"Укробналпром". Аll inclusive

Поділитися
Сперечатися про ефективність діяльності державного концерну "Укроборонпром" та його підприємств - справа не дуже вдячна. Відразу розібратися в піар-галасі, що рясніє зворотами сталінських передовиць, де йдеться про тисячні, мільйонні й мільярдні результати талановитого менеджменту ОПК, непросто навіть фахівцям. Однак усі озвучені "перемоги" тьмяніють порівняно з "досягненнями", про які функціонери української оборонки воліють мовчати.

Сперечатися про ефективність діяльності державного концерну "Укроборонпром" та його підприємств - справа не дуже вдячна.

Відразу розібратися в піар-галасі, що рясніє зворотами сталінських передовиць, де йдеться про тисячні, мільйонні й мільярдні результати талановитого менеджменту ОПК, непросто навіть фахівцям. Однак усі озвучені "перемоги" тьмяніють порівняно з "досягненнями", про які функціонери української оборонки воліють мовчати.

Слід зазначити, що все викладене далі не є таємницею слідства і ґрунтується на матеріалах кримінальних проваджень (реквізити яких є у DT.UA) з різних відомств - СБУ, Національної поліції, Фіскальної служби, прокуратури і МВС - практично з усіх регіонів України. Така відомча роз'єднаність не дозволяє повною мірою оцінити масштаб зловживань у даній сфері. Які із цих проваджень завершаться вироком суду - сказати складно. Чи буде доведено розкрадання державних коштів і майна в особливо великих розмірах? Чи в особливо великих розмірах зрадіють ті, хто "наїжджав"? Не слід забувати, що на кожному етапі діяльності правоохоронних органів, судової та виконавчої влади існує особливе корупційне середовище, куди вливаються мільйони гривень, що дозволяє фігурантам кримінальних справ уникати відповідальності за свої злочини й успішно продовжувати грабувати народ.

На сьогодні, на жаль, ми чуємо тільки політизовані заяви "матіосів" різних рівнів про мільярдні зловживання.

Слідчі й оперативні працівники правоохоронних відомств іще мають провести кропітку роботу зі збирання доказів, однак аналіз наявних у їхньому розпорядженні матеріалів дає змогу чітко описати існуючі в системі оборонної промисловості схеми
виведення в тіньовий оборот бюджетних коштів, які держава спрямовує на реалізацію оборонного замовлення, важливих оборонних програм і створення нових зразків озброєння.

Оготівковування по-оборонпромівськи

Схема оготівковування, що її практикує низка підприємств оборонки, не дуже вигадлива. Можна навіть сказати, що тупувата.

Державні кошти, які надійшли на підприємства "Укроборонпрому" в рамках оборонного замовлення, переганяються підприємствам - постачальникам обладнання та комплектуючих. Ті у свою чергу перераховують ці гроші іншим фірмам, які існують тільки на папері і жодної господарської діяльності по суті не здійснюють. Надалі через карткові рахунки фізичних осіб або фізосіб-підприємців бюджетні кошти оготівковуються. Загалом, за даними податківців, прокуратури, поліції та СБУ, подібними послугами конвертаторів на сьогодні користувалися понад 30 підприємств ДК "Укроборонпром". Тіньовикам від оборонки слідчі органи інкримінують крадіжку майже 300 млн грн бюджетних коштів.

Найпоказовішим у цьому плані є кримінальне провадження, яке веде військова прокуратура за ознаками розкрадання державного майна. Як установили слідчі, працівники понад 20 підприємств ДК "Укроборонпром", серед яких - ДП "Київський бронетанковий завод", ПАТ "НВО "КЗА ім. Петровського", ДП "Львівський радіоремонтний завод", ДП ДГЗФ "Укрінмаш", ПАТ "Київський завод "Радар", хитро оприбуткували державні кошти на суму понад 50 млн грн. У ході слідчих дій прокуратурі вдалося встановити, що всі ці державні підприємства користувалися послугами двох контрагентів з обмеженою відповідальністю - підприємств "Брендоборонмаркет" і "ВТС-ПРОМ". Як виявилося, ці два суб'єкти господарювання поставляли підприємствам ОПК мікросхеми й інше комп'ютерне обладнання, щоправда (як вважають слідчі), тільки віртуально. Такими самими віртуальними операціями займалися їхні 19 підприємств-постачальників з Харківської області. Ознаки їхньої фіктивності та належність до конвертаційних центрів вдалося підтвердити слідчим управління фінансових розслідувань фіскальної служби в Харківській області, які незалежно від військової прокуратури проводили власне розслідування діяльності організаторів великого конвертаційного центру на території області. Скільки розкрадено коштів оборонного замовлення за допомогою тіньовиків з Харківської області, може встановити лише кропітка робота зі збирання незаперечних доказів. Єдина проблема - на якому етапі надійде згори команда згорнути всі слідчі дії?

Немає сумніву, що ми маємо справу з добре організованою злочинною групою, що, як і всі подібні утворення, має свою ієрархію. А коли так, то необхідно встановити, хто є організатором, підбурювачем, пособниками і співучасниками цієї гладко-свинської схеми.

Мені видаються зовсім не випадковими запитання, які виникли в слідчого УМВС у Харківській області під час розслідування кримінального провадження проти посадових осіб ДП "Харківський бронетанковий завод", які перераховували бюджетні кошти фіктивним постачальникам комплектуючих для бронетехніки. Не секрет, що в ДК "Укроборонпром" існує особлива процедура присвоєння підприємствам кваліфікації "постачальник". Як мене, так і слідчого зацікавило - хто і на підставі яких документів визначив підприємства з ознаками фіктивності - ТОВ "Спецбудпостачання" і "Талорі" - як підприємства-постачальники для "Укроборонпрому"? Може, саме тут необхідно розпочати пошуки організаторів схеми та одержувачів виведених у тінь бюджетних коштів?

Не можу не згадати ще один епізод з життя збройових баронів. Слідчим управлінням національної поліції в Харківській області в рамках кримінального провадження розслідується діяльність групи осіб із розкрадання бюджетних коштів в особливо великих розмірах. У цьому кримінальному провадженні фігурує ще одне підприємство "Укроборонпрому" - ДП ДГЗП "Спецтехноекспорт". Слідчими встановлено, що з листопада 2014-го по жовтень 2015-го "Спецтехноекспорт" перерахував на рахунки ТОВ "Хартех" за поставки авіаційного обладнання та послуги понад 59 млн грн. Далі "Хартех" переказав ці кошти на рахунки кількох фізичних осіб, які одержали їх через каси банків. Мабуть, в історії оборонних підприємств це один з найбільших випадків легалізації доходів, отриманих злочинним шляхом. Чи поставлялося насправді авіаційне обладнання і чи надавалися послуги "Хартехом" "Спецтехноекспорту" - має бути з'ясувано в ході розслідування. Навіть не сумніваюся, що слідчим доведеться попітніти, збираючи незаперечні докази, адже їм трапилася не риба, а справжня акула, яка володіє до того ж значним фінансовим ресурсом, що дає змогу "купити" рішення суду будь-якої інстанції.

Контрафактом теж не гребуємо

Картину з фіктивними поставками комплектуючих для підприємств ОПК ефектно можуть доповнити матеріали кримінального провадження слідчих ГУ СБУ в м. Києві та Київській області.

Йдеться про реалізацію зовнішньоекономічного договору з капітального ремонту та модернізації літаків Ан-32 для ВПС міноборони Індії. Так, слід зазначити, що в реалізації цього договору брали участь менеджери оборонки часів Януковича, однак зважаючи на те, що схема легалізації контрафактної продукції продовжує діяти, зупинюся на ній детальніше.

Основним виконавцем робіт у рамках зазначеного зовнішньоекономічного договору було визначено підприємство "Укроборонпрому" - ДП "Завод 410 ЦА", - яке підписало договір на поставку комплектуючих з ТОВ "Спецавіапостач-ОС" і "Агат" і перерахувало на їхні рахунки відповідні суми. У свою чергу серед контрагентів цих підприємств з'явилися ТОВ "Брокбудкепітал" і два ПП - НП "Хіміч" і "Стрим", які одержали на свої рахунки левову частку коштів. При цьому слідчі СБУ встановили, що ці підприємства мають ознаки фіктивності. Як правило, це означає, що такі підприємства існують на папері і жодної господарської, а тим паче виробничої, діяльності не ведуть.

Як з'ясували слідчі, ТОВ "Спецавіапостач-ОС" і "Агат" з відома службових осіб ДП "Завод 410 ЦА" шляхом підробки технічної документації (паспортів, сертифікатів, бирок) до запасних частин і комплектуючих для ремонту та модернізації літаків Ан легалізували через своїх контрагентів контрафактну продукцію, яку було поставлено на ДП "Завод 410 ЦА".

Це саме підприємство разом із ДП "Одеський авіаційний завод" і ДП "Авіакон" засвітилися в кримінальному провадженні Національної поліції в Сумській області. Як установило слідство, ці підприємства уклали договори поставки комплектуючих з ТОВ "Вертол", "Укртехпостач", "Авіатехкомплект", "Промелектроніка", "Лістехпоставка". При цьому до переліку входило досить специфічне авіаційне обладнання та комплектуючі, призначені для ремонту, модернізації та відновлення авіаційної техніки, більша частина якого на території України раніше не вироблялася. Слідство має встановити, чи справді здійснювалися такі поставки. А ще необхідно з'ясувати походження вищевказаного товару. Чи не контрафакт і в цьому випадку? Це питання, швидше, до митників і прикордонників.

А ось інше запитання: за якість обладнання та комплектуючих, які встановлюються на літаки, хто відповідатиме? А не приведи Господи під час бойового завдання станеться збій...

А якщо цю саму схему практикують і інші підприємства "Укроборонпрому", які ремонтують і модернізують бойові вертольоти й літаки для наших збройних сил? Це зовсім не риторичне запитання.

Деякі з фігурантів справ про контрафактні поставки обладнання намагаються апелювати до того, що, мовляв, на сьогодні, з огляду на розрив коопераційних зв'язків і санкцій проти РФ, без російських комплектуючих і обладнання неможливо ремонтувати бойову техніку. Але до чого тоді гучні словеса керівників "Укроборонпрому" про імпортозаміщення та відмову від російських постачальників?

Броня міцна, і танки наші спритні?

Рекордна кількість кримінальних проваджень розслідується проти посадових осіб практично всіх підприємств бронетанкової галузі України. При цьому й суми викрадених бюджетних коштів, які їм інкримінуються, можуть також претендувати на встановлення рекордів.

Слід зазначити, що й схеми, які застосовують розкрадачі державної власності, настільки різноманітні, що, аби їх описати, знадобляться томи.

Лідерство в переліку злодіянь, звичайно ж, за постачанням віртуальних комплектуючих. Найпоказовішим у цьому плані є кримінальне провадження проти посадових осіб ДП "Житомирський бронетанковий завод", що розслідувалося військовими прокурорами. Під час слідчих дій лише за одним епізодом цієї справи було встановлено, що підозрювані вкрали 24 млн грн бюджетних коштів. При цьому слід зазначити, що підприємству ці гроші були перераховані для виконання оборонного замовлення.

Не гребували посадові особи цього держпідприємства й банальними крадіжками. Слідчим національної поліції в Житомирській області вдалося встановити, що в жовтні 2014 р. директор заводу ухвалив рішення вилучити з недоторканних запасів мобілізаційного резерву 20 двигунів для бронетехніки УТД-20, які були незабаром вивезені в невідомому напрямку з території заводу. Державним аудитом Держфінінспекції було встановлено, що збиток становив майже 7 млн грн. Як пояснив під час розслідування директор, ці двигуни нібито належали ТОВ "НВК "Техімпекс". Так, саме тому підприємству з села Засупоївка за 100 км від столиці, яке було власником величезного приватного арсеналу бойової техніки та зброї (Див. "Збройові барони українського штибу", DT.UA, №41, 2013 р.), що за різними схемами виводилися з армії та продавалися на внутрішньому ринку, а потім знову перепродувалися через державних посередників за кордон. Не сумніваюся, що оперативники й слідчі встановлять, кому насправді належать ці двигуни, і яким чином вони опинилися у володінні приватного підприємства.

Двигуни для бронетехніки фігурують і в кримінальному провадженні військової прокуратури Західного регіону, що відкрите за фактом поставки ДП "Львівський бронетанковий завод" Міноборони 40 російських двигунів В-46-6 для Міноборони. Як виявилося, наприкінці 2015 р. Міноборони перерахувало "Львівському бронетанковому заводу" 28,5 млн грн бюджетних коштів за зазначені двигуни та інші комплектуючі до бронетехніки. У ході цієї операції службові особи військової частини підписали акти приймання на баланс згаданого майна без наявності самих виробів, а також без відповідної технічної документації, паспортів заводу виробника і, природно, без перевірки їхнього технічного стану через фізичну відсутність двигунів.

Як вдалося встановити слідчим, ці самі двигуни були придбані "Львівським бронетанковим заводом" у 2010 р. в Міноборони через одного з державних посередників як зайве військове майно по 40 тис. грн за штуку. На момент придбання двигуни вже пройшли капремонт, їм було присвоєно другу категорію, з якою вони й ввійшли до переліку зайвого майна. Ключовим нюансом у свіжій угоді була та обставина, що в 2015 р. ці самі двигуни - "В-46-6" - були викуплені міністерством "назад" за ціною, яка в середньому в 10-15 разів перевищує суму їх продажу у 2010-му, і вже як нові вироби! Для недосвідчених у цій кухні поясню, що для ремонту і модернізації військове майно, на відміну від зайвого, не продається, а за відповідним договором передається підприємствам для проведення подібних робіт.

Цілком очевидно, що під час розслідування необхідно буде встановити, хто з посадових і службових осіб Центрального бронетанкового управління Збройних сил ухвалював у 2010 р. рішення про внесення цих виробів до переліку зайвого майна для його реалізації, а також - хто ухвалював у 2015 р. рішення про необхідність закупівлі тих самих двигунів, перетворивши їх на нові, будучи обізнаним у тому, що виробляють їх тільки російські підприємства.

Нагадаю, що в лютому 2010 р. уряд ухвалив постанову про введення у процес реалізації військового майна незалежних оцінювачів, що дозволило істотно підвищити надходження в державний бюджет від продажу непотрібного армії майна та матеріальних цінностей. Отже, в ході слідства цілком можливо встановити, чому оцінна вартість майна була такою низькою, адже це призвело до того, що двигуни продавалися практично за втратною ціною.

Заниження вартості зайвого військового майна завдає значної шкоди державному бюджету. Це ще одна злочинна схема, в якій у змові діють військові чиновники, оцінювачі майна, посадові особи уповноважених державою підприємств-посередників, а також покупці матеріальних цінностей.

Найбільш показовими в цьому плані є матеріали кримінального провадження військової прокуратури Центрального регіону щодо заниження оцінювачем ТОВ "Оптима" оцінної вартості танків Т-64. У результаті продажу ДП "Укроборонсервіс" "Харківському бронетанковому заводу" 51 танка за заниженою вартістю, як вважають слідчі, бюджету завдано збитку на суму понад 67 млн грн. Звичайно ж, слідство має провести безліч заходів для підтвердження цієї цифри. Необхідно буде провести ревізію фінансово-господарської діяльності відповідних підрозділів Міноборони, ДП "Укроборонсервіс" і ДП "Харківський бронетанковий завод", а також залучити Фонд держмайна, щоб прорецензувати звіт оцінювача.

Про "бідних" агентів замовте слово...

Тема зловживань з виплатами винагороди іноземним агентам, які сприяли українським підприємствам-спецекспортерам у реалізації зовнішньоекономічних контрактів на поставки за кордон продукції подвійного та військового призначення, на сторінках тижневика висвітлювалася неодноразово ("Геометрія іракської оборудки", "Багдадські злодюжки", "Паралельний світ оборонки"). При цьому мною розкриті й описані деякі ознаки уразливості схем, які використовувалися раніше і практикуються сучасною оборонпромівською молодогенерацією, яка курирується нині напряму президентською владною вертикаллю.

Справді, як і в будь-якому іншому бізнесі, так і в торгівлі зброєю використовуються послуги агентів-посередників, які сприяють в організації угоди, починаючи від ведення переговорів, підписання контракту і закінчуючи безпосередньо поставками товарів. Це усталена світова практика. На жаль, у світову практику наші спецекспортери внесли свою лепту, яка, судячи з матеріалів кримінальних проваджень, що розслідуються правоохоронними органами країни, сприяє виведенню в тіньовий оборот величезних сум.

Винахідливість наших державних посередників вражає! Виявляється, підприємству "Укроборонпрому" "Спецтехноекспорт", для того щоб підписати й реалізувати контракт із білоруським підприємством "Техносоюзпроект", знадобилася допомога підприємства з Великої Британії Brasen Development LLP, яке зобов'язалося сприяти підписанню контракту, організувати приймання обладнання, забезпечити своєчасність і повноту платежів. За своє посередництво британська компанія одержала майже 3,6 млн дол. Послуги британського агента обійшлися Україні більш ніж у 13% від загальної суми угоди. І треба ж було такому статися: саме ця угода потрапила в поле зору правоохоронних органів! У ході дослідження обставин реалізації зовнішньоекономічного контракту правоохоронці одержали офіційну відповідь від Міністерства податків і зборів Республіки Білорусь (№4-17/21234 від 27.11.2014 р.), і в ній сказано, що компанія Brasen Development LLP узагалі не брала участі у переговорах щодо підписання згаданого контракту з ТОВ "Техносоюзпроект". Отака нестиковка вийшла! Далі з'ясувався ще один істотний нюанс. По лінії Інтерполу було встановлено, що британська компанія була офіційно зареєстрована через півтора місяця з моменту підписання агентської угоди зі "Спецтехноекспортом". Чи потрібні ще коментарі?

Подібні нестиковки в діяльності "Спецтехноекспорту" виникали й раніше. Військова прокуратура розслідує перерахування наприкінці 2009 р. понад 9 млн дол. США такій собі фірмі Global Marketing FZE. На сьогодні слідчі сушать голову над правомірністю цієї угоди, оскільки договір про консультаційно-маркетингові послуги з боку компанії з ОАЕ виник через три місяці після підписання договору про проведення робіт з ремонту й модернізації літаків для ВПС Індії.

Ще одна компанія-агент з британською юрисдикцією засвітилася в кримінальному провадженні НАБУ. Йдеться про угоду між підприємством "Укроборонпрому" "Укрінмаш" і британською компанією Fuertventura Inter LP, за якою останній у жовтні й грудні 2015 р. за посередницькі послуги перераховано кошти в сумі 1,95 млн американських доларів. Слідчим НАБУ вдалося встановити, що компанія зареєстрована за адресою масової реєстрації у Великій Британії і спеціалізується нібито на торгівлі електротехнічними товарами, а рахунок її відкритий громадянином України напередодні здійснення фінансових операцій. Як ви вважаєте, співробітником якої компанії цей громадянин України виявився?

Хотілося б сподіватися, що відомі й іще не відомі правоохоронним органам автори й виконавці описаних мною схем дістануть оцінку їхньої кропіткої праці у вигляді вироків судів з далеко не умовними строками ув'язнення, а не розміщуватимуть в Інтернеті селфі на тлі будівель НАБУ, СБУ, ГПУ, МВС, НПУ, ДФС, повіривши у свою безкарність і насміхаючись над беззубим правосуддям.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі