаеля, Мікеланджело, Кандінського, про ынших художників, — знаю завдяки йому, з наших із ним розмов після репетицій.

Місцем розмов була його майстерня. В ній він не тільки працював, там він і готував, там ми сиділи за столом, багато розмовляли, сперечалися. З цих розмов виникало відчуття повноти життя.

З наших же розмов, тепер уже по телефону, народжувалося рішення моєї переддипломної вистави. Я навчався в Києві, Шеф був художником у Кримськотатарському театру. Творилася наша перша спільна робота як режисера й художника. По телефону ми обговорювали, якими мають бути декорації, костюми, малюнок мізансцен. Шеф завжди намагався зробити декорацію живою. Його декорації ніколи не були статичними, вони були ритмічною основою вистави і завжди наповнені змістом.

Для вистави «Лісова пісня» він створив фантастичний світ — ліс із білої марлі. І цей ліс — біле листя в кольоровому освітленні — на очах у глядачів перетворювався на імпресіоністську картинку. В якій жили гармонія, експресія, емоція, багатство нюансів і відтінків. Осінній, зимовий, палаючий, сірий — ліс був окремим персонажем, повноцінною дійовою особою вистави.

А для нашої вистави «Сімферопольські хлопці» він зробив декорацію-трансформер із різного мотлоху — з решток старих костюмів, декорацій. І це заграло. Вистава йшла 5 років при повних аншлагах.

Ми разом створили чимало вистав. Це і «Бахчисарайський фонтан», і «Браво, Амадео» за «Моцартом і Сальєрі» Пушкіна, і «Азри Киз» у Татарському театрі Камала в Казані.

За великим рахунком, до кіно я теж потрапив завдяки йому. Шефа запросили на Кіностудію Довженка на фільм «Татарський триптих», а він, своєю чергою, підтягнув туди нас. Я доти вже знімався в Олеся Саніна, але це був зовсім новий кінодосвід… тут ми і грали, і попрацювали другими режисерами. Нові сторінки в професії теж відкривалися завдяки моєму другу.

Коли в мене відбувся режисерський дебют у кіно, в Шефа стався інфаркт. Він переніс операцію, потім реабілітацію. Відтоді у нас якось не складалася спільна зайнятість, майже всі свої фільми я знімав з іншими художниками.

А потім була «Хайтарма». Тут варіантів не залишалося. Без нього я б не став знімати. Тут був і вокзал, побудований із нуля, в якому мій батько — інженер з багатолітнім стажем — не розгледів декорацію, і літак, що тепер стоїть у Криму в музеї Амет-Хана Султана. Унікальність Шефа як художника ще й у тому, що він від першого ескізу і до готової декорації знає, як це втілити, і вміє це робити. Всі люди кіновиробництва, які з ним працювали, знають, що Шеф — це надійність, людина, котра не підведе.
Кадр з фільму "Хайтарма"
Недавно ми знімали наш новий фільм у Грузії. Там Шеф із чотирма своїми помічниками знову творили дива — стільки всього побудували за короткий час, і при цьому завжди були в хорошому гуморі, і ще встигли знятися в кіно! Актор, затверджений на одну з ролей, не зміг зніматися, і замість нього роль зіграв Шеф. Він не підвів і тут.

Зараз ми з ним не завжди маємо можливість тісно спілкуватися, насамперед через зайнятість, але коли подумаю, скільки всього з ним пов'язано — в житті, в роботі, в розмовах, в мовчанні!.. Я його знаю більше за всіх. Він мені і друг, і вчитель, і брат, і часто — як батько. У тяжкі часи, ще в Криму, він допомагав мені виживати… я фарбував у нього декорації для кримського КВК… і це тепер згадується як світлий час.. веселий.. була якась впевненість, що завтра видасться кращим... цю впевненість задавав він. Перш за все — він.

Я його знаю вже майже 25 років. Це ціла епоха нової Країни і більша частина мого життя. І це чудово! І хоча він інколи бурчить, що відстав від життя, та, як і раніше, пропонує несподівані креативні рішення і фонтанує ідеями. І ми з ним зробимо ще не одну спільну роботу.

Тоді, в 1992 р., після прем'єри нашої дипломної вистави Антоніна Іванівна Жукова сказала нам: «Не відпускайте його — він людина театру!». Може, це пафосно прозвучить, але я справді щасливий, що Шевкет є в моєму житті. Бо він — Людина!
Читайте також
Made on
Tilda