Хрестовий похід диктатора

ZN.UA Ексклюзив
Поділитися
Хрестовий похід диктатора http://teleskop-by.org/
У Білорусі розгортаються гоніння на християн.

Уже кілька місяців — відтоді, як Білорусь охопили протести проти фальсифікацій на президентських виборах, — ми маємо можливість знайомитися з іменами «рядових» білоруської церкви: мирян, священників, пасторів. А інколи, хоч і набагато рідше, — єпископів. Ми дізнаємося їхні імена з «кримінальної хроніки» — повісток у слідчі органи, попереджень від прокуратури, судових рішень.

Силові структури демонструють повну толерантність і віротерпимість. Щойно вийшов на волю після 25 діб арешту православний панотець, як суд послав за ґрати греко-католицького священика. В один і той самий день повістку з прокуратури отримали єпископ Католицької церкви Білорусі Юрій Кособуцький і прессекретар Білоруської православної церкви отець Сергій Лєпін.

Боротьба проти фальсифікації та насильства набуває характеру християнського руху.

Релігія з народом

Силовики, які гвинтять священнослужителів, — вельми екстравагантний сюжет для наших палестин. Досі в нас діяв специфічний «пакт про ненапад» і розподіл сфер відповідальності. Влада не чіпала священнослужителів — навіть тоді, коли було за що. Людині в церковному сані, умовному «попу», треба було утнути щось абсолютно дике — в'їхати, наприклад, п'яним як чіп на пішохідний перехід і задавити кількох людей, — щоб на нього склали протокол. Храмові споруди були й залишаються священними кордонами, на які силовики не посягають за жодних умов. Якщо пам'ятаєте історію з Михайлівським собором, де знайшли захист протестувальники з Майдану, — це було позитивним результатом цього негласного договору. А коли згадати, що Святогірська лавра стала базою бойовиків і складом їхньої зброї, — то це результат того ж негласного договору, тільки вже негативний. Навіть під час локдауну, який, нагадаю, припав на Великдень, поліція неохоче фіксувала порушення карантину в церквах — хоча їх було чимало. І, скажу зразу, це стосується всіх «традиційних» церков, незалежно від конфесійної приналежності, що б не говорили пропагандисти по обидва боки.

Приблизно так було на всьому пострадянському просторі. У кожному разі, на тій його частині, яку називають «переважно православною» і яку РПЦ вважає своєю «канонічною територією». Навіть під час революційних подій силовики намагалися не чіпати священників і оминати церкви.

Так було й на початку білоруських протестів, — цей пакт про ненапад дозволив, наприклад, білоруським священникам стояти на лінії зіткнення, не даючи натовпу й поліції зчепитися. Але потім щось пішло не так. Минуло зовсім небагато часу, і священики серед інших протестувальників виявилися адресатами повісток, підсудними й арештантами. Поповнили лави жертв приниження і беззаконня.

Тобто, попри весь жах ситуації, можна сказати, що церква нарешті опинилася повною мірою з народом — там, де він, і на тих самих правах.

Єдність і боротьба

Білоруські протести мають яскраву християнську складову. Саме християнську — без конфесійного снобізму. У відстоюванні правди й людської гідності християни Білорусі знайшли заповітний філософський камінь екуменічного діалогу (про який багато говорять, але мало шукають) — те, що об’єднує, а не роз'єднує народ Христовий. І цим — ви не здивуєтеся — виявляються євангельські цінності без прикрас. Білоруський похід за справедливість воскрешає романтичні мрії про християнську демократію, про можливість прищепити її на наш ідеологічно виснажений пострадянський ґрунт.

У різних конфесіях тенденція до розриву договору з владою втілюється по-різному. Якщо католики виступають проти насильства і фальсифікації виборів усією своєю «вертикаллю», то православні зазвичай діляться на дві частини. Так і в нас було, тільки в нас «ділилися», швидше, по осі «геть від Москви». У БПЦ ця лінія проходить (так само, як в Україні, — всередині УПЦ МП) між єпископатом, що звично зберігає лояльність до влади, і «нижньою ланкою» — кліриками та мирянами, які активно підтримали протести. Владики не поспішають брататися з приниженими і ображеними. Навіть ті з них, хто спочатку виступав із критикою насильства, примовкнули. А коли й вирікають щось «крамольне», то під сурдинку й виключно як приватна особа.

Тобто виникає вже звичний для нас поділ православної реальності на «християнську» та «церковну». Попри те, що на вулицях і у в'язницях повно християн, які виходять на протести з молитвою, про участь церкви в протестах говорити не доводиться. Це завжди страшно незручний момент — коли ти (і не тільки ти: в цьому весь цимес) не можеш сказати напевно, що слід розуміти під «церквою» — громаду вірних чи ієрархію? З багатозначними словами завжди така плутанина...

Про смаки левів

Ну що ж, не будемо про церкву. Ситуація від цього стає тільки яснішою. Хоч би які були стосунки диктатора Лукашенка з різними церквами, хоч би на які компроміси йшли ієрархи, цілком очевидно, що в Білорусі ми спостерігаємо чергову серію гоніння на християн. Не на «католиків», «протестантів», «уніатів» чи «православних» — левам і тиграм усі християни на один смак.

Історикам слід придивитися до білоруського кейсу з цього погляду — саме так це виглядає в очах сучасника. Без історичного флеру, міфологізації та неминучих спотворень. Без наївної впевненості прогресиста, що в минулому все було гірше й страшніше, а в наш освічений час усе, звісно, гуманніше. Принаймні ніхто не цькуватиме християн у цирку дикими тваринами.

Ні, не цькуватиме, — зоозахисники обуряться. Зате їх цькують іншими людьми — до повного розлюднення з обох боків. Скажіть, що це не гірше.

Але сучасник — як, можливо, колись римлянин — стене плечима й скаже, що «їх переслідують не за це». Не за віру, в сенсі — «за політику». У Стародавньому Римі не переслідували за віру, — він був приблизно так само толерантний, або, швидше, приблизно так само байдужий до віросповідання, як і наш сучасник. Християн у Римі переслідували саме «за політику» — за неповагу до влади. Християнство й поклоніння кесареві виявилися речами несумісними.

А тепер скажіть, що в білоруських християн, які виходять на протести, інша ситуація. Тут теж річ не в тому, що вони сповідують Христа, а в тому, що їхні християнські цінності зайшли в жорстку суперечність із владою.

Характерно й те, що ми не чуємо ані слова протесту проти гонінь із боку ієрархів — «офіційного Храму». Переважно це докір на адресу РПЦ — хоча б тому, що покричати про «гоніння на церкву», як відомо з українського досвіду, там дуже люблять. Правда, в іншій ситуації — коли добре знають, що ніяких гонінь немає і за ці крики нічого не буде.

Із Лукашенком ситуація інша. Тому, мабуть, із Московської патріархії з білоруського приводу не чутно ані звуку.

Втім, річ не тільки в тому, що Лукашенко — небезпечний противник, та й уся ситуація навколо Білорусі викликає в російського керівництва, і церковного теж, лише досаду. «Гоніння» — важка зброя. З неї по горобцях не стріляють. Церковне керівництво пускає її в хід тільки тоді, коли треба захищати своє — корпоративні інтереси князів церкви. Тягати священиків на допити, кидати їх за ґрати, давати строки мирянам за молитву «в неналежному місці» — цього недосить для визнання факту гонінь. Страждань «плебсу» можна не помічати. Принаймні час для цього ще не настав. Можливо, пізніше це назвуть «мучеництвом» — коли настане час ділити здобич, вибивати привілеї або ставити підніжку заклятому партнерові, аргумент «жертви, принесені церквою» виявиться дуже доречним.

Тож називаймо речі своїми іменами: Лукашенку доводиться воювати не так із церквою, як із християнством. Як би це не виглядало. Хоче він того чи ні.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі