Венеціанська комісія опублікувала другий терміновий висновок щодо реформи КСУ

ZN.UA Ексклюзив Документ Доповнено
Поділитися
Венеціанська комісія опублікувала другий терміновий висновок щодо реформи КСУ
ВК дала низку рекомендацій Конституційному суду і українській владі.

Венеціанська комісія опублікувала другий терміновий висновок щодо реформи Конституційного суду після скасування ним низки антикорупційних норм законодавства.

Так, в цьому висновку ВК, посилаючись на свої висновки щодо конституційної реформи від 2016 року, рекомендує наступне:

  • Верховній Раді розглянути можливість чіткіше висловити свій передбачуваний намір обмежити обсяг рішень Конституційного Суду з конкретних питань, поставлених сторонами перед цим.
  • Конституційному суду обов'язково вказувати конкретні причини для кожного положення закону, яке він вважає неконституційним.
  • Дисциплінарна процедура повинна регулюватися Законом про Конституційний суд із детальнішою інформацією, викладеною в Правилах процедури.
  • Повинна бути передбачена можливість відновлення справ у Конституційному суді, яка встановлюється тільки тоді, коли кримінальна відповідальність судді в зв'язку з цим рішенням встановлена (наприклад, одержання хабара).
  • КСУ слід дати чітке і докладне визначення «конфлікту інтересів», наприклад: виділення фінансових конфліктів інтересів, особливо коли це пов'язано з протоколами НАЗК або початком розслідування НАБУ;
  • Рішення про (само-) відводи і їхнє обґрунтування повинні бути чітко викладені в основному рішенні, ухваленому судом, або окремим публічним процесуальним рішенням або постановою.
  • Вимога кворуму повинна бути зменшена в тих випадках, коли кворум втрачений.
  • Парламенту слід розглянути можливість прийняття закону, деталізує наслідки для суддів Конституційний суд не дотримується положень закону про відкликання, в тому числі про порушення публічного дисциплінарного провадження і постанов щодо суддів
  • Орган з відбору кандидатів на посаду судді Конституційного суду повинен бути створений з включенням в нього міжнародного компонента, зокрема експертів з прав людини і та представників громадянського суспільства, щоб гарантувати моральні і професійні якості кандидатів.

Крім того, Венеціанська комісія рекомендує заповнити поточні вакансії в Конституційному Суді Верховною Радою і Радою суддів тільки після поліпшення системи призначень, як зазначено вище (перевіряючий орган).

З метою деполітизації складу Конституційного суду депутатська квота повинна обиратися кваліфікованою більшістю. Для цього конституційна поправка буде потрібна на більш пізньому етапі.

Корисною практичною мірою було б те, що новопризначені судді Конституційного суду слід пройти спеціальну, зокрема міжнародну, підготовку з конституційних питань.

В процесі реформування Конституційного суду з ним слід належним чином проводити консультації з усіх аспектів реформи. У світлі конкретної ситуації в Україні Конституційному суду слід проявляти деяку стриманість, якщо змінені положення будуть оскаржені в суді.

«Венеціанська комісія готова допомогти в цьому питанні. Венеціанська комісія залишається в розпорядженні української влади для подальшої допомоги в цьому питанні, зокрема для глибшого вивчення Закону про Конституційний суд», - резюмується у висновку.

Напередодні Венеціанська комісія опублікувала терміновий, спільний з Генеральним директоратом з прав людини та дотримання законності Ради Європи висновок про законодавчу ситуацію щодо механізмів протидії корупції відповідно до рішення Конституційного суду України. Зокрема, Венеціанська комісія наголошує, що боротьба з корупцією є важливим елементом держави, яка послуговується верховенством закону, але також важливим залишається і повага до Конституції та конституційна справедливість.

На думку ВК, Верховна Рада і виконавча влада повинні поважати роль Конституційного суду як зберігача Конституції і повинні виконувати його рішення.

Нагадаємо, 27 жовтня Конституційний суд ухвалив рішення за конституційним поданням членів парламентської фракції проросійської «Опозиційною платформи - За життя» щодо відповідності Основному Закону низки положень антикорупційної реформи. КСУ скасував кримінальну відповідальність за недостовірне декларування суддів, чиновників і депутатів, а також позбавив НАЗК багатьох повноважень.

Якщо влада та всі її гілки не продемонструють достатньої політичної зрілості й відповідальності та не зможуть спільно виробити і прийняти рішення, що дадуть змогу Україні гідно вийти з нинішньої кризи, спричиненої рішенням КСУ, наслідки для країни на зовнішній арені будуть вельми сумними. Докладніше у матеріалі Тетяни Силіної "У правовій прострації" у ZN.UA.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі