Секретар Ради національної безпеки і оборони Олексій Данілов запевнив іранського уповноваженого з розслідування катастрофи Boeing 737 "МАУ" в повній технічній готовності України до аналізу "чорних скриньок" зі збитого Корпусом вартових Ісламської революції авіалайнера. Зустріч відбулася у четвер, 23 січня, в рамках візиту представників Організації цивільної авіації Ірану до Києва, повідомляє прес-центр РНБО.
Данілов звернув увагу співрозмовника на особливу важливість повернення бортових самописців. Той, у свою чергу, пояснив, що в Тегерані ще не схвалили передачу Україні "чорних скриньок" зі збитого українського літака.
За його словами, рішення про подальшу долю самописців буде прийнято "після доповіді іранської делегації керівництву країни про результати візиту до України та з урахуванням вимог статті 26 Чиказької конвенції та Додатка 13 до неї".
Напередодні представників іранської делегації, а також експертів з Канади і Франції, які прилетіли до Києва 21 січня, ознайомили з технічними можливостями Україну для зчитування інформації з "чорних скриньок". Іноземці відвідали Київський науково-дослідний центр судових експертиз, лабораторії Національного авіаційного університету і Науково-виробничого підприємства "Дискові системи".
22 січня Олексій Данілов зустрівся із послом Ірану в Україні Манучехром Монаді і послом України в Ірані Сергієм Бурдиляком. Співрозмовники обговорили подальшу співпрацю Києва і Тегерана щодо розслідування обставин авіакатастрофи.
Як повідомлялося, Організація цивільної авіації Ірану не змогла розшифрувати "чорні скриньки" зі збитого "Боїнга". Іранцям не вдалося декодувати записи, зроблені реєстратором польотних даних та аудіозаписи встановленого в кабіні екіпажу диктофона.
Президент України Володимир Зеленський дозволив іранцям оцінити технічні можливості України для розшифровки "чорних скриньок".
Прем'єр-міністр Канади Джастін Трюдо зажадав, щоб самописці передали Франції, так як у Ірану немає технічної бази для повноцінного аналізу пошкоджених "чорних скриньок".
Уранці 8 січня в Ірані зазнав аварії Boeing 737 "Міжнародних авіаліній України", що летів з Тегерана до Києва. Літак був збитий двома ракетами класу "земля - повітря" ЗРК "Тор-М1" російського виробництва. Зенітно-ракетний комплекс належить Корпусу вартових Ісламської революції.
В авіакатастрофі загинуло 11 громадян України – двоє пасажирів і дев'ять членів екіпажу. Крім українців на борту літака перебували громадяни Ірану, Канади, Німеччини, Великобританії, Швеції та Афганістан: всього 176 осіб. Більшість пасажирів були іранцями або громадянами інших держав іноземного походження. Серед них було багато студентів та співробітників університетів.
Спершу Іран заперечив свою причетність до катастрофи, відразу заявивши про технічну несправність літака Boeing 737 2016 року випуску, що пройшов техобслуговування за день до вильоту.
Однак 11 січня командувач аерокосмічними силами Корпусу вартових Ісламської революції Амір Алі Хаджізаде взяв на себе всю відповідальність за катастрофу. Згідно з офіційною версією, цивільний борт збили помилково.
Перед цим про те, що Boeing був атакований ППО Ірану, заявляли президент США Дональд Трамп, канадський і британський прем'єр-міністри Джастін Трюдо і Борис Джонсон, генсек НАТО Єнс Столтенберг. У Тегерані цю версію відкидали, звинувачуючи США у "психологічній війні".
Влада України на заяви західних партнерів реагували стримано, і президент Володимир Зеленський закликав дочекатися завершення розслідування і утриматися від спекуляцій. Але після зізнання Тегерана секретар РНБО Олексій Данілов заявив, що справжня причина авіакатастрофи була відома йому ще до цих заяв. Тим не менш, у РНБО стверджували, що розглядають сім версій.
19 січня тіла загиблих в авіакатастрофі українців доставили до Києва.
Детальніше про катастрофу і ситуацію на Близькому Сході читайте в матеріалі Сергія Немирича "Жвавий жах 2020" у тижневику "Дзеркало тижня. Україна".