"Замало вкрали!"

Поділитися
Вже минуло півроку від часу Майдану, змінилися ключові фігури регіональної влади та правоохоронних органів Тернопілля, а винуватих у порушеннях тендерного законодавства не покарано й досі.

Державні закупівлі в різні періоди української незалежності були (та й, певно, залишаються) золотою жилою для можновладців і близького до влади бізнесу. А в останні роки правління Януковича, у 2012–2013-му, масового поширення набула практика закупівлі товарів, робіт чи послуг в одного учасника, викликана "нагальною потребою" або "особливими економічними чи соціальними обставинами". Для того, щоб перерахувати великі суми держбюджетних коштів потрібній фірмі і разом з нею "освоїти" їх, можновладці вигадували різні приводи.

Про непрозорість процедури закупівлі робіт з реконструкції Тернопільського обласного перинатального центру "Мати і дитина" вартістю 29 млн грн DT.UA вже розповідало читачам. А наслідки іншого тендеру, проведеного за схожою схемою, громадськість області обійшла своєю увагою. Проте вони багато в чому повчальні.

Торік у жовтні відзначали 500-річчя історичного міста Скалата на Тернопільщині. Разом з урочистостями наближався й початок опалювального сезону. То чому ж не скористатися цими "особливими обставинами", вирішили обласні чиновники, та не розпочати реконструкції загальноосвітньої школи в цьому містечку за спрощеною тендерною процедурою, яка дає змогу не чекати 2,5–3 місяці і не проводити конкурсних торгів? Задумано - зроблено…

Вже минуло півроку від часу Майдану, змінилися ключові фігури регіональної влади та правоохоронних органів Тернопілля, а винуватих у порушеннях тендерного законодавства не покарано й досі.

Розширення школи у Скалаті, початком якого була реконструкція одного з навчальних корпусів, потрапило до переліку інвестиційних проектів, які у 2013 р. мали фінансуватися за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку. У травні розпорядженням Кабміну №508-р для цих цілей було передбачено 5,185 млн грн.

Закономірно, що розпорядником коштів визначили управління капітального будівництва Тернопільської облдержадміністрації. У липні 2013-го тодішній голова облдержадміністрації Валентин Хоптян рекомендував цьому структурному підрозділу ОДА здійснити закупівлю робіт в одного учасника. Частиною другої статті 39 Закону "Про здійснення державних закупівель" передбачено, що процедура закупівлі в одного учасника застосовується замовником лише як виняток. При цьому наголос робиться на тому, що винятковість саме цієї процедури, на відміну від інших процедур закупівлі, потребує максимального обґрунтування та об'єктивного документального підтвердження необхідності її застосування як єдино можливої. Проте в обґрунтуванні зазначеної закупівлі відсутні необхідні експертні, нормативні, технічні документи. Немає там і особливих економічних чи соціальних обставин, які унеможливлюють дотримання замовниками строків для проведення процедур конкурсних торгів. Це, певно, досвід роботи на керівних комсомольських і компартійних посадах підказав губернаторові, що досягати необхідного результату треба будь-якою ціною. Пан Хоптян захистив себе благородною метою - "проведення будівельно-монтажних робіт в найкоротші терміни", руками підлеглих реалізувавши задумане. Хоча й славнозвісного доручення керівника виконавчої гілки влади області ніхто не скасовував. Як пояснив авторові цих рядків заступник начальника управління капітального будівництва Петро Макар, "нам потрібно було встигнути виконати роботи з реконструкції першого корпусу школи до початку опалювального сезону…".

Не минуло й місяця, як було визначено переможця тендеру - виробничо-комерційну фірму "Силует" із селища Рожнятів Івано-Франківської області та акцептовано її пропозицію вартістю майже 4,9 млн грн. Зважте, це лише на дещицю дешевше, ніж записав у своєму документі Кабмін. Оцінили економію держбюджетних коштів, чи не так?

