Статеве виховання в історії українців

Поділитися
Статеве виховання в історії українців
У давнину в українських родинах діти після досягнення певного віку переходили до іншої вікової категорії, де присвоювався новий статус, виникали чіткі обов'язки й очікування від оточуючих.

З переходом від дитинства до парубоцтва чи дівоцтва одразу відбувалась активація настанови на одруження. І, власне, ця настанова визначала все статеве виховання й дошлюбне спілкування молоді. Поведінка молоді, спільне дозвілля, все було підпорядковане одній меті - створенню сім'ї.

Статевого виховання в сучасному розумінні у традиційних українських родинах практично не було. З одного боку, взагалі не було заведено, щоб батьки розмовляли з дітьми про сексуальне життя. З іншого - морально-етичні засади християнства робили сексуальну тематику забороненою для обговорення в родинному колі. Але при цьому не можна сказати, що тогочасні підлітки не мали знань про інтимні стосунки. Тож далі про те, як відбувалося статеве виховання і звідки діти брали відповідні знання.

Деякі уявлення вони могли отримувати, періодично спостерігаючи вагітність матері чи інших жінок. Нагадаємо, що в давнину нерідко хата могла бути розділена на дві половини, в кожній з яких проживала багатодітна родина. Опис такого спільного помешкання можна знайти в повісті І.Нечуя-Левицького "Кайдашева сім'я".

Про фізіологічні особливості й відмінності іншої статі старші діти довідувалися, доглядаючи молодших дітей. Зазвичай одягом малих дітей була куца сорочечка, яка ледь приховувала дитячі геніталії від сторонніх очей.

Певний вплив на статеве виховання мала й безпосередня близькість до природи, коли діти могли бачити статеві акти між тваринами. Про це є в повісті М.Коцюбинського "Тіні забутих предків":

"Вона давно вже була Іванкова, ще з тринадцяти літ. Що ж в тому дивного було? Пасучи вівці, бачила часто, як цап перчить козу або баран валує вівці, - все було так просто, природно, відколи світ світом, що жадна нечиста думка не засмітила їй серця. Правда, кози та вівці стають од того кітні (вагітні), але людям помагає ворожка. Марічка не боялась нічого. За поясом, на голім тілі, вона носила часник, над яким пошептала ворожка, їй ніщо тепер не зашкодить".

Ще одним важливим джерелом інформації сексуального характеру був фольклор, зокрема сороміцькі пісні, що їх співали на вечорницях та досвітках.

Що ж до сексуального виховання в родинному колі, то найчастіше воно зводилося до того, що батьки всіляко обмежували знання дітей у цій сфері, аби стримати цікавість до протилежної статі. Почасти така поведінка батьків мала свою причину - аби не стався інцест. Це особливо зрозуміло, якщо зважити на побутові умови традиційної української родини, наприклад, ХІХ століття. Зазвичай хата мала одне, рідше два житлових приміщення, в яких спали разом усі члени родини у безпосередній близькості одне від одного. Тому такі страхи могли мати реальні підстави. Страх інцесту істотно впливав на вибудовування стосунків між батьками та дітьми, а також між різностатевими підлітками, які жили в одній родині.

Усе це, разом із настановою на одруження, сприяло тому, що батьки досить легко відпускали своїх дітей на вечорниці. При цьому рідні брати й сестри не мали права разом відвідувати одне й те саме зібрання молоді. За цим дуже пильнували - на одних вечорницях міг бути тільки один представник від сім'ї. У чому знову ж таки "прочитується" страх інцесту.

Яку ж роль відігравали тогочасні вечорниці в статевому вихованні? Насамперед такі зібрання були соціяльно схваленим способом безпечного зближення з протилежною статтю і певним прототипом молодіжної субкультури. Якщо проаналізувати функції вечорниць, то можемо виявити в них не тільки засвоєння нового культурного і соціяльного досвіду міжстатевих стосунків. Вечорниці давали можливість реалізувати специфічні прояви підліткового віку.

Так, підліткам притаманна реакція емансипації, яка полягає в бажанні вивільнитися з-під опіки старших. Тому вечорниці були для них легалізованим способом тимчасово, з дозволу старших, вийти з-під їхньої опіки. Не перебуваючи під контролем батьків, молодь мала певну свободу дій. Але при цьому істотно підвищувалась і її особиста відповідальність. Особливо це стосувалося дівчат, до поведінки і вчинків яких завжди були суворіші вимоги, ніж до поведінки парубків. Така відмінність пояснювалася тим, що дівоча й парубоча честь здобувалася по-різному. Якщо дівчині її честь була дана з народження, і її головною метою було зберегти її. То хлопець мав здобути, завоювати свою честь у змаганнях з іншими.

Підліткам також властиве майже інстинктивне групування з однолітками. Якщо діти охоче контактують з дорослими, то підлітки починають прагнути зменшити такі контакти. Підліткові групи проходять через усю історію людства - від первісного суспільства й античної Спарти до сучасних неформальних об'єднань. Тому вечорниці стають своєрідною формою підліткового гуртування. Описи таких зібрань підтверджують, що на них могли ходити тільки підлітки. Для їх проведення обирали спеціяльне місце - будинок самотньої жінки, інколи будинок бездітної пари. Окрім цих дорослих, інших на ці заходи не допускали.

Крім того, найважливішою рисою підліткового віку є захоплення. Підлітковий вік без захоплень був би схожий на дитинство без ігор. На вечорницях такими захопленнями були музика, танці, співи, ігри, зокрема й релігійно-обрядові. При цьому деякі захоплення тогочасної молоді могли мати й практичний характер. Наприклад, на вечорницях вишивали або пряли. З одного боку, це давало можливість дівчатам продемонструвати свою вправність і працьовитість. А з іншого - можна було запозичити в інших дівчат вигадливі візерунки, обмінятися досвідом. Хоча задля справедливости варто сказати, що виконання такої роботи на вечорницях було пов'язане й з необхідністю підготувати посаг (скриню) до майбутнього весілля. Тож творча активність підлітків також була підпорядкована основній настанові - одруженню.

Оскільки у підлітковому віці відбувається статеве дозрівання, то для нього є характерними реакції, що зумовлені сексуальним потягом. Тому вечорниці були насичені різного роду еротичними компонентами. Починаючи від дівочих ворожінь про одруження, до спільних ігор з хлопцями, включаючи гру в притулу. Ігри, загадки, оповідки на вечорницях також мали виразний еротичний підтекст.

Етнографи пишуть, що на вечорницях здобувався не тільки досвід першого емоційного спілкування з протилежною статтю. Молодь отримувала на них і досвід тілесного контакту - поцілунків, пестощів, обіймів, доторків тощо. При цьому ініціятива такого спілкування завжди належала хлопцеві. Зазвичай у тих іграх пара намагалася діяти обережно. Статевого акту як такого не відбувалося, однак могли практикувати неповноцінний статевий акт (вестибулярний), який не призводив до розриву дівочої пліви. Збереглись етнографічні матеріяли, які вказують на те, що деколи низький рівень обізнаности дівчат у фізіології статевого акту призводив до того, що хлопці під виглядом гри виконували з ними повноцінні зносини. Як наслідок - деякі дівчата ставали покритками (тобто народили позашлюбних дітей).

Цікаво, що тогочасне статеве виховання передбачало досить чітке закріплення традиційно визначеної статево-рольової поведінки. Так, дівчата на українських вечірках повинні були займати очікувальну позицію. Вони не мали права приходити на інші вечірки, не мали права проявляти надмірну активність чи ініціятиву у спілкуванні з хлопцями. Натомість хлопці мали можливість обирати хату з вечірками, відвідувати досвітки в іншому селі тощо. Вважається, що все це було пов'язане з давнім розподілом сфер діяльности: усе, що стосувалося подій поза домом, належало чоловікові; те, що відбувалось усередині дому, - закріплювалося за жінкою. Приблизно такий прообраз можна прослідкувати в правилах вечорниць, що існували окремо для дівчат і парубків.

Дівчата мали підготувати хату до вечорниць, прибрати, прикрасити її. Тобто відбувалася ніби своєрідна примірка тих форм поведінки, яких потрібно буде дотримуватись після одруження.

При цьому парубоцька спільнота досить активно спонукала дівчат до бажаних для них форм поведінки. Але однаково не любили як надмірно розпусних дівчат, так і надто скромних. І тих і тих могли публічно принижувати, завдавати їм матеріяльної шкоди. Наприклад, обмазували дьогтем ворота чи хату, де жила дівчина, псували вишивку, з якою вона прийшла на вечорниці, тощо. Інколи розправою могло бути й фізичне покарання. Покарати могли і тих дівчат, які дозволяли собі словесну відсіч хлопцям або були надто гострі на язик. Такі каральні заходи мали сформувати певну поведінку - стриманість та поступливість у стосунках з чоловіками. Загалом, спроби дівчини проявити хоч якусь перевагу над хлопцем, особливо силову, сприймалися тогочасним суспільством як викривлення, що належало обов'язково виправити.

З позиції сьогодення може скластися враження про пригнічене становище дівчат в українській культурі. Однак це буде не зовсім справедливо. Більшість дівчат не сприймала таке ставлення як щось негативне. Це було щось із категорії соціяльно прийнятних форм спілкування. Доказ - поблажