Уперше за останні роки Харківщина з перших днів січня працює, маючи чітко окреслені цілі й ресурси для їх досягнення, а простіше кажучи— бюджет.
Але перш ніж акцентувати увагу на показниках бюджету нинішнього року, не зайве проаналізувати виконання попереднього.
Зведений бюджет 2000 року в області виконано на 116,8 відсотка, додатково до плану мобілізовано приблизно 131 млн. грн. Із загального обсягу коштів, які надійшли в бюджет, 340 млн. грн. спрямовано на заробітну плату, 111 млн. — на господарські витрати й утримання соціальної сфери, 36 млн. — на підтримку сільськогосподарського виробника, 43 млн. — на капітальний ремонт житлового фонду та благоустрій, 60 млн. — на будівництво й ремонт доріг. Якщо на 1 січня 2000 року заборгованість з заробітної плати працівникам бюджетної сфери становила десь 40 млн. гривень (при місячному фонді оплати 27 млн.), то на кінець грудня її повністю погасили. З двох до 100 відсотків виросла проплата «живими» грошима за енергоносії. Місто Харків виконало свої зобов’язання за всіма дохідними показниками, крім надходження коштів від продажу земельних ділянок.
Водночас 2000 року в регіоні не були повністю задіяні можливості своєчасного збирання податків, наповнення дохідної частини бюджету за рахунок інших нетрадиційних методів. Майже на 80 млн. грн. із 130 млн. недовиконано обсяг зведеного бюджету області із доходів, затверджених місцевими радами. 11 бюджетів із 34 на 99 млн. гривень недовиконали завдання з мобілізації власних дохідних джерел. З 19 до 38 млн. грн. збільшилася недоїмка платежів у місцеві бюджети, а в державний — із 892 до 974 млн. грн. Заборгованість місцевих бюджетів обласному, за взаємними розрахунками, становить 17 млн. гривень. Майже у всіх районів на кінець минулого року були значні борги з позик під регіональний контракт на загальну суму приблизно 27 млн. грн.
Розробка бюджету 2001 року в регіоні велася на основі Закону «Про Державний бюджет України на 2001 рік», а також нової методології формування основних його показників та міжбюджетних відносин. Розповідає начальник головного фінансового управління облдержадміністрації Євген Кузькін:
— Обсяги доходів розраховані на формульній основі, із застосуванням коефіцієнтів податкової спроможності території. Для розрахунку обсягу витрат використовувалися нормативи розподілу наявних бюджетних коштів на одного жителя, учня, одержувача соціальних виплат. Пільги й субсидії на енергоносії та житлово-комунальні послуги покриватимуться за рахунок цільової субвенції з державного бюджету, вони відповідно забезпечені на 50 і 100 відсотків. Витрати на капітальні вкладення області здійснюватимуться за рахунок коштів, що надходять від продажу землі.
Які ж основні показники бюджету-01? Доходи й витрати обласного бюджету визначено в обсязі 532,1 млн. гривень. У загальній сумі передбачається 48,3 млн. — спеціальні фонди, 187,2 млн. — цільова субвенція з державного бюджету, 117 млн. гривень — дотація. Обсяг зведеного бюджету області за розрахунками Міністерства фінансів становить 1003,9 млн. гривень.
Головне дохідне джерело — податок на доходи громадян. Його питома вага в дохідній частині зведеного бюджету — 39 відсотків. З огляду на те, що значна частина фонду оплати праці перебуває ще в тіньовому секторі економіки, існує широке поле діяльності для мобілізації коштів до місцевих бюджетів.
У бюджет області на 2001 рік уперше включено надходження коштів від продажу землі сільськогосподарського призначення та фіксований сільськогосподарський податок. Доходи й витрати бюджетів усіх рівнів за рахунок цього збільшаться на 22,7 млн. гривень.
Витрати бюджету вкрай обмежені. Насамперед ресурси спрямовуватимуться на виплату заробітної плати, придбання медикаментів, харчування, фінансування соціальних виплат, субсидії та пільги населенню, оплату енергоносіїв і дотації районам. На заходи з соціального захисту населення виділяється 285 млн. гривень. Передбачаються виплати на дітей, утримання будинків-інтернатів для інвалідів і престарілих, витрати на виплату пільг і субсидій, створення фонду захисту населення, адресна допомога малозабезпеченим сім’ям. Заклади соціально-культурної сфери: освіти, охорони здоров’я та культури — утримуватимуться переважно за рахунок коштів місцевих бюджетів. Асигнування визначені в розмірі 540 млн., що на чверть вище від рівня минулого року. На фінансування соціально-культурної сфери обласного підпорядкування з бюджету регіону передбачається виділити 125 млн. гривень.
Істотно збільшуються витрати на надання пільг та субсидій населенню, їх обсяг становить 46 млн. і 154 млн. гривень, на відміну від торішніх 18 млн. та 80 млн.
У зведеному бюджеті області передбачено фінансування енергоносіїв — 280 млн. гривень. Ці асигнування забезпечать повну в них потребу бюджетних організацій. Заплановано дотацію — 117 млн. гривень — 30 районам і містам обласного підпорядкування, де структура економіки така, що власні дохідні джерела, а також стовідсоткове відрахування від податку на доходи громадян не покривають навіть мінімальних витрат. На сесії обласної Ради неодноразово підкреслювалося, що економічні умови, в яких відбувається формування бюджету, не дають змоги повністю забезпечити потреби бюджетних установ. На 2000 рік вони становили 1,7 млрд. гривень, а обсяг зведеного бюджету області визначено у сумі 1 млрд. гривень, або 60 відсотків від потреби. Бюджет сформовано від можливості мобілізації ресурсів. Ось міркування з цього приводу Марини Вишневської, голови постійної комісії облради з питань бюджету:
— Незважаючи на збільшення видаткової частини бюджету, порівняно з минулим роком, на 33,4 відсотка, його формування проходило надзвичайно важко. Це зростання пов’язане лише з підвищенням заробітної плати працівників бюджетної сфери, збільшенням пільг і субсидій, фінансованих з державного бюджету. Все ускладнилося й тим, що сьогодні застосовано нормативний метод, виходячи з чисельності населення області, районів і т.д. Регіони, де чисельність населення більша, виявилися в кращому становищі. Захищені тільки дві статті видатків — заробітна плата й енергоносії. Ми знайшли можливість на 10 млн. гривень збільшити витрати на культуру, спорт, утримання територіальних центрів, будинків престарілих та інтернатів, а прохань було на 466 млн., тобто на задоволення всіх потреб районів нам знадобився б ще один бюджет.
Торік під час затвердження бюджету збільшили дохідну частину бюджету на 150 млн. гривень, але «перевиконання» плану на папері не стало реальністю, тому на 2001 рік депутати визначили головним завданням — зібрати податки, вирішивши, що поділити завжди встигнуть. При цьому на сесії ухвалили щоквартально розглядати результати виконання бюджету й за потреби корегувати. Ось що каже Тетяна Таукешева, начальник головного управління бюджету та фінансів Харківського міськвиконкому:
— Бюджет Харкова займає 37,2 відсотка в обсязі фонду консолідованого бюджету області, тобто нинішнього року бачимо незначне збільшення, порівняно з попереднім. Проте цей бюджет нас не влаштовує, адже він становить 47 відсотків від мінімальної потреби. Особливо тривожить значне зниження прогнозних показників в житлово-комунальному господарстві. Якщо в бюджеті 2000 року видатки на благоустрій становили 19 млн. гривень, то в показниках 2001 року — 2,6 млн. гривень. Увосьмеро зменшуються кошти на утримання та ремонт доріг міста, взагалі не передбачаються на освітлення, озеленення міста, утримання кладовищ. За методикою Кабінету міністрів України, місто недоодержало на капремонт житлофонду 14,5 млн. гривень. Бракує коштів для функціонування в Харкові електротранспорту, закладів культури, фізкультури, правоохоронних органів. Від фінансування минулого року в бюджеті нинішнього передбачено на ці потреби лише 23 відсотки.
Бюджет 2001 року депутати прийняли без глибокого аналізу бюджету попереднього. Основна робота ще попереду — області, приміром, доведеться вирішувати питання зменшення обсягу заборгованості із заробітної плати в промисловості — це понад 350 млн. гривень. А збільшуватимуться доходи людей — зростатимуть і надходження до бюджету. Дасть можливість значно пожвавити економічне життя регіону, також — залучення інвестицій, кредитних ресурсів банків, вільних коштів населення.