У зв'язку з воєнною агресією Російської Федерації проти України наша держава переживає непрості часи. Відтак, окремі норми законодавчих актів було суттєво змінено на період дії воєнного стану. Зокрема, це стосується й земельних відносин, які від того простішими не стали. Тому питання оподаткування земельних ділянок потребує окремої уваги.
На сьогодні ухвалено два закони, які вносять зміни до Податкового кодексу в частині регулювання земельних відносин.
Пільги на що?
Законом №2120-IX від 15 березня 2022 року «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» визначаються певні особливості.
Так, депутати дозволили тимчасово не сплачувати за землю. Проте ця норма не є абсолютною. Що мається на увазі?
Перш за все нововведення стосуються випадків лише щодо плати за землю. Нагадуємо, що у розумінні податкового законодавства це земельний податок та орендна плата. Розрахунки за договорами емфітевзису, суперфіцію, сервітуту тощо здійснюються в загальному порядку.
Що ж стосується плати за користування земельними ділянками приватної власності, то в цьому разі так само діють загальні правила — договірні відносини.
Таким чином, об’єктами пільг є:
- земельні частки (паї)/земельні ділянки приватної форми власності;
- земельні ділянки, які перебувають у користуванні на праві постійного користування;
- орендовані земельні ділянки державної/комунальної власності.
Звертаємо увагу, що розмір ставок оподаткування та пільги земельного податку встановлюються Верховною Радою АРК та органами місцевого самоврядування. Враховуючи, що відповідні рішення містять ознаки регуляторного акта, то для їхнього прийняття одного голосування місцевих депутатів недостатньо. Однак із метою нівелювати бюрократичні моменти в цей складний для держави час законом від 24 березня 2022 року №2142-IX скасовано застосування процедур, передбачених Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності». Тому варто слідкувати за нормативною діяльністю місцевої влади окремо.
Територіальний (локальний) принцип застосування
Неодмінною умовою для користування зазначеною пільгою є набуття земельною ділянкою/часткою (паєм) принаймні одного із статусів:
- статус земель, на яких ведуться (велися) бойові дії, або територій, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації;
- статус земель, які засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.
Що таке бойові дії? Податковий кодекс як профільний фіскальний закон не дає такого визначення. Натомість згідно із Законом України «Про оборону України» це форма застосування з’єднань, військових частин, підрозділів (інших сил і засобів) Збройних сил України, інших складових сил оборони для вирішення бойових (спеціальних) завдань в операціях або самостійно під час відсічі збройної агресії проти України або ліквідації (нейтралізації) збройного конфлікту, виконання інших завдань із застосуванням будь-яких видів зброї (озброєння).
Закон №2120-IX уточнює, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або які тимчасово окуповані збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом міністрів.
Що ж до факту засміченості земель вибухонебезпечними предметами, то зрозуміло, що у більшості випадків території бойових дій «поглинатимуть» такі землі.
Для інших ситуацій варто звернути увагу на визначення поняття «засмічені землі». Згідно з наказом Міндовкілля від 4 квітня 2022 року №167 засміченою вважається земельна ділянка, на якій наявні сторонні предмети, матеріали, відходи та/або інші речовини без відповідних дозволів, що з'явилися на ній унаслідок надзвичайних ситуацій і/або збройної агресії та бойових дій.
Незрозумілою залишається логіка законодавця, який обмежує випадки виключно засміченням вибухонебезпечними речовинами, не включивши до переліку будь-які інші сторонні предмети, матеріали, відходи та/або інші речовини. Поза пільгами так само залишаються випадки забруднення ґрунтів.
Зазначений наказ визначає суб’єкта, який може встановлювати факти засмічення земель, — Держекоінспекцію, виконавчі органи місцевих рад.
Водночас для застосування податкової пільги з плати за землю необхідним документом буде саме рішення відповідної обласної військової адміністрації. Вони ж, до речі, підтверджуватимуть факт наявності фортифікаційних споруд.
Так, звичайно, сьогодні відповідні органи вчиняють усі необхідні та можливі дії з метою фіксації злочинів, вчинених Російською Федерацією. Однак слушною була б порада, незалежно від цього, вживати заходів щодо додаткової фіксації фактів засмічення (у тому числі через кримінально-процесуальні процедури).
Тимчасово — це скільки?
«З 1 березня 2022 року до 31 грудня року, наступного за роком, у якому буде припинено або скасовано воєнний/надзвичайний стан».
На сьогодні цей термін чітко визначити неможливо, але як мінімум до 31 грудня 2023 року бізнес може бути звільнений від обов’язку сплачувати земельний податок/орендну плату.
Чи варто застосовувати податкову пільгу
Важливо зауважити, що пільга — це право, а не обов’язок. Тобто законодавець знімає з суб’єкта зобов’язання щодо нарахування та сплати податку. Разом із тим право добровільної оплати залишається, бо загального правила оподаткування ніхто не скасовував.
Тому навіть якщо ви підпадаєте під усі умови звільнення від плати за землю, вибір скористатися таким правом чи ні залишається за вами.
Передумовою для включення такої норми до Податкового кодексу було усвідомлення, що сучасні реалії можуть не дозволити суб’єктам господарювання належним чином виконати фіскальні вимоги. Однак сьогодні бізнес поступово оговтується й має змогу покривати принаймні частину своїх видатків, чим, у свою чергу, фінансує українську армію.
Зараз немає чіткої визначеності щодо можливості застосувати податкову пільгу, адже відсутні переліки території, де провадяться бойові дії. Також непросто отримати офіційне підтвердження засмічення своєї ділянки вибухонебезпечними предметами.
Якщо вам усе ж не вдалося тимчасово відновити свою діяльність, звертаємо увагу, що законодавець на період дії правового режиму воєнного стану зупинив перебіг строків, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у тому числі щодо декларування та проведення фактичних розрахунків. Відповідальність, зрозуміло, так само не застосовується. Якщо в результаті буде зрозуміло, що ви не підпадаєте під пільги, у вас буде три місяці після припинення або скасування воєнного стану в Україні для подання податкової звітності та перерахування відповідної суми коштів на бюджетні рахунки.