Мало нам ускладнень із ЄС на грунті ЄЕП, так ще з кожним днем зростає напруженість навколо можливої реверсної роботи нафтопроводу Одеса—Броди, на чому агресивно наполягає російська сторона. У попередньому номері «ДТ» уже повідомляло про велику занепокоєність із цього приводу Єврокомісії, яка активно підтримує західний напрям роботи трубопроводу. Нинішнього ж тижня, 27 серпня, із листом на ім’я прем’єр-міністра України Віктора Януковича звернувся особисто віце-президент Європейської комісії Лойола де Паласіо («ДТ» має у своєму розпорядженні копію цього документа). У ньому, зокрема, пані де Паласіо з радістю відзначає швидкий прогрес у розвитку проекту нафтопроводу Одеса—Броди—Плоцьк, якого вдалося домогтися за останні два місяці. Як результат напруженої роботи експертних робочих груп віце-президент ЄК називає, зокрема, успішне проведення промислової конференції «Одеса—Броди: Північний вимір каспійської нафти» (14 липня ц.р. у Гданську), під час якої дві державні нафтотранспортні компанії домовилися про створення спільної компанії для добудування нафтопроводу від Бродів до Плоцька; Меморандум про взаєморозуміння був підписаний ними в присутності прем’єр-міністрів України й Республіки Польща 1 серпня 2003 р., що дозволяє ефективно використовувати виділені Європейським Союзом 2 млн. євро на техніко-економічне обгрунтування цього проекту.
Крім того, Л.де Паласіо із вдоволенням відзначає, що робоча група прийняла рішення щодо першого практичного кроку на початку транспортування нафти з Бродів на НПЗ Південної Польщі та Західної України з використанням залізничного транспорту. На думку віце-президента ЄК, використання перший час нової системи SUW 2000, створеної Польською державною залізничною компанією PKP, дозволяє перейти з українських стандартів залізничних колій на європейські без заміни колісних пар для цистерн і вагонів. Таким чином, відзначається в листі, це робить проект Одеса—Броди ще й залізничним.
Саме з огляду на цей реальний прогрес у розвитку проекту Одеса—Броди, пані Л. де Паласіо й погодилася завітати в Україну 20—22 жовтня, щоб ознайомитися з досягнутими результатами. «Проте, — пише вона Віктору Януковичу, — підлеглі підрозділи проінформували мене про заяву міністра палива й енергетики України стосовно проведення міжнародного тендеру з питання економічного обгрунтування використання нафтопроводу Одеса—Броди в реверсному режимі з відвантаженням нафти через термінал «Південний» (18.08.03). Я мушу висловити свій подив таким кроком і буду Вам дуже вдячна, якщо Ви поінформуєте мене, чи є раніше узгоджені плани в рамках роботи тристоронньої Робочої групи ЄС—Україна—Польща досі актуальними. Я дуже розраховую на Вашу подальшу підтримку цього важливого для Європи нафтопроводу і ще раз підкреслюю мою повну підтримку цього важливого інфраструктурного проекту».
Свої занепокоєння й подив із приводу можливого реверсу нафтопроводу Одеса—Броди нинішнього тижня висловили й американці. Зокрема, після відповідної ноти Посольства США в Україні, переданої нашому зовнішньополітичному відомству, учора відбулася зустріч тимчасової повіреної в справах США Марі Йованович із першим заступником міністра закордонних справ України з питань європейської інтеграції Олександром Чалим. Не виключено, що на зустрічі обговорювалося й питання можливих кадрових змін у паливно-енергетичному комплексі України. Американську сторону, як і європейську, не може не тривожити переведення на іншу посаду керівника «Укртранснафти» Олександра Тодійчука, а також чутки про його можливе звільнення з посади уповноваженого України з питань ЄАНТК. Як й інформація, одержана «ДТ» з АП про те, що вже підписано указ про відставку міністра палива й енергетики Сергія Єрмілова. Ті самі джерела говорять про можливе зняття з посади й пеківського віце-прем’єра Віталія Гайдука. І Тодійчук, і Єрмілов, і Гайдук, як відомо, обстоюють європейський напрям роботи нафтопроводу Одеса—Броди.
Мало нам ускладнень із ЄС на грунті ЄЕП, так ще з кожним днем зростає напруженість навколо можливої реверсної роботи нафтопроводу Одеса—Броди, на чому агресивно наполягає російська сторона. У попередньому номері «ДТ» уже повідомляло про велику занепокоєність із цього приводу Єврокомісії, яка активно підтримує західний напрям роботи трубопроводу. Нинішнього ж тижня, 27 серпня, із листом на ім’я прем’єр-міністра України Віктора Януковича звернувся особисто віце-президент Європейської комісії Лойола де Паласіо («ДТ» має у своєму розпорядженні копію цього документа). У ньому, зокрема, пані де Паласіо з радістю відзначає швидкий прогрес у розвитку проекту нафтопроводу Одеса—Броди—Плоцьк, якого вдалося домогтися за останні два місяці. Як результат напруженої роботи експертних робочих груп віце-президент ЄК називає, зокрема, успішне проведення промислової конференції «Одеса—Броди: Північний вимір каспійської нафти» (14 липня ц.р. у Гданську), під час якої дві державні нафтотранспортні компанії домовилися про створення спільної компанії для добудування нафтопроводу від Бродів до Плоцька; Меморандум про взаєморозуміння був підписаний ними в присутності прем’єр-міністрів України й Республіки Польща 1 серпня 2003 р., що дозволяє ефективно використовувати виділені Європейським Союзом 2 млн. євро на техніко-економічне обгрунтування цього проекту.
Крім того, Л.де Паласіо із вдоволенням відзначає, що робоча група прийняла рішення щодо першого практичного кроку на початку транспортування нафти з Бродів на НПЗ Південної Польщі та Західної України з використанням залізничного транспорту. На думку віце-президента ЄК, використання перший час нової системи SUW 2000, створеної Польською державною залізничною компанією PKP, дозволяє перейти з українських стандартів залізничних колій на європейські без заміни колісних пар для цистерн і вагонів. Таким чином, відзначається в листі, це робить проект Одеса—Броди ще й залізничним.
Саме з огляду на цей реальний прогрес у розвитку проекту Одеса—Броди, пані Л. де Паласіо й погодилася завітати в Україну 20—22 жовтня, щоб ознайомитися з досягнутими результатами. «Проте, — пише вона Віктору Януковичу, — підлеглі підрозділи проінформували мене про заяву міністра палива й енергетики України стосовно проведення міжнародного тендеру з питання економічного обгрунтування використання нафтопроводу Одеса—Броди в реверсному режимі з відвантаженням нафти через термінал «Південний» (18.08.03). Я мушу висловити свій подив таким кроком і буду Вам дуже вдячна, якщо Ви поінформуєте мене, чи є раніше узгоджені плани в рамках роботи тристоронньої Робочої групи ЄС—Україна—Польща досі актуальними. Я дуже розраховую на Вашу подальшу підтримку цього важливого для Європи нафтопроводу і ще раз підкреслюю мою повну підтримку цього важливого інфраструктурного проекту».
Свої занепокоєння й подив із приводу можливого реверсу нафтопроводу Одеса—Броди нинішнього тижня висловили й американці. Зокрема, після відповідної ноти Посольства США в Україні, переданої нашому зовнішньополітичному відомству, учора відбулася зустріч тимчасової повіреної в справах США Марі Йованович із першим заступником міністра закордонних справ України з питань європейської інтеграції Олександром Чалим. Не виключено, що на зустрічі обговорювалося й питання можливих кадрових змін у паливно-енергетичному комплексі України. Американську сторону, як і європейську, не може не тривожити переведення на іншу посаду керівника «Укртранснафти» Олександра Тодійчука, а також чутки про його можливе звільнення з посади уповноваженого України з питань ЄАНТК. Як й інформація, одержана «ДТ» з АП про те, що вже підписано указ про відставку міністра палива й енергетики Сергія Єрмілова. Ті самі джерела говорять про можливе зняття з посади й пеківського віце-прем’єра Віталія Гайдука. І Тодійчук, і Єрмілов, і Гайдук, як відомо, обстоюють європейський напрям роботи нафтопроводу Одеса—Броди.