Замовник закупівлі та створена ним конкурсна комісія не врахували того факту, що директор департаменту державних закупівель Мінекономрозвитку в листі від
14 серпня 2013-го рекомендував управлінню капітального будівництва облдержадміністрації до отримання висновку уповноваженого органу за здійсненням моніторингу державних закупівель не укладати договору закупівлі в одного учасника. Відтак, цей уповноважений орган встановив порушення в застосуванні цієї процедури з боку управління капбудівництва, порушення законодавства у сфері державних закупівель і рекомендував їх усунути (висновок від 10 вересня 2013 р.). Проте замовник проігнорував рекомендації з Києва, а
23 серпня уклав договір із переможцем тендеру на чималеньку суму - оті майже 4,9 млн грн!

На превеликий жаль для чиновників, державні фінансові потоки для реалізації "проектів століття" у 2013 р. обміліли до краю. Через нестачу коштів Кабмін у грудні більш як удвічі зменшив суму коштів, призначених для реконструкції Скалатської школи, - до 2,185 млн грн. Але й остання цифра виявилася нереальною для освоєння.

У вересні-жовтні 2013-го управління капітального будівництва перерахувало згаданій ВКФ "Силует" авансові платежі на суму 586,5 тис. грн. Тож хоча спочатку реконструкція передбачала добудову навчальних класів, харчоблоку, спортзалу, актового залу та басейну, підрядник збудував лише перехід із навчального корпусу до спортзалу. За виконані у листопаді-грудні роботи він виставив рахунки загалом на 603,2 тис.

Неозброєним оком видно, що добудова "не тягне" на таку суму коштів. Однак Державна фінансова інспекція в області, провівши на початку цього року перевірку, не виявила фактів завищення вартості будівельних робіт. Усе зроблено начебто чесно! Та через відсутність коштів подальша реконструкція шкільного корпусу припинилася. Учням і педагогам Скалата тепліше взимку не стало.

Коли Януковича було усунуто від влади, органи прокуратури почали поспішно захищати в судах права держави, зневажені колишніми-нинішніми посадовцями. У березні заступник прокурора Тернопільської області звернувся до Господарського суду з позовом про визнання недійсним результатів процедури закупівлі з реконструкції школи в Скалаті та договору, укладеного з ВКФ "Силует". Суд таки дійшов висновку, що управління капітального будівництва облдержадміністрації не надало належних доказів наявності обставин, передбачених статтею 39 Закону "Про здійснення державних закупівель", для застосування процедури закупівлі в одного учасника. Отож позовні вимоги прокурора було задоволено. А в червні рішення суду першої інстанції залишив без змін Львівський апеляційний господарський суд.

Однак, не чекаючи підтверджуючого вердикту, у квітні слідче управління УМВС в області розпочало кримінальне провадження щодо зловживання службовим становищем посадовцями управління капітального будівництва облдержадміністрації (ч. 2 ст. 364 Кримінального кодексу), які в липні-серпні 2013 р. порушили вимоги законодавства до тендерних процедур на закупівлю і проведення робіт з реконструкції загальноосвітньої школи в місті Скалаті. Досудове розслідування затягнулося до сьогодні. Хоча проведено ряд слідчих дій - допитано членів конкурсної комісії, вилучено тендерну документацію і т.ін., однак екс-губернатор на виклик до слідчого поки що не з'явився. Після звільнення з посади він спокійно займається власними справами у Хмельницькій області. Повідомлення про підозру у вчиненні злочину досі не вручено нікому -ні членам конкурсної комісії, ні колишньому голові облдержадміністрації В.Хоптяну, який доручив провести тендер за "спрощеною" процедурою... Причини, звичайно, можуть бути різні - від змови, хабарів і тиску до банальної завантаженості та халатності. Як на автора цих рядків, найімовірніший підтекст такого ходу розслідування: "Замало вкрали". І, судячи з усього, справу спускають на гальмах.

Тож виходить, що можна красти "невеликими" порціями, і тоді, цілком можливо, уникати відповідальності. Таке собі: "помалу їдь, далі заїдеш". Невже потрібно збирати нові Майдани, щоб обірвати цей ганебний взаємозв'язок?

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі