Президент Володимир Зеленський підписав ухвалений 15 грудня Верховною Радою закон "Про внесення змін до Закону України "Про запобігання корупції" по відновленню інституційного механізму запобігання корупції".
Про це повідомляє пресслужба Офісу президента.
На думку Зеленського, реалізація положень закону сприятиме зниженню рівня корупції в Україні, дозволить відновити функціонування інституційного механізму запобігання корупції, сприятиме відновленню належної діяльності НАЗК і виконанню міжнародних зобов'язань України у сфері запобігання і протидії корупції, подальшому втіленню її європейських та євроатлантичних прагнень, а також зміцненню авторитету на міжнародній арені.
Також в ОП наголосили, що цей документ усуває законодавчі прогалини, що виникли у зв'язку з рішенням КС від 27 жовтня про визнання неконституційними окремих положень Закону України "Про запобігання корупції", і забезпечує повноцінне функціонування Національного агентства з питань запобігання корупції.
Закон набрає чинності на наступний день після його опублікування.
Також повідомляється, що закон встановлює додаткові особливості здійснення повноважень НАЗК щодо суддів, суддів Конституційного суду (КС) України, спрямовані на забезпечення дотримання гарантій незалежності цих осіб.
В Офісі Зеленського вважають, що «такий підхід буде враховувати рішення КС від 27 жовтня і одночасно дозволить зберегти ефективність і пропорційність інституційного механізму запобігання корупції».
Документ також передбачає відкритий цілодобовий доступ до Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
Нагадаємо, після голосування за цей закон у Верховній Раді НАЗК розкритикувало його, виділивши три грубих помилки, які допустили його автори.
Так, на думку агентства, ухвалений документ відновлює практично всі повноваження НАЗК, які воно мало до ухвалення Конституційним судом рішення щодо антикорупційної реформи. Але НАЗК вважає недоліком, що закон зобов'язує його звітувати Вищій раді правосуддя або КСУ про початок перевірки життя будь-якого судді. У Нацагентстві вважають, що при таких умовах перевірки не будуть ефективними.
Також в Нацагентства є зауваження до того, що, відповідно до закону, складати адмінпротоколи щодо суддів можуть тільки голова НАЗК і його заступники. В агентстві зазначили, що це може створити небезпечний прецедент, коли по деяких категоріях правопорушників будуть виписувати окремі процедури.
Крім того, в НАЗК не згодні з тим, що за допомогою програмних засобів потрібно створити "чергу" декларацій, а також інформувати декларанта про включення в цю чергу.
27 жовтня КСУ скасував кримінальну відповідальність за недостовірне декларування суддів, чиновників і депутатів, а також позбавив НАЗК багатьох повноважень.
9 грудня Венеціанська комісія опублікувала терміновий висновок про законодавчу ситуацію щодо механізмів протидії корупції відповідно до рішення Конституційного суду України. Наступного дня Венеціанка опублікувала другий терміновий висновок щодо реформи Конституційного суду.
За словами Володимира Зеленського, рішення Венеціанської комісії щодо КСУ мають врахувати під час підготовки судової реформи. Він заявив про те,що юристи Офісу президента та українського парламенту вже аналізують висновки й рекомендації.
Свою позицію щодо висновків Венеціанської комісії висловили і в Конституційному суді. Там також пообіцяли врахувати зауваження у своїй подальшій роботі.
Водночас спікер парламенту Дмитро Разумков заявив про те, що позиція Венеціанської комісії з багатьох питань щодо рішення Конституційного суду збігається з позицією Верховної Ради.
Можновладці, яким адресувалися поради та висновки Венеціанської комісії, зрозуміли їх кожен по своєму. Детальніше про те, що порадила Венеціанська комісія, читайте у статті Геннадія Друзенка “Українські бешкетники та Венеційка”.