Як не дивно, це відкриття не стало для мене розчаруванням, а дідові історії не втратили свого шарму. І, тим більше, мені навіть на думку не спадало викрити діда в брехні. Лише кілька разів, коли чергова оповідка ставала аж надто фантастичною, я дозволяв собі висловити вголос сумнів у її правдивості. Дід у відповідь анітрохи не засмучувався й при нагоді розповідав ту саму байку менш вибагливому слухачеві. Розповідаючи, він якоюсь мірою сам починав вірити у правдивість своїх історій, а тому вже точно не потребував чийогось визнання їх реальності — лише читацької вдячності.
Після таксування на орендованій «Волзі» підприємницький хист діда пішов на спад, а заразом і звичний рівень прибутків. Історії також почали змінюватися: в них меншало крутійства й іронії, натомість більшало агресії й насильства. Відтак розмаїття сюжетів зводилися переважно до бійок — з деталями й подробицями.
Дідові політичні переконання з кінця дев'яностих еволюціонували від «активної індиферентності» до «агресивної ностальгії». Оцінка дій чинного парламенту, уряду і президента незмінно зводилася до формули «розстріляти їх треба» (з варіантами: «повісити», «підірвати» тощо). На запитання, кого саме, він уточнював: «Усіх». Ми багато сварилися, доки я не ввів табу на розмови на політичні та історичні теми.
Доки був живий прадід, він щороку нагадував, аби я не забув його привітати з 9 Травня. За кілька років до Майдану десь дістав георгіївську стрічку і повісив на кухні.
Під час Майдану ми майже не спілкувалися — я й так уявляв, що він скаже. Що він думав про війну, я волів не знати.
Саме дід повідомив мені про повістку до військкомату — по телефону було добре чути, як він хвилюється. І лише дідові з усіх близьких родичів я не наважився сказати про свою мобілізацію, передоручивши це батькові.
А тоді дід зателефонував мені на полігон і почав розпитувати. Про те саме, що й родичі тисяч інших мобілізованих, віком від двадцяти трьох до п'ятдесяти семи: «Як годують? Чи важко? Що обіцяють? Що з нами буде далі?» Я незмінно відповідав: «Усе добре. І зараз, і далі теж». Він мені, здається, не вірив. Мабуть, думав, що я також розповідаю свої історії.
Коли я приїхав у відпустку, ми навіть посваритися не змогли. Він розпитував про армію. Спробував десь ввернути своє звичне «стріляти їх усіх», на що я відповів: «От я сиджу перед тобою. Стрілятимеш?» Дід промовчав. А трохи згодом починав розповідати. Армійські історії. Але цього разу геть інші. У них більше не було карколомних сюжетів і яскравих деталей. Натомість було багато втоми, суму, злості й недовіри. Не знаю, чи він колись їх розповідав іще комусь і наскільки вони правдиві. Точно знаю, що чув їх уперше.
Тепер дід мені телефонує не менш як раз на тиждень. Розпитує, як почуваюся, як здоров'я і чи не ображають на службі. Питає, коли обіцяють демобілізувати і що буде далі.
І я знову щоразу відповідаю: «Усе добре. І далі теж — усе буде добре». Сподіваюся, він мені вірить.