На лаві запасних місту біля моря тісно

Поділитися
Одеса готова до Євро-2012. Готова увійти до числа основних міст, що прийматимуть чемпіонат. На старті вона має непоганий вигляд: потенціал міста біля моря, можна сказати, поза конкурсом...

Одеса готова до Євро-2012. Готова увійти до числа основних міст, що прийматимуть чемпіонат. На старті вона має непоганий вигляд: потенціал міста біля моря, можна сказати, поза конкурсом. А тому експерти УЄФА дали Південній Пальмірі «зелену картку».

Головна футбольна арена розташована в центрі міста, у десяти хвилинах ходу від Дерибасівської, у гарному місці над морем — у парку ім. Т.Шевченка, який сам по собі є природною фан-зоною. Поряд — морвокзал, де можуть швартуватися білосніжні океанські лайнери, готові п’ятизіркові готелі для vip-персон. Новою естакадою, що підніматиметься до парку, авто за лічені хвилини домчать важливих гостей до стадіону. Море, сонце та пляжі з новенькими готелями будуть поряд для незліченної армії вболівальників. Місця вистачить усім. За потреби виручить округа — Іллічівськ, Южний і навіть Кароліно-Бугаз із Сергіївкою.

Іншими словами, усім своїм єством Одеса прагне довести: якщо вона не головне, то й не запасне місто в Україні. І готова спорудити над морем ще один стадіон. Хоча її про це і не просять.

Стадіон над морем

Програму підготовки та проведення в Одесі Євро-2012 ухвалили в січні цього року. Одностай­ності в сесійній залі не спостерігалося. Депутати міськради просили заборонити будівництво готелів на прибережних схилах. А будівництво стадіонів у парках назвали злочином проти одеситів. Але їх була меншість. Сесія схвалила реконструкцію стадіону «Чорноморець» у парку ім. Т.Шевченка, що є пам’яткою садово-паркового мистецтва. І дозволила збудувати новий стадіон із спортивно-розважальним, готельно-торговельним комплексом і яхт-клубом на березі моря в районі гідропарку Лузанівка на намивних територіях.

Останній проект викликав украй негативну реакцію в жителів мікрорайону Лузанівка. На знак протесту на місці майбутньої забудови вони навіть висадили дерева та готові в майбутньому стати на захист берега.

Зрозуміло, що УЄФА не вимагає зведення готелів над міськими пляжами, а стадіонів — у парках на березі моря. Та і, як з’ясувалося, другої футбольної арени також. Вимоги УЄФА прості та зрозумілі: місто, що приймає чемпіонат, повинно мати один стадіон для проведення матчів і чотири тренувальні. Отже, стадіон на 30 тис. місць, який влада вирішила побудувати в Лузанівці, погодившись при цьому на реконструкцію в парку ім. Т.Шевченка, — це їх суто особиста ініціатива. А тому припускають, що берег забудують апартаментами з відповідною інфраструктурою, оскільки готелі в цьому районі поза чемпіонатом не будуть затребувані.

Варто зазначити: поки що в жод­ній програмі підготовки та про­ведення Євро-2012 — ні міській, ні обласній, ні державній — готелів у Лузанівці немає. В останніх двох немає і спірного ста­діону. Проти його будівництва вис­тупає ЗАТ ФК «Чорноморець», котрий реконструюватиме стадіон на 50 тис. місць у парку ім. Т.Шевченка і три навчально-тренувальні бази. Отож, обласна рада, що лобіює бізнес-проекти згаданої вище структури, своїм рішенням виключила стадіон у Лу­занівці з регіональної програми.

Це тільки чиновники заявляють, що в Одесі вся спортивна та готельна інфраструктура для проведення матчів чемпіонату буде затребувана і після 2012 року. Інвестори вважають інакше. Тому прагнуть всіма способами не допустити конкуренції.

На відміну від інших міст, Одеса не оголошувала тендера на реконструкцію головної спортивної арени. ЗАТ ФК «Чорноморець» одразу заявив про себе як про безальтернативного інвестора та забажав натомість одержати у свою власність стадіон разом із земельною ділянкою за 1 грн. А це сім гектарів паркової землі. У відповідь влада повідомила, що є ряд інвесторів, готових вкласти кошти в будівництво нового стадіону для проведення ігор чемпіонату.

За право реконструювати ста­діон «Чорноморець» власник однойменного футбольного клубу боровся з міською владою всіма способами. Після кількамісячного протистояння компроміс знайш­ли. Одеська міськрада — акціонер ЗАТ ФК «Чорноморець». Тому ста­діон вирішили передати у власність ЗАТ як внесок до його статутного фонду і тим самим збільшити частку міста. На таких самих умовах «Чорноморець» одержав і дві навчально-тренувальні бази, одна з яких — у прибережній зоні, у Відраді, для реконст­рукції футбольних полів і будівництва на їх території готелів.

Проте на цьому проблеми навколо проектів ФК ЗАТ «Чорноморець» не вичерпано. Після того, як інвестор презентував макет оновленого стадіону, стало видно, що поряд красуються два височенні хмарочоси — майбутній готель 4* і нібито адміністративний корпус. Це той випадок, коли інвестору дозволили сісти за стіл, а він і ноги на стіл.

Стадіон розташований у центрі парку. Тому мало кому зрозуміло, як його реконструкція, що передбачає створення безперешкодних проходів, будівництво нових під’їзних доріг, паркінгів на 5 тис. місць і двох висот­них будівель, не зашкодить парку. Місто поки що дозвіл на будівництво двох висоток не давало. Проте майбутній готель уже фігурує в обласній програмі підготовки до Євро-2012.

Допоможуть океанські лайнери

Загалом не зовсім зрозуміла ситуація і навколо готелів. Утім, як і навколо інших об’єктів. Постановою Кабміну затверджено нову редакцію державної цільової програми підготовки та проведення в Україні Євро-2012. У неї додатково включено пункти з реконструкції в Одесі 35 готелів. Однак багато які з них її взагалі не потребують.

Цю інформацію озвучили на сесії облради, на якій 6 червня ц.р. депутати приводили у відповідність із державною свою регіональну програму. Область уже звернулася до київських чиновників із проханням виключити ці готелі із згаданого вище документа. Виявляється, заплановані обсяги фінансування не погоджено з інвесторами. Вони не знають, що зобов’язані протягом чотирьох років викласти пристойні суми на реконструкцію готелів.

У травні Одеса подала експертам УЄФА новий пакет документів — так званий генеральний план інфраструктури, який узгодили профільні міністерства. Це — відомості про спортивні об’єкти, транспортну та готельну мережі, можливості охорони здоров’я. У плані міститься детальна інформація щодо кожного проекту і гарантії міста стосовно їх реалізації. Поки що об’ємний документ не для загального ознайомлення. Тому, які готелі насправді заявлено, залишається здогадуватися.

За словами чиновників, до генплану інфраструктури ввійшли проекти, передбачені міською програмою підготовки до чемпіонату. Та чи це так? Програму прийняли на сесії міськради в січні ц.р. Відтоді з’явилися нові проекти та пропозиції. Серед них — уже згадуваний готель при стадіоні «Чорноморець» у парку ім. Т.Шевченка, що фігурує у статзвітності з Євро-2012. Абсо­лют­ною новиною є будівництво готельно-апартаментного комплексу з підземним паркінгом у самому серці Одеси, її історичній частини — на Приморському бульварі, 9. Судячи з адреси, це Одеський палац моряків, пам’ят­ка архітектури. Тут планують побудувати 50 номерів категорії 5*. І апартаменти з готельною інфраструктурою 5* класу де-люкс — 200 номерів. Хоча жодного офіційного рішення щодо цієї «новобудови» немає. Але комплекс зазначається серед пропозицій Одеси, які вона рекомендуватиме внести до державної програми.

На сьогодні, виходячи з вимог УЄФА щодо кількості готельних номерів (а вони стосуються в основному розміщення учасників і гостей чемпіонату), в Одесі перебір із тризірковими готелями. Можна сказати, що вистачає чотиризіркових готелів, без урахування їхнього стану. А от забезпеченість п’ятизірковими номерами на рівні 1% — усього 26 номерів. Тому місто зобов’язалося побудувати половину з відсутньої кількості і половину поповнити за рахунок круїзних лайнерів, що можуть бути зафрахтовані на період проведення матчів.

