Останніми роками в європейських структурах, у тому числі в РЄ, назрівало розуміння того, що багато по-справжньому демократичних норм, стандартів, інструментів інколи не спрацьовують. Адже демократія — це живий механізм, який постійно розвивається, і його вдосконалення потребує регулярних контрибуцій. Зараз очевидна необхідність надання нового імпульсу цьому розвитку. Причому рішення про зміст такого імпульсу має прийматися на консенсусній основі. Інакше кажучи, необхідний міжінституційний діалог, ефективна комунікація між чотирма основними «стовпами» РЄ — Парламентською асамблеєю, Комітетом міністрів, Конгресом місцевої та регіональної влади, а також конференцією міжнародних громадських організацій.
Саме цій меті підпорядковане проведення форумів «За майбутнє демократії». Вони дозволяють у неформальній обстановці обговорити проблему, підготувати пропозиції, сформулювати бачення можливих на даному етапі рішень, за якими потім усі вище перелічені інституції зможуть прийняти свої нормативні акти. Це можуть бути і рекомендаційні резолюції ПАРЄ, і обов’язкові для виконання рішення КМ. За необхідності можуть розроблятися нові конвенції або додаткові протоколи до вже наявних.
Рішення регулярно проводити форуми «За майбутнє демократії» було прийняте у травні 2005 року на Третьому саміті глав держав — членів Ради Європи у Варшаві. Вже відбулося чотири щорічних форуми, перший із який пройшов у Польщі, другий — у Росії, потім у Швеції та Іспанії. Вирішальним для вибору цих країн був факт їхнього головування в РЄ — в момент проведення форуму чи напередодні.
Україна запропонувала свою кандидатуру ще 2006 року, і було вирішено провести цей захід у Києві в жовтні 2009 року — за півтора року до нашого головування в РЄ. Для нас це відкриває дуже широкі перспективи. По-перше, проблематика форуму може ввійти в пріоритети майбутнього головування, по-друге, у нас буде достатній запас часу для підготовки реалізації того, про що домовляться європейські представники на форумі в Києві. Особливо хотілося б зазначити, що за можливість проведення таких заходів у своїй країні між членами РЄ йде активна боротьба. З одного боку, проведення заходу загальноєвропейського масштабу — завжди престижно для країни. З іншого — приїзд у країну делегацій відразу 46 європейських держав, до складу яких входять представники національних парламентів та урядів, а також органів місцевого самоврядування і громадських організацій, відкриває величезні можливості, якими потрібно грамотно скористатися.
На саміті у Варшаві, де було прийнято рішення про проведення форумів «За майбутнє демократії», секретаріату РЄ доручили скласти перелік найгостріших проблем, які стоять на шляху розвитку демократії в Європі. З цього переліку кожна країна-організатор пропонує тематику форуму. Так, Росія вибрала для свого форуму тему ролі партій у розвитку демократичного суспільства, Швеція — роль місцевого самоврядування, Іспанія — електронну демократію. З тем, що залишилися до 2006 року, найбільш значимою була тема виборчих систем. Ця тема виключно цікава як самій Україні, так і всій Європі загалом. Адже в багатьох (зокрема й деяких європейських) країнах вибори перестають бути по-справжньому демократичним, і часто їх намагаються використати як інструмент маніпулювання. Отож інтерес до Київського форуму має бути дуже великий. До того ж за його результатами ПАРЄ і КМ прийматимуть рішення як рекомендаційні, так і, можливо, навіть обов’язкові для всіх членів. Це залежатиме від того, наскільки грамотно вдасться підготувати висновки самого форуму, а також від бажання європейських країн мати нові універсальні рекомендації щодо виборчих систем. На цей час уже відомо, що на форум виноситься дуже важливий документ — Кодекс поведінки під час виборів, підготовлений громадськими організаціями.
Виникають певні побоювання, що жовтневі дискусії в Києві можуть пройти під знаком майбутніх виборів українського президента. Проте хочеться вірити, що учасники форуму зосередяться на європейському аспекті проблематики виборів. Адже є чимало прикладів європейських країн, у яких проведення виборів не поліпшило внутрішньополітичної ситуації. У цьому сенсі багато що залежатиме від модераторів та керівників секцій, від їхнього вміння вибудувати перебіг дискусії в потрібному напрямі. Крім того, ми нині дуже активно співпрацюємо з Венеціанською комісією, яка нагромадила величезний масив досліджень, аналітичних матеріалів та рекомендацій, і було б неправильно не скористатися ними під час дискусій. І, на мою думку, таке обговорення може принести виняткову користь як самій Україні, так і всій Європі в цілому.
Ми дуже сподіваємося, що до дати проведення Київського форуму буде обрано нового генерального секретаря РЄ. За рішенням Варшавського саміту, генсек є головою консультативної ради форуму «За майбутнє демократії». На жаль, на червневій сесії ПАРЄ депутати вирішили відкласти вибори генсека до осінньої сесії. Таким чином, у разі обрання наш захід стане для нового генерального секретаря першим закордонним візитом.
Без удаваної скромності я мушу зазначити, що рівень нашої підготовки європейські експерти оцінюють на порядок вище, ніж в інших країнах—організаторах форумів на аналогічному етапі.
На початковому етапі надходили пропозиції формувати бюджет форуму без урахування сучасних реалій. Але можливе включення деяких статей витрат, які були в бюджетах таких заходів кілька років тому, викликали б нерозуміння з боку і наших громадян, і наших європейських партнерів. Врешті-решт Національний організаційний комітет, і керівництво нашого МЗС, та й секретаріат РЄ зайняли виключно конструктивну позицію, завдяки чому в мене зміцніла надія, що саме на Київському форумі вдасться забезпечити мінімум помпезності й максимум змісту.
Ми постараємося максимально відійти від «лекційної» схеми: президія—зал. Пройде якомога ширша дискусія, і, крім того, принципово по-новому буде побудовано роботу всіх трьох секцій (національні вибори, місцеве самоврядування, роль громадських організацій і медіа). Роль медіа під час виборів обговорюватимуть і на секції національних виборів, і на секції місцевого самоврядування, і на секції громадських організацій. Сподіваємося, що в підсумкових документах форуму буде відбито всю міру інтеграції та взаємодоповнюваності загальної дискусії. А в практичному плані дискусії покликані допомогти виробити універсальні підходи до розвитку та вдосконалення європейських виборчих систем.