Розпал пристрастей у ході конкурсу з продажу 68-відсоткового пакета акцій Запорізького алюмінієвого комбінату давав вагомі підстави думати, що крапку в затяжному конфлікті неминуче має поставити черговий гучний скандал. Принаймні до такого прогнозу схиляла поведінка зацікавлених сторін. Оскільки і після остаточного рішення Фонду держмайна, котрий визнав переможцем конкурсу «АвтоВАЗ-Інвест», новоявленого власника прийняли в Запоріжжі аж ніяк не з розпростертими обіймами. Керівництво ЗАлКу (насамперед в особі голови правління ВАТ і генерального директора комбінату Івана Бастриги) спочатку, м’яко кажучи, просто не бажало його визнавати таким, продовжуючи наполягати на тому, що результати конкурсу є неприйнятними і для підприємства, і для держави.
Приводом для чергових судових розбирань стали дії незалежного реєстратора (фірми «Сервіс-реєстр»), у чийому веденні перебував головний реєстр акціонерів ЗАлКу. Небажання реєстратора визнати повноваження «АвтоВАЗ-Інвесту» у той час не викликав протестів із боку керівництва комбінату. Претензії з’явилися трохи пізніше, коли настав час проведення загальних зборів акціонерів. Тоді і з’ясувалося, що головний реєстр акціонерів ЗАлКу... зник. За словами І.Бастриги, його «потягли київські структури». Які саме — Іван Михайлович незабаром уточнив, пославшись на «продовження історії, котру крутила ЗТФ «КрАЗ». До речі, лише місяць тому ця фірма котирувалася керівництвом комбінату в ролі інвестора набагато вище, аніж російська компанія. З урахуванням цього було нескладно здогадатися, що головною інтригою зборів акціонерів стане питання про долю правління АТ. Воно теж, до речі, порушується не вперше.
Рік тому, коли контрольний пакет ЗАлКу перебував у держвласності, із подачі обладміністрації, очолюваної Володимиром Куратченком, було зроблено спробу внести в статут АТ зміни, що передбачають призначення правління не загальними зборами, а наглядовою радою. Після бурхливих дебатів вона все ж не увінчалася успіхом, наштовхнувшись на лютий опір заводчан, у чийому розпорядженні було лише кілька відсотків акцій. Але цього разу волі нового власника суперечити не стали, передаючи право персоніфікації складу правління наглядовій раді. У ній сім із дев’яти членів прямо або опосередковано представляють інтереси нового власника. А очолив наглядову раду голова ради директорів АТ «АвтоВАЗ» Володимир Каданников. Його спільний із першим заступником голови «Зовнішекономбанку СРСР» Миколою Косовим візит у Запоріжжя певною мірою пролив світло щодо перспектив роботи ЗАлКу.
Із тольяттінськими автомобілебудівниками у запорізьких алюмінщиків є давні зв’язки, що беруть початок з часів створення ВАЗу. Для нього в Запоріжжі було освоєно випуск нових сплавів, що й донині становлять велику частину споживаного волзьким автогігантом алюмінію (без малого третина виробленого ЗАлКом металу). За якістю і ціновими параметрами, зазначив В.Каданников, він перевершує російський. Тому вазівці зацікавлені в стабільній роботі комбінату і його подальшому розвитку. Але про масштабну реконструкцію виробництва поки мова не йде. Першочерговими завданнями визначено погашення наявної кредиторської заборгованості і налагодження виробництва алюмінієвої фольги. До того ж необхідно розрахуватися з кредитом у 70 мільйонів доларів, наданих «Зовнішекономбанком» на покупку акцій.
Коментувати перипетії конкурсного скандалу В.Каданников не став, лише згадавши про них як про «деякі неясні питання». А про інцидент із пропажею головного реєстру він, за його ж словами, й зовсім нічого не знає. Настільки ж не принциповим, судячи з усього, є для нових власників і проблема персонального складу правління АТ «ЗАлК». Тим більше постать його голови. У нових умовах його вплив буде обмежено суто організацією виробничого процесу. Тому рішення залишити на посаді голови правління АТ І.Бастригу в нових власників комбінату особливих заперечень не викликало.
Хоча деякі умови все ж було поставлено. І основна з них — ліквідація так званих виробничих утрат (переважно через розкрадання металу). За оцінками В.Каданникова, вони щомісяця сягають 200 тис. доларів.
Іншими словами, залишеному на посаді І.Бастризі встановлено випробувальний термін приблизно до кінця серпня, коли весь склад правління буде переведено на роботу за контрактом. Цілком можливо, що на той час відбудуться зміни й у складі наглядової ради, у якій обладміністрація змушена буде втратити два місця. Оскільки, за заявою президента «АвтоВАЗ—Інвесту» Аркадія Большакова, його компанія має намір брати участь у запланованому Фондом держмайна на кінець травня біржовому продажу останнього державного 25-відсоткового пакета акцій ЗАлКу.