Консультант Мінкульту Франції Лоран Ван Коте: від пориву до прориву

22 травня, 2015, 00:00 Роздрукувати Bипуск № 18, 22 травня-29 травня 2015р.
Автор
Статті авторів Всі статті автора Всі автори
Відправити
Відправити

Міжнародний консультант з перформативних мистецтв Міністерства культури Франції Лоран Ван Коте розповів DT.UA про власне бачення танцю і чому не відмовився свого часу від мрії стати танцівником. Це був його порив, який став проривом життя.

Автор
Статті авторів Всі статті автора Всі автори

Консультант Мінкульту Франції Лоран Ван Коте: від пориву до прориву

Міжнародний консультант з перформативних мистецтв Міністерства культури Франції Лоран Ван Коте розповів DT.UA про власне бачення танцю і чому не відмовився свого часу від мрії стати танцівником. Це був його порив, який став проривом життя.

За покликом

Батьки Лорана Ван Коте працювали у сфері комерції, що надто далеко від хореографії. А натхнений мрією хлопець з Леона цікавився театром і музикою. Зрештою він вирішив брати майстер-класи, шукати різні грані танцювального мистецтва.

За палким бажанням та наполегливими зусиллями не забарилась і можливість: викладач запропонував юному Ван Коте взяти участь у новій постановці. Вчителі були напівпрофесіоналами, проте виховали у французького хореографа особливе ставлення й любов до танцю, що він згодом і показав на сцені.

Найкращою оцінкою праці пана Лорана стала пропозиція продовжити навчання в Канаді. Це відкрило для французького митця нові обрії. Лоран долучився до стипендіальної програми в Монреалі. Потім його чекав Нью-Йорк, уроки від американського хореографа і революціонера у світі сучасного танцю Мерса Каннінгема.

Французький танцівник ніколи не вчився у спеціальній танцювальній школі чи студії. Він удосконалював свою майстерність через тренінги, класи й конкретних людей, які ділилися з ним досвідом і навичками. "Це не офіційна освіта", - каже пан Лоран. Але для нього її цінність особлива, бо працював, за його словами, з "майстрами своєї справи". Ван Коте визнає, що не може порівнювати і радити, як краще йти до мети. Але його шлях був саме таким.

Рік у Монреалі, рік у Нью-Йорку, повернення до Франції - Парижа. Звісно, у рідний Леон хореограф навідувався, але переважно, щоб побачитися з родиною. На нього чекали тури іншими європейськими містами, періодичні поїздки до США для роботи над конкретними проектами. "Життю танцюриста бракує стабільності", - сміється Лоран Ван Коте.

Танцювальна метаморфоза

Повернувшись до Франції, Лоран брав участь у різних проектах та колективах, доки не вирішив, що настав час для власного доробку. Його перформанс на фестивалі Баньоле (фр. Bagnolet, також - назва міста з танцювальною консерваторією. - О.Г.) був відзначений нагородою. Це лише підтвердило, що Лоран зробив правильний вибір, що зусилля були не марні.

Одна з найперших його власних робіт мала назву "001" і не базувалась на конкретному сюжеті: "Звісно, є форма і значення, але в танці це значення має бути інтелектуалізоване. Постановки - це вираження речей, почуттів, які людина несе в собі і які у виставі виходять назовні", - пояснює Ван Коте.

Пана Лорана завжди надихали вчителі та особистості людей. Він згадує Каннінгема, Піну Бауш, Жана-Клода Галотта, з якими багато їздив з турами.

Створення власного колективу - непроста справа, але чимало танцівників бачили Ван Коте на конкурсах і виступах, тому охочих спробувати свої сили прийшло багато. Та щоб потрапити в трупу вимогливого французького танцівника, треба було добряче пріти над технікою і не тільки.

Французький хореограф цінує в танцівниках особистість. Вона на першому місці в списку його критеріїв: "Можливо, танцюристам бракує техніки, але коли вони на сцені, то на них має хотітися дивитись, вони повинні надихати. А ще в них має бути бажання працювати і менше розмовляти".

Танець під іншим кутом

"Танець - це вираження підсвідомості, - каже хореограф. - Так, це мистецтво, але воно говорить навіть більше, ніж ми можемо висловити. Іноді навіть для мене самого це поза розумінням. Є багато речей, яких ми не усвідомлюємо, але однаково живемо ними. Танець - це така "машина", що дає змогу вивільнити речі, які ми бережемо в собі".

Пан Лоран пояснює, що є суттєва відмінність між нинішнім баченням сучасного танцю і тією парадигмою, яка свого часу прийшла зі США і вплинула на Європу. Європейські танцівники прагнули певної незалежності, намагалися відкрити й додати своє. Досліджувати й змінювати рух через спілкування з глядачем навіть стало трендом. Це досі залишається предметом розвідки: "Що таке танець? Що таке мистецтво? Що означає бути на сцені? Як зламати стандартні й сталі стосунки з глядачем?"

Запитань багато, і ставити їх у виставах - одна річ, а давати відповідь - зовсім інша. Це така собі побудова всесвіту, крізь час і простір. Для цього потрібна певна техніка, а ще - вибір. Творчість, створення чогось нового - це насправді порушення правил.

Грані руху

Після багатьох років роботи у хореографії Лоран Ван Коте вирішив закінчити ще й магістратуру з політології. Згодом став арт-директором музею. Тут зустрів людей, які переконали піти працювати у міністерство.

Нова робота - нові виклики. Координувати цілу систему перформативних мистецтв - ще та головоломка. Лоран Ван Коте вчився мати загальну візію цієї системи, аналізувати, а не йти наосліп. Зокрема вчився глибше розуміти професію музиканта і танцюриста - від звичок і потреб до складнощів, з якими вони мають справу. Як танцюрист пан Лоран чудово розумів багато речей з життя митців. Основним же його завданням у міністерстві було розглядати різні ініціативи і співвідносити їх з можливостями держави.

Сьогодні Ван Коте переконаний: одну з ключових ролей у розвитку сфери культури і мистецтв має відігравати держава. Наприклад, право на навчання є абсолютним і беззастережним, і посадовці мають його забезпечувати, мотивувати людей мистецтва до творчості, передачі набутих знань і, звісно, надавати для цього умови.

Розуміння людей мистецтва і потреб глядача значною мірою пояснюється тим, що чимало працівників Мінкульту Франції починали як музиканти, танцівники, актори. Своїх колег Ван Коте вважає справжніми "активістами культури", а не просто одиницями в штаті.

Головна мета Мінкульту Франції - не розвивати сферу розваг, а показувати і просувати зразки високого мистецтва, робити їх доступними широкому загалу. І Лоран Ван Коте усвідомлює всю складність нинішньої ситуації: люди більшу перевагу надають телебаченню, легкому інтертейменту.

"Ціна" мистецтва, - каже французький фахівець, - також складне питання. Тут ідеться про вартість квитків на вистави, покази тощо. Мистецтво має бути доступним, щоб ті ж таки відвідини музею не залежали від товщини гаманця".

Цієї весни пан Лоран уперше приїхав в Україну і приємно вражений мотивацією українських танцівників. Він переконаний, що для України сьогодні найголовніше почати робити щось значуще й помітне на світовому рівні. Проте насамперед потрібно організувати певні місця, де танцюристи можуть зустрітися, обговорити якісь теми, попрацювати разом, провести репетиції. Держава має бути зацікавлена в розвитку танцювального мистецтва, сприяти цьому. Досвід закордону - також важливий. Адже чимало європейців вчилися подорожуючи і спілкуючись з фахівцями з інших країн.

Знаючи про ситуацію в Україні, Лоран Ван Коте усвідомлює, якими емоціями керуються люди, але хореографи повинні по-особливому осмислювати й інтерпретувати ці пориви: "Будь-яка форма мистецтва і, звісно, танець можуть зачіпати теми війни й конфліктів, а до якої форми чи способу вдатися - це вибір митця. Тут немає рецепту або однієї відповіді. Це може бути історія одного солдата, його сім'ї і роздум про конфлікт загалом. Це вже творчість і чуттєвість митця роблять такі теми й експресії релевантними або ні".

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу
Помітили помилку?
Будь ласка, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl+Enter або Відправити помилку
ДОБАВИТЬ КОММЕНТАРИЙ
Текст содержит недопустимые символы
ДОБАВИТЬ КОММЕНТАРИЙ
Осталось символов: 2000
Отправить комментарий
Последний Первый Популярный Всего комментариев: 0
Показать больше комментариев
Пожалуйста выберите один или несколько пунктов (до 3 шт.) которые по Вашему мнению определяет этот коментарий.
Пожалуйста выберите один или больше пунктов
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Отмена Отправить жалобу ОК