МИКОЛАЇВ — МІСТО ІНВЕСТИЦІЙНИХ КОНТРАСТІВ

Поділитися
Соціалістична політекономія не передбачала вивчення корпоративних стратегій кризового періоду розвитку...

Соціалістична політекономія не передбачала вивчення корпоративних стратегій кризового періоду розвитку. Та іноді підневільні послідовники Карлового вчення опинялися у виграшній ситуації з тієї простої причини, що не читали ні Маркса, ні Адама Сміта. Управлінський люд міста Миколаєва в цьому сенсі нічим не відрізнявся від бюрократії інших промислових центрів колишнього Союзу. Але криза в центрі союзного суднобудування, коли один із найбільших суднобудівних заводів — Чорноморський — був завантажений менш як на 30%, змусила приймати революційні рішення чиновників, аж ніяк не схожих на матросів-балтійців зразка 1917 року.

Так п’ятирічку тому народилася спеціальна економічна зона «Миколаїв».

Стратегічним її завданням було залучення інвесторів. Передусім на ті суднобудівні потужності, які через незавершене будівництво і відсутність фінансування підлягали довгостроковій консервації (читай — довгостроковому розвалу, руйнуванню й іржавінню). Тільки на Чорноморському суднобудівному до цієї категорії потрапляли 26% усіх промислових фондів, за які, однак, потрібно було проводити регулярні відрахування до бюджету.

У цьому плані ЧСЗ, можна сказати, пощастило. Частину цих явно «мертвих» фондів (а саме — недобудовану Східну набережну площею сім гектарів, де довгі роки нудився недобудований «Варяг») із благословення облдержадміністрації та з дозволу уряду купила 2002-го агрофірма, що займається вирощуванням і експортом зернових та олійних культур, — ТОВ СП «Нібулон».

«Яке у тебе зразкове господарство у Василинівці!», — казав ще тоді, коли взаємини були партнерськими, голова правління Державної акціонерної холдингової компанії «Чорноморський суднобудівний завод» В’ячеслав Полтавцев генеральному директору «Нібулона» Олексію Вадатурському. «Яка така Василинівка? — щиро здивувався Олексій Панасович. — Ти, напевно, маєш на увазі Лідіївку? Так, там у нас структурний підрозділ — дослідне підприємство «Лідіївське».

Однак це у Штірліца найкраще запам’ятовується остання фраза. Полтавцев, напевно, воліє запам’ятовувати помилки. І тому сьогодні, коли, заплативши за свої сім га 54,5 млн. грн. із 80 (в які була оцінена для них набережна) і вклавши 90 млн. у будівництво там найбільшого у Східній Європі зернового терміналу, підприємство раптом стало неугодним настільки, що його людей і вантажі Полтавцев розпорядився не пускати на їхню ж територію, ця помилка підноситься під іншим кутом.

У момент купівлі набережної «Нібулон» був зареєстрований у... смт Василинівка, стверджують друковано захисники керівника ЧСЗ. Ви хоч би по карті перевірили, їй-богу. Неможливо знайти такий населений пункт на триверстці Миколаївщини! А якби навіть і знайшовся хутір з однойменною назвою, вгадайте з трьох разів: надав би Світовий банк п’ятимільйонний кредит (та ще й першому серед вітчизняних!) зареєстрованому там підприємству? «Нібулон» уже з ним розрахувався, а всього удавався до послуг СБ тричі. Занадто круто, погодьтеся, як для «смт»...

Сьогодні уже всім спостерігачам конфлікту між ЧСЗ і «Нібулоном» зрозуміло: чорною кішкою, яка пробігла між ними, стала майбутня приватизація заводу. Хтось, хто мріє про дешеву покупку, діє через керівництво стагнуючого підприємства. І процвітаючі джентльмени під боком йому непотрібні. Та ось халепа — суттєвої зачіпки для «множення на нуль» підприємства немає.

Під сумнівом терміни окупності проекту, уже порахували за «Нібулон» економісти-революціонери з заводу, що з усіма своїми потужностями («за час існування ЧСЗ із його стапелів зійшло понад 1000 суден — від танкерів до авіанесучих крейсерів) сьогодні сяк-так клепає два-три буксири на рік. Найменше коливання цін на ринку може зробити проект збитковим, уже віщують ці видатні експерти, що хитаються вкупі з потенційним покупцем доведеного до ручки держпідприємства. І роблять несподіваний висновок: «Нібулон», мовляв, наполягає на збільшенні в 1,5—2 рази обсягів перевезень по території ЧСЗ і нібулонівські проекти не найкращим чином позначаються на логістиці не лише заводу, а й усього міста!

Я вам скажу за все місто. Завдяки самому «Нібулону» Миколаїв лише в першому кварталі поточного року одержав майже половину (46,5%) від усього обсягу інвестування. Я вам скажу і за завод із його «логістикою». Ніякого дворазового збільшення вантажоперевезень агротрейдеру не потрібно — йому досить застережених інвестиційним проектом у рамках СЕЗ «Миколаїв» 1,3 млн. тонн. Аби забезпечити заплановані «Нібулоном» автотранспортні перевезення, потрібно не більше 1/4 пропускної спроможності маршруту. А щодо залізничної гілки (відновленої, до речі, заводові фірмою безоплатно), то потреба для компанії становить 3,5 години на добу — для «Нібулона» це й так мільйон тонн зерна на рік. Може, Чорноморський суднобудівний не задовольняють решта 20 з лишком годин, за які за рік він перевозить по своїй залізничній гілці аж 54 тис. тонн металобрухту? І на станції Миколаїв-вантажний «Нібулон» за свої гроші будує додаткові під’їзні шляхи. Тож скарги суднобудівного через «логістику всього міста» — плач на користь бідного підприємства, яке, до речі, добряче заборгувало місцевому бюджету.

— Вся так звана «логістика» заводу грунтується на старих тепловозах і страшенно розбитих коліях, — сказав із цього приводу автору цих рядків Олексій Вадатурський. — Ми ж прокладемо нові колії й експлуатуватимемо новий залізничний транспорт. Ось і вся логістика.

«СП «Нібулон» користується пільгами СЕЗ, і поширюються вони в тому числі на 15-процентний дорожній збір, що спрямовується в міський бюджет, — запевняють опоненти Вадатурського, вкотре демонструючи турботу про місцевий бюджет. — Тоді за чий рахунок миколаївці ремонтуватимуть дороги, по яких їздять вантажівки зернотрейдера?»

Однак читачам слід було б знати, що за рік роботи на території ЧСЗ автопотік нібулоновських автомобілів тамтешньою дорогою становив аж три (!) вантажівки на день. І трасу цю компанія також відремонтувала за свій рахунок.

Втім, це ще не всі аргументи. По-перше, суб’єктом СЕЗ (і то після затяжної боротьби з тими ж таки опонентами!) «Нібулон» став аж 7 травня поточного року. По-друге, термін дії закону, відповідно до якого в місцеві бюджети стягувався дорожній збір, закінчився ще 1 січня 2000 року. (!) По-третє, відповідно до аналітичної довідки Одеського держінституту з проектування дорожнього господарства, автодорога на території ДАХК «ЧСЗ» має пропускну здатність 148 вантажівок на добу (!), а «Нібулону» необхідно не більше п’яти на годину. Одне слово, помиляються, підводять «революціонери-менеджери» із заводу свого замовника.

А доки суднобудівники вигадують нові приводи для невиконання зобов’язань перед партнером, який заплатив такі великі гроші, цією справою зайнявся Антимонопольний комітет. Його Миколаївське обласне територіальне управління 2 червня ц.р. ухвалило: «Почати розгляд справи у зв’язку з наявністю в діях Державної акціонерної холдингової компанії «Чорноморський суднобудівний завод», якими обмежується товариство з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство «Нібулон» у користуванні залізницею та автомобільними дорогами, пропуску осіб і наземних транспортних засобів на територію перевантажувального комплексу, ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 2 статті 50, пунктом 5 частини 2 статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», — зловживання монопольним становищем...».

…У 80-х роках позаминулого століття Миколаївський порт був третім у Російській імперії за експортом зерна. Тоді як останніми роками український хліб якщо й іде на експорт, то за методично занижуваними цінами. Оскільки торгують ним у основному не виробники.

Ті, хто ще вчора продав авіанесучий крейсер «Варяг» за ціною металобрухту, уже сьогодні беруть на себе відвагу стверджувати, що майбутнє миколаївського суднобудування — саме авіаносці. Інакше кажучи, не хлібом єдиним, а виключно авіаносцями багатітиме земля миколаївська. А відтак: що з того, що «Нібулон» вклав у свої сім га більше грошей, аніж потенційний інвестор хоче заплатити за весь завод (180 га)? Нинішні управлінці не те що Маркса зі Смітом, вони, схоже, і законів своєї країни не читали. Напевно, так ще зручніше приймати революційні рішення?

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі