Операція «Чисті руки»

Поділитися
Якщо в промисловості рейдерські акції відбуваються під прикриттям видимого невдоволення мінорит...

Якщо в промисловості рейдерські акції відбуваються під прикриттям видимого невдоволення міноритарних акціонерів, то в торгівлі для цього достатньо невдоволення одного із засновників компанії, готового звести нанівець багаторічну роботу своїх партнерів.

На сьогодні ефективність малоформатних магазинів, що працюють на ринку побутової техніки й електроніки, неухильно знижується. Вони поступаються місцем великим мережним магазинам. А поборотися є за що. За кілька останніх років середньорічні темпи розвитку галузі вже перевищили 20%. А до 2010 року ринок побутової техніки й електроніки, за оцінками експертів, може зрости втричі—вшестеро.

Уже сьогодні в Україні досить успішно працює російська компанія «Ельдорадо», яка займає, за різними оцінками, від 15 до 18% ринку. Крім цього, очікується поява низки великих європейських гравців, готових заходити як самостійно, так і шляхом поглинання вже працюючих компаній. Зокрема, досить пильну увагу українському ринку приділяє німецька Media Markt, що входить до групи компаній Metro Group і володіє 507 магазинами в Європі. Її оборот за 2004 рік становив 12,2 млрд. євро, а площа супермаркетів мережі коливається в діапазоні від 3000 до 15000 кв. метрів.

Досить цікавим варіантом є прихід компанії родом із туманного Альбіону. Йдеться про корпорацію Dixons Group з річним оборотом у 11,5 млрд. дол. Її мережа налічує понад 14 тис. магазинів під брендами Dixons, Currys, PC World і The Link і ін., що працюють у 14 країнах. Однак є досить цікавий нюанс. Входження в Україну компанія, найімовірніше, здійснюватиме через російську мережу «Ельдорадо», купівля якої є лише питанням часу. Торік обидві компанії підписали угоду про придбання контрольного пакета акцій «Ельдорадо» до 2011 року за 1,9 млрд. дол.

Хай там як, та поки що це все плани. Лідерство ж на ринку утримує вітчизняна компанія «Фокстрот», яка успішно конкурує з одним із найбільших російських мережевиків — компанією «Ельдорадо».

Проте райдужна маркетингова динаміка вже неодноразово затьмарювалася досить неоднозначними подіями, що відбувалися на ринку.

Трохи історії. Наприкінці 2001 року, у ніч на 24 грудня, було здійснено два ідентичні підпали магазинів мережі «Ельдорадо» у Дніпропетровську, причому винуватців цих пожеж, які завдали 500 тис. дол. збитків, не вдалося знайти дотепер.

У ніч на 27 січня 2002 року невідомі підпалили приміщення торгово-сервісного комплексу Unitrade, розташованого в Києві за адресою проспект Перемоги, 70. Злочин, за всіма ознаками, був чітко та «професійно» спланований. На щастя, охоронець вчасно помітив загоряння і впорався з вогнем до приїзду пожежних.

Близько третьої ночі 4 травня 2002 року виникла пожежа в магазині побутової техніки «Фокстрот» у Миколаєві. Сума збитків становила близько 150 тис. гривень. Причину пожежі названо так і не було.

Менш як за два тижні, 15 травня, також близько третьої ночі в магазин торговельної мережі «Фокстрот» у Мелітополі кинули пляшку з запалювальною сумішшю, після чого згорів практично весь торговельний зал. Постраждав охоронець магазину, який з опіками потрапив до лікарні. Збитки становили близько 0,5 млн. гривень.

Утім, на цьому силові акції припинилися, і ринок увійшов у стадію застосування легальних силових методів.

Починаючи з літа 2003 року, над «Ельдорадо» нависла нова загроза в результаті низки постанов податкової міліції ДПА України про накладення арешту на майно київської фірми ТОВ «Едельвейс» — постачальника техніки «Ельдорадо» в Україну. Ситуацію владнали, але неприємне відчуття, як кажуть, залишилося.

Торік у лютому Служба безпеки України порушила кримінальну справу за фактом виявлення прослуховувального пристрою в офісі компанії «Фокстрот» у Києві.

Усе почалося з того, що наприкінці січня в Головне управління по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю СБУ від служби радіочастотного моніторингу центру «Укрчастотнагляд» надійшла інформація, що в одному з офісів компанії «Фокстрот» зафіксовано випромінювання невстановленого радіозасобу. На місце виїхала оперативно-слідча група СБУ, яка за узгодженням із керівництвом «Фокстроту» оглянула приміщення та в електророзетці одного з кабінетів виявила «жучок». Утім, формальна перевірка вилилася тоді в реальні «маски-шоу», із приводу чого відбувся не один судовий розгляд.

У принципі — досить стандартний для України набір взаємних «поступок і домовленостей» із боку «товаришів» по ринку. Йдеться саме про конфлікти всередині компанії, які з дня у день потихеньку розводять у різні кути рингу колишніх компаньйонів. Причини таких ситуацій лежать, швидше за все, в сфері психології, але саме досвідчені психологи з протилежного табору й можуть використовувати подібні конфлікти для розвалу досить великих та успішних компаній.

Нині така доля може спіткати й багатостраждальний «Фокстрот»». Джерело, близьке до керівництва компанії, повідомило про те, що один із засновників компанії Володимир Шульга, який раніше балотувався, але не пройшов до парламенту за списками «Нашої України», мимоволі став жертвою підступів конкурентів, відігравши не останню роль у виступі «маски-шоу» в офісі компанії. Крім цього, джерело зазначило, що в пресі та всередині самої корпорації було розгорнуто кампанію проти інших засновників компанії «Фокстрот», що може завдати серйозної шкоди репутації фірми та її засновників.

На офіційне звернення «ДТ» у компанії «Фокстрот» не підтвердили, однак і не спростували цю інформацію, повідомивши, що між засновниками існують певні розбіжності з приводу подальшого розвитку Групи компаній «Фокстрот». У зв’язку з чим ще 9 червня минулого року було прийнято спільну заяву засновників компанії, де пану Шульзі було запропоновано викупити його частку в бізнесі в зв’язку з неможливістю продовження партнерських відносин. Реакції з боку Володимира Шульги немає й досі.

Розбиратися у взаємовідносинах колишніх партнерів — справа невдячна. Та якщо подивитися на те, що відбувається, крізь призму зрослої конкуренції на ринку, цілком можна припустити, що за кожним таким конфліктом можуть стояти професіональні сценаристи, готові використовувати розбіжності між партнерами, нехай і колишніми, у комерційних цілях. Адже, по суті, уся бізнес-система побудована на емоційних реакціях або співвласників, або споживачів.

Прийоми, відформатовані для нагнітання внутрішньо- й міжкорпоративних відносин, можуть давати «чудові» результати: роботу компанії паралізовано внутрішніми розбірками, її присутність на ринку знижується і головне — конкуренти абсолютно ні при чому.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі