Денис ФУДАШКІН: "Ми не можемо дозволити собі за безцінь продавати надра" Або як Мінфін пояснює витрати нафтогазодобування та його рентабельність в Україні в 775%

Поділитися
Денис ФУДАШКІН: "Ми не можемо дозволити собі за безцінь продавати надра"  Або як Мінфін пояснює витрати нафтогазодобування та його рентабельність в Україні в 775%
Навіть після підвищення податку до 55% у приватних компаній чистого доходу залишається в 40 разів більше, ніж у державної "Укргазвидобування".

По-хорошому, податки на видобуток газу, нафти та конденсату потрібно підвищувати ще більше. Але коли з початку серпня стали діяти затверджені парламентом ставки ренти для газодобувних компаній, усе перевернулося з ніг на голову. Ще вчора мегаприбутковий бізнес сьогодні змушений боротися за виживання, а замість зростання видобутку газу компанії готуються згортати інвестпрограми. Однак один із ініціаторів податкової реформи - заступник міністра фінансів Денис ФУДАШКІН не вважає, що "серпневі" податки для газодобувачів високі, й навіть має намір відстоювати їхнє збільшення. Чому та як це позначиться на нафтовидобутку, DT.UA його й розпитувало.

- Денису Олександровичу, з 1 серпня 2014 р. законодавчим рішенням парламенту ставки за користування надрами, тобто основний податок для видобувних компаній, значно збільшено. Для чого підвищували податки, і за якою методикою Мінфін розраховував розмір рентної плати за надрокористування?

- Від початку ми внесли в законопроект ставку за користування надрами 70% для видобутку газу. Такий розмір ставки легко пояснити.

Зрозуміло, що фіскальне навантаження, яке діяло раніше, нерівномірне. 94% - навантаження на тих, хто продає газ для населення (йдеться не про посередників). Це ПАТ "Укргазвидобування", 100% корпоративних прав якої володіє НАК "Нафтогаз України". І 17,5% - навантаження на тих, хто продає газ для промисловості (рис. 1).

Ставка в 70% вирівнює розмір одержуваного доходу всіх видобувних компаній, незалежно від напрямів подальшої реалізації газу (для промисловості або для населення), тобто забезпечує вилучення надприбутку тих газодобувних компаній, які реалізують газ для промислових цілей. Таке вилучення можна забезпечити двома інструментами: пряме оподаткування у вигляді податку за користування надрами та "квазіоподаткування" регульованої ціни газу для населення (домогосподарств). Виходить середньозважена ставка - 70%.

В остаточному підсумку Верховна Рада затвердила ставку на рівні 55%. Фактично це не призводить до великого вилучення прибутку з галузі. Що ж до населення, то тут нічого не змінилося.

- Чому Мінфін запропонував і підтримав таку різку зміну оподаткування саме видобутку нафти та газу, яких нині так потребує країна?

- Не може бути такого ж підходу до оподаткування надр, як до оподаткування конкурентного бізнесу. Надра - це ресурс, той самий актив (див. рис. 2). Якщо держава продає актив за заниженою ціною, як це називається?

- Корупція.

- Насправді плата за КОРИСТУВАННЯ надрами (рента) - це та ціна, за якою держава продає ресурс комерційним компаніям, що видобули його та реалізували. Надра - це актив. Тепер дайте мені відповідь на запитання, чи нормально перепродавати ресурс компаніям по 800 грн, якщо потім вони продають його по 4724 грн? На це запитання ми вже відповіли.

- У вас є взаєморозуміння з керівництвом "Нафтогазу України" у питанні, якою має бути ціна на газ?

- У нас із НАК "Нафтогаз України" єдина думка - ціна для всіх має бути ринковою, такою, як для промисловості, у цьому разі - 4724 грн за тисячу кубометрів. Але в Мінфіну з "Нафтогазом" розбіжності в деталях і методах. Ми вважаємо, що треба вилучати рентою, а не використовувати "квазіподаток" видобувних компаній. Потрібно значно підняти ставку ренти - це й буде тим ресурсом, за рахунок якого ми зможемо забезпечити підтримку найбідніших верств населення, щоб підвищення тарифів для них не було болісно відчутним. Пропозиції НАКу - переглянути ціну й ресурс залишити в їхньому розпорядженні.

- Багато хто за всього бажання не зможе платити таку ціну за газ. Як бути?