Інакше кажучи, в Одеси немає нерозв’язних проблем. Є лише технічні моменти та нюанси. Негативна ж реакція городян, громадськості і навіть протести прокуратури до них не належать. Їх узагалі не враховують.

Не все гаразд і з об’єктами транспортної інфраструктури. Але тут проблеми лежать у площині фінансування та відносин на рівні «місцева влада — Кабмін». До державної програми не ввійшли пункти, що стосуються будівництва естакади (або тунелю) «Митна площа — стадіон «Чорноморець». На ті цілі необхідно 150 млн. гривень. З них 50 млн. влада розраховувала отримати з держбюджету. Згадана естакада є одним із основних аргументів того, що парк ім. Т.Шевченка не принесуть у жертву Євро-2012.

Випало з програми і будівництво швидкісної автомагістралі Північ — Південь. Вона має з’єднати всі райони міста з центром і в’їздами в Одесу. На реалізацію цього проекту, до якого місто вже приступило, мерія у своїй скарбниці передбачила 300 млн. грн. і розраховувала одержати 400 млн. із держбюджету.

Місто не живе підготовкою до Євро

У цілому для Одеської області прогнозні обсяги державного фінансування урізано з 2,4 до 1,2 млрд. гривень. Область вважає такий підхід неправильним. І наполягатиме на проектах, запропо­нованих Одеською міськрадою.

Зважаючи на все, без проблем Кабмін готовий фінансувати лише реконструкцію Міжнародного аеропорту «Одеса». Та мерія державної допомоги не потребує. Вона просить заплановані на ті цілі казенні кошти в розмірі 361,83 млн. грн. виділити на ремонт одеських доріг.

Аеропорт — тема окрема. Одесі пригрозили: якщо вона не передасть державі злітно-посадкову смугу, то залишиться без Євро-2012. Така позиція Міністерства транспорту і зв’язку. Її озвучив губернатор області на сесії облради. Раніше на прес-конференції в Одесі міністр транспорту Й.Вінський заявив: якщо не буде досягнуто домовленості з міськрадою, то міжнародний аеропорт побудують у Миколаєві. Як альтернативу одеському.

Домовитися не вдалося. У від­повідь на листи Мінтрансу, яке бомбардувало мерію пропозиціями узгодити проекти відповідних розпоряджень Кабміну, питання про статус підприємства влада міста винесла на сесію. Депутати вирішили, що передача аеропорту як цілісного майнового комплексу з комунальної власності в державну — недоцільна.

А 24 червня ц.р. міськвиконком створив комісію для проведення конкурсу на вибір стратегічного партнера для реконструкції аеропорту, затвердив порядок проведення і планує до середини липня оголосити тендер.

Без сумніву, Євро-2012 дає і містам, що приймають чемпіонат, і країні загалом чудовий шанс зробити ривок уперед. Проте підготовка до майбутнього чемпіонату поки що не стала тим масштабним проектом, який зміг би консолідувати владу, бізнес і громаду. І, схоже, навряд чи стане.

Якщо говорити про Одесу, то поки спостерігається лише злиття влади та бізнесу, диктат якого спостерігається всюди. На жаль, це і є головне тло, на якому, швидше за все, пройде підготовка до Євро. А підтримка громадськості і настрої громадян — та складова успіху, про який лише говорять чиновники. Однак нічого не роблять, щоб слова «місто живе підготовкою до Євро», «городяни сповнені оптимізму» стали реальністю.

Мер міста був чесний з експертами УЄФА, коли запевняв: Одеса вирізняється гостинністю. І гідно прийматиме учасників і гостей чемпіонату. Важливо, щоб городяни до моменту проведення турніру геть не розлютилися і не вважали Євро-2012 дерибаном парків і узбережжя. Поки що саме такі настрої панують у місті. І судячи з того, як розвиваються події, навряд чи щось зміниться найближчим часом.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі