У середу в парламент було подано законопроект №4638 лідера партії УДАР Віталія Кличка та народного депутата Лесі Оробець про об'єднання повноважень мера Києва і голови державної адміністрації. Що суперечить задекларованій владою реформі місцевого самоврядування й робить із мера одноособового, ніким не контрольованого господаря міста.
Тоді як "Батьківщина" зволікає, маючи в столиці свого повновладного голову адміністрації Володимира Бондаренка, і не робить жодних кроків, щоб змінити баланс влади в Києві на користь місцевого самоврядування, - Кличко наступає, намагаючись відвоювати собі всі можливі повноваження. При цьому жодна з цих політичних сил, котрі "героїчно" боролися за Київ то з Черновецьким, то з Поповим і Януковичем, не пам'ятає про свої обіцянки щойно по приході до влади зробити столицю взірцем самоврядування.
Законопроект Кличка-Оробець був внесений у порядок денний четверга. Потім із невідомих причин його зняли. УДАР і "Батьківщина" загралися, перетягуючи канат. Експертна спільнота обурена. Розуміючи, що основний маркер прийняття цього закону, як, утім, і всієї майбутньої реформи системи влади в столиці, - позиція "Батьківщини", DT.UA звернулося з прямим запитанням до народного депутата Сергія Соболєва, голови фракції "Батьківщина".
- Сергію Владиславовичу, підтримуючи законопроект №4638 про об'єднання повноважень мера і голови КМДА, ви готові взяти на себе відповідальність за узурпацію влади в столиці мером, як це було за Черновецького? Чи в рамках задекларованої урядом децентралізації влади найближчим часом маєте намір активно підтримати розподіл повноважень мера та голови КМДА з обов'язковою передачею виконавчих функцій мерові, а контрольних - голові адміністрації (префектові)? Аргументуйте свою позицію.
- Абсолютно влаштовує друга позиція. Мій світогляд повністю збігається із задекларованою урядом реформою місцевого самоврядування. Я завжди виступав за передачу виконавчих повноважень на обласному рівні радам, у Києві - мерові, а контрольних функцій - державним адміністраціям. Ось буквально зараз на засіданні ПАРЄ, де я присутній, прийняли унікальну резолюцію щодо України, яка стосується децентралізації влади та місцевого самоврядування. І ця модель обов'язково ляже в основу нової Конституції України, яка нині розробляється. Так, знадобиться час на її прийняття. Змінювати ж зараз закон про столицю, вносячи окремі зміни до чинної Конституції, немає сенсу, та й часу. Тому ті півтора року перебування нового мера Києва при владі можна вважати перехідними до нової системи управління столицею. Що стосується закону Кличка-Оробець, то це крок у минуле. Фракція, звісно, його обговорюватиме. Але, наскільки мені відомо, бажання підтримувати цей закон у фракції немає.
Тут нагадаємо, що "Батьківщина" має свого кандидата в мери - Володимира Бондаренка. Той, обіймаючи посаду голови КМДА, якщо навіть і поступиться Кличкові (хоча, коли ВР все-таки прийме закон про двохтурові вибори мерів, "Батьківщина" й Бондаренко отримують додаткові шанси на перемогу), все одно перебуває у свідомо виграшному становищі. Голова адміністрації, згідно з чинним законом про столицю, має всю повноту виконавчої влади в Києві. (Навіть при тому, що багато хто вважає мера не таким уже безсилим, оскільки йому віддано право подавати кандидатури заступників голови КМДА, директорів департаментів і комунальних підприємств). Ба більше, у тому ж таки законі про столицю немає чіткої норми, яка б забороняла поєднувати посади мера та голови адміністрації. Так свого часу підстрахувалися "регіонали", вносячи зміни до закону під Попова. Що виявилося дуже зручно і для наступників. Тепер зрозуміло, що коли мером стане Бондаренко - посади об'єднають автоматично. Коли ж Кличко або хтось інший - ніколи. Ось така нова державна позиція в "Батьківщини".
В оточенні ж Кличка, здогадуючись про вичікувальну стратегію партнера по коаліції, вирішили брати тактикою. Тому пропоноване в законопроекті драконівське об'єднання посад в УДАРі називають "тимчасовим і вимушеним заходом, який допоможе новообраному мерові бути відповідальним та повноважним керівником міста. І навіть за півтора року принести місту користь". Ну й, зрозуміло, зберегти кандидатові Віталію Кличку обличчя в цій непростій для нього політичній ситуації. Однак незрозуміло інше: на що розраховує УДАР, свідомо знаючи, що "Батьківщина" не голосуватиме за законопроект, спираючись на буцім залізну позицію щодо реформи та нової Конституції? На ще один публічний провал?
Ба більше, зовсім незрозуміло, чому команди Кличка, а також інших кандидатів у мери, обрали свідомо приречений на програш шлях? Адже перед ними відкритий шлях і до повноважень мера, і до реформи влади в столиці. І на шлях цей нашим горе-політикам вказує - увага (!) - чинний радник віце-прем'єр міністра з регіональної політики Анатолій Ткачук. Відомий експерт, директор Інституту громадянського суспільства, нині є головним консультантом Володимира Гройсмана з реформи місцевого самоврядування та децентралізації влади. Анатолій Ткачук також автор закону про столицю №4289, який подала у лютому у ВР група депутатів.
- У мене з приводу цих політичних команд, котрі зумисне помиляються, всього чотири тези, - заявив DT.UA Ткачук. - По-перше, час припинити окупацію Києва, який досі не має обраної народом відповідальної влади.
По-друге, відбулася революція, загинули люди, які хотіли реальних змін. І вони в Києві можливі вже тепер, без очікування нової Конституції, без внесення змін до чинної або ще чогось. Бо Конституція України прямо вказує, що всі питання, які стосуються організації місцевого самоврядування та виконавчої влади в Києві, регулюються спеціальними законами. Закон про столицю - той-таки спеціальний закон, який депутати зобов'язані прийняти найближчим часом. Для того, щоб збалансувати владу в Києві. Забрати у призначеного чиновника повноваження, визначені місцевому самоврядуванню, і передати їх всенародно обраному мерові, який очолить виконавчий комітет Київради. Решта - політичні ігри й інсинуації.
По-третє, алогічно виглядає Верховна Рада й політичні сили, котрі боролися і обіцяли Києву та країні зміни, а тепер не роблять жодних кроків до цього.
По-четверте, всі кандидати на посаду мера Києва мусять зрозуміти, що негайне прийняття закону про столицю - це єдиний шанс стати чесним і справедливим мером, - сказав радник віце-прем'єра.
Таким чином, можна констатувати, що єдиний вихід для Кличка і будь-якого іншого кандидата в мери ("Батьківщині" також ще не пізно приєднатися) - підтримка та негайне публічне лобіювання закону про столицю №4289, який лежить у профільному комітеті ВР. Навіть якщо депутати визнають його занадто об'ємним і системним (там є дискусійне питання про районні адміністрації), на основі законопроекту можна зареєструвати новий, скорочений варіант, щоб встигнути розглянути його до виборів. І розділити все ж таки повноваження мера та голови адміністрації, передавши виконком мерові, а контрольні функції залишити голові адміністрації. Таким чином дати старт реформі й отримати повноцінне самоврядування у столиці вже у каденцію новообраного мера. А чому, власне, кияни мусять ще півроку чогось там чекати?!
Насправді той, хто перестане нарешті зумисне помилятися й підніме затоптаний політиками закон про столицю, - підніме прапор переможця і стане повноцінним мером. Ну або стане тим, ким хоче його бачити нинішня влада, - ніким.