Попри те, що губернатори за підтримки Президента України зробили все, щоб на корені зарубати запропоновану урядом нову систему міжбюджетних взаємин, дрож у їхніх колінах ще не минув. Адже хтозна, як поведуться парламентарі. Тим більше що чимало з них висловлюються за проведення міжбюджетної реформи хоча б у вигляді експерименту. Але спроба уряду перевести на нові прямі відносини з Києвом обласні центри та міста обласного підпорядкування для губернаторів рівносильна смерті. Адже саме ці міста здебільшого є донорами.
Бачачи, як непросто розвиваються події навколо прийняття бюджету, глава Одеської облдержадміністрації Сергій Гриневецький (не дуже давно він посів і крісло голови облради) зібрав усіх мерів міст, керівників районів та голів райрад і запропонував їм підписати лист на ім’я Президента країни, голови Верховної Ради та прем’єр-міністра. І вони всі до єдиного підписали, включаючи мера Одеси.
Лист, треба сказати, прецікавий. Бо дає уявлення про те, чим же є насправді місцеве самоврядування і якими є місцеві лідери, обрані народом. Наскільки вони самостійні у своїх вчинках і прагненні фінансової незалежності ввірених їм територій.
Судячи з листа, мери міст стурбовані насамперед тим, що зміна існуючої системи формування місцевих бюджетів призведе... до руйнації вертикалі виконавчої влади. А заодно підірве основи місцевого самоврядування. І як результат — погіршить соціально-економічну ситуацію в регіоні. У зв’язку з цим вони розглядають спроби деяких політичних кіл усунути обласну держадміністрацію й облраду від участі у формуванні бюджетів міст і районів як такі, що суперечать головним принципам регіональної політики. У листі говориться, що соціально-економічна та політична ситуація, яка склалася сьогодні в Україні, вимагає підвищення ролі регіонів. А цього можна досягти лише за умови надання регіональним органам влади більших повноважень у бюджетній сфері. Тому, з огляду на відсутність Бюджетного, Податкового й Земельного кодексів, мери міст разом із главами райадміністрацій і райрад наполягають на збереженні на майбутній рік старої системи формування бюджету.
Тож заяви прем’єр-міністра про те, що мери міст підтримують уряд у питанні реформування міжбюджетних відносин, є перебільшенням. Звісно, керівників міст, які в результаті реформи одержують гірший бюджет, зрозуміти можна. Але при цьому абсолютно незрозуміла позиція мера Одеси — міста, що завжди претендувало на особливий статус у державі, котре може і, звісно ж, повинне будувати свої бюджетні відносини напряму, обминаючи область. Тим більше, що за нової системи, як очевидно з розрахунків Мінфіну, Одеса одержувала на порядок вищі бюджетні доходи і, як вважає заступник міського голови Юрій Казаков, могла б мати ще більше. Водночас місто от уже другий рік, приміром, ніяк не може скоротити відставання з виплати зарплати вчителям, не кажучи вже про інші борги.
Звісно, якщо говорити в цілому про позицію мерів, то Мінфін багато в чому сам усе зіпсував, вважають на Одещині. З самого початку він розробив нову недосконалу методику для формування місцевих бюджетів, виходячи з розрахунків на одну людину. Проти цього принципу зрівнялівки: «від кожного по можливостях, кожному — по потребах», який відроджує утриманські настрої, насамперед і повстали малі міста-донори. Такі як Іллічівськ, наприклад. Цьому портовому місту, котре заробляє величезні гроші, урізали бюджет до непристойності — у 2,5 раза. А доходи іншого портового міста Південний — у 4 рази.
Проте варто зауважити, що в міст і районів нова система міжбюджетних відносин не викликала оптимізму відразу, коли вони ще навіть не знали, якими будуть розрахункові показники. Причина? Очевидно, більшість просто-напросто злякалася прямих взаємин із Києвом. Ні для кого не секрет, що наше місцеве самоврядування не виросло з коротких штанців. І не вміє бути самостійним. З областю простіше домовитися, і вона краще знає наші проблеми — такий їхній аргумент. А те, що гроші доведеться вибивати в держави, ніхто з них не сумнівається. То нехай краще цим займається область...
Що ж, обласне керівництво раде старатися. Особливо цього року. А тому вибиванням коштів воно зайнялося відразу, тільки-но з’явилися контрольні цифри на наступний рік. Викликало на допомогу народних депутатів від області і підключило політичні партії. Від імені 19 місцевих партійних лідерів підготовлено лист і направлено Президенту країни, голові Верховної Ради та прем’єр-міністру України.
Одеську область обурює той факт, що вона одержує від держави не один рік поспіль, як кіт наплакав, хоча віддає сповна. Дискримінацію особливо чітко видно за показниками на душу населення — саме цей аргумент завжди наводить керівництво області. Приміром, цього року за доходами на душу населення Одещина посідає 5-те місце в Україні, а за витратами — 27-ме, тобто останнє. У проекті бюджету на 2001 рік це співвідношення теж зберігалося. У результаті по субсидіях, приміром, у цілому по Україні передбачалося 39 гривень на одну людину, а в Одеській області — лише 9,5 гривні. Це при тому, що в області величезні борги за цією статтею витрат.
Правда, така картина спостерігається при плануванні. За фактом виконання вона зовсім інша. Як сказано в листі партійців, «торік завдяки самовідданій праці і неймовірним зусиллям усіх трудящих Одещини вдалося досягти стабілізації виробництва і за рахунок збільшень надходжень до бюджету «витягти» область з останнього місця (за витратами на душу населення) на 16-те, а за три квартали 2000 року — на 10-те». Але саме позиція держави «поганяти того, хто везе» викликає в Одеси загальне обурення.
Загалом, цього року області вдалося (на сьогодні) вибити в уряду додаткові суми. У результаті, бюджет на 2001 рік буде на 50 млн. гривень більшим, аніж 2000-го. Щоправда, при цьому зводиться нанівець такий стимул, як перевиконання надходжень до держбюджету. Річ у тім, що розрахунковий показник, при перевиконанні якого прибутки між державою й областю діляться 50 на 50, штучно завищено, вважає начальник обласного фінуправління Григорій Поддубний. «Область має зібрати до держбюджету 1,3 млрд. гривень, — говорить він, — а поточного року ми дотягнемо до 1 млрд. У наступному плануємо зростання 100 млн., але не 300».
Крім усього іншого, керівництву області вдалося домогтися, щоб окремим рядком у проекті бюджету-2001 було передбачено кошти на реконструкцію Одеського оперного театру, на розчищення каналу Прірва, на будівництво причалу на о.Зміїний, на відновлення Старої Одеси та низку інших програм. Але чи залишиться все це в підсумковому документі?..