- Механізм компенсації громадянам - через прямі субсидії, а не розмивання коштів через механізм регулювання ціни.

Уже розроблений і діє механізм субсидій та компенсацій. Якщо витрати сім'ї на житлово-комунальні послуги перевищують 15% доходів, може призначатися субсидія. Також із 1 липня передбачено механізм компенсацій. Під це виділено бюджетні ресурси. Але це компетенція Мінсоцполітики.

- З 1 травня 2014 р. ціни на газ для населення значно збільшено - з середньої ціни 1089 грн у середньому на 56%. Але закупівельна ціна газу "Укргазвидобування" залишилася колишньою - 412 грн (із ПДВ). Куди пішли гроші від підвищення цін на газ для населення?

- "Нафтогазу України" - на зменшення фіскального дефіциту. Там є нестача газу для потреб населення, який заміщають дорогим імпортним ресурсом. Є складнощі із заміщенням кредитів, плюс оплата використаного газу надходить несвоєчасно…

- Плата за користування надрами для газодобувних компаній зросла набагато більше, ніж для тих, які видобувають нафту та конденсат, чим це пояснюється? Чому газодобувачі мають платити більше?

- За нафтою підвищення становило з 39 до 45% при видобутку на глибині до 5000 м і з 18 до 21% - понад 5000 м. Від початку ми просили понад 55%, але перший законопроект не набрав голосів у Раді навіть для включення до порядку денного.

Та якщо порівняти рентабельність видобутку нафти та газу навіть після підвищення податків, то в газодобувачів вона буде вищою. За нашими розрахунками, рентабельність витрат цього бізнесу в Україні становитиме 775% для газовидобутку та 482% - для нафтовидобутку (див. рис. 3).

- Тому не набралося голосів у парламенті, щоб розглядати ваш законопроект із 70% ренти на видобуток газу? Але пропонуємо перейти до нафти. Було багато розмов про можливе заниження цін при продажу нафти, як мінімізувати втрати бюджету?

- Для цього існують індикативні ціни. Зараз база оподаткування прив'язана до котирування Urals на Лондонській біржі.

- Застосування індикативних цін у попередні роки (у різних галузях і на різні товари) свідчить, що це прямий шлях до корупції.

- Ми ж кажемо про євроринок і прив'язку цін на енергоносії в Україні до європейських. Спробуйте корумпувати Лондонську біржу.

- Можливо, українські олігархи ще не пробували цього зробити? А якщо серйозно, то як підвищення ренти позначиться на доходах нафтовиків?

- У нас ціна на нафту прив'язана до світової ціни, яка визначається в доларах. Ми можемо побачити, що з урахуванням зміни курсу гривні до долара нафтодобувні компанії мають більші доходи в гривні, ніж до підвищення ренти. Якщо порівнювати рівень оподаткування нафтовидобутку, наприклад, в Україні та Росії, то в нас воно набагато ліберальніше.

- Представники недержавних видобувних компаній заявляють, що підвищення плати за користування надрами у разі видобутку газу призвело до того, що загальне податкове навантаження зросло до 80%. Компанії кажуть, що вони платять дуже високі податки, і видобувати газ в Україні стає невигідно. Як ви відреагуєте на такі заяви?

- Ці заяви не підтверджено розрахунками. З нами (Мінфіном) сперечатися складно, ми можемо все легко довести з цифрами в руках. Рахував і так, і сяк, але 80% загального оподаткування ніяк не виходить.

Дискутують, багато це чи мало, але подивімося на дві прості речі. У нас видобуток газу представлено двома групами - державною компанією "Укргазвидобування", яка продає газ населенню (принаймні зобов'язана це робити), і комерційними компаніями, шо поставляють газ для промисловості (див. рис. 4). Ставка ренти, що сплачується до бюджету "Укргазвидобуванням", становить 72 грн, собівартість, прямі витрати, за розрахунками "Укргазвидобування", досягають 243 грн. Залишається 47 грн.

Приватні компанії платили до бюджету за надрокористування 827 грн. Їхню собівартість можна порівняти з держкомпаніями, тобто їм залишалося після оподаткування набагато більше.

Якщо казати про рівність фіскалізації, то чому державна компанія гірша? Навіть після підвищення податку до 55% у приватних компаній чистого доходу залишається в 40 разів більше, ніж у державної "Укргазвидобування".

- Однак собівартість видобутку газу - 243 грн, це 30 дол. за курсом минулого року або 20 дол. за сьогоднішнім. Хіба може бути така низька собівартість газу?

- Собівартість подано "Укргазвидобуванням". Така сама собівартість заявлена й у російського "Газпрому", це легко перевірити у фінансовій звітності, яку вони публікують. Собівартість видобутку в них приблизно така сама, і вони мають не менш складні умови видобутку. Це ілюзія, що видобуток газу коштує шалених грошей. Не беручи до уваги глибинного видобутку та розробки шельфу. До того ж для видобутку газу з глибини понад 5000 м ставки ренти нижчі - 28%.

Не слід прив'язувати собівартість до долара, досить велика частина витрат видобувних компаній, наприклад зарплата, - у гривнях.

- Тобто ви вважаєте, що видобувні компанії "потягнуть" нове оподаткування?

- Не вважаю ставку плати за надра при газовидобутку на рівні 55% високою. По-хорошому, вона має бути вище. Будь-яка компанія скаже, що навіть ця рентна плата - це багато, аргументи наводяться різні, у тому числі й за собівартістю. Ми дивилися строк окупності. Отже, для найдорожчої свердловини, яку нам наводили як аргумент з різними дебітами, за чистим грошовим потоком - максимум два роки. І ви ще спробуйте знайти бізнес за грошовим потоком із окупністю два роки - це буде непросто.

"Укргазвидобування" має можливість видобувати по 243 грн, а там, нагадаю, майже 150 грн амортизації закладено, при тому що в нас досить ліберальні норми амортизації, вони значно нижчі, ніж у всьому світі.

Якщо в приватних компаній собівартість видобутку газу набагато вища, ніж у державних, виникає питання ефективності їх роботи в принципі. Ми виходимо з того, що показник собівартості "Укргазвидобування" коректний, тим паче, що на цю компанію припадає 70% видобутку газу в Україні.

Так, деякі компанії казали: "У нас висока дохідність, але в нас заплановані значні інвестиції". Немає питань, при рентабельності витрат 775% проблем із залученням ресурсів не має бути в принципі. Якщо ви поговорите з інвестиційними банкірами, вони вам це підтвердять.

- Україна гостро потребує розвитку власного видобутку нафти та газу, це питання національної безпеки. Чи не вважаєте ви, що високі податки можуть відлякувати інвесторів?

- Щоб стимулювати видобуток, ми впровадили понижувальний коефіцієнт для нових свердловин на рівні 0,55. Він діятиме два роки. За цей час будь-який проект, навіть найдорожчий, у нафтогазодобуванні окупиться.

- Чому тоді не розробляються нові родовища?

- Вважаю, що це не питання привабливості бізнесу, швидше, це питання входу в цей бізнес. Входу не за витратами. У нас багато років ведуться дискусії, хто одержить нові ділянки, хто видобуватиме, хто одержуватиме таку дохідність?..

- Наскільки змінилися ставки рентної плати для видобувних компаній інших корисних копалин (крім нафти та газу). Наприклад, залізорудної сировини?

- На видобуток залізорудної сировини ми підняли ренту й суттєво, ставку підвищено з 5 до 8%. Але, нагадаю, це вже друге підвищення, перше було навесні, тоді ставка була 1,5–3,5%. Мінфін і раніше неодноразово намагався підвищити ренту для компаній, які видобувають залізорудну сировину, але безуспішно.

- Не секрет, що багато видобувних компаній зареєстровані в Києві, тут платять основні податки. Водночас регіони, де безпосередньо видобуваються газ і нафта, одержують зовсім небагато податкових надходжень до місцевих бюджетів. Чи існує можливість змінити розподіл податків на користь місцевих бюджетів?

- Якщо говорити про перерозподіл доходів від держбюджету місцевим бюджетам, то потрібно також вирішувати питання передачі й видаткової частини (освіта, медицина та ін.). Загалом це дуже складне питання. Нафта та газ - це природні ресурси загальнодержавного значення, і вони є далеко не в кожному регіоні. Якщо віддати податки на місця, то одні одержать усе, інші - нічого.

- Нові ставки ренти діятимуть до 1 січня 2015 р. Що Мінфін планує робити далі? Будете підвищувати чи знижувати ставки податків на надрокористування?

- Будемо пропонувати запровадити ці ставки на постійній основі.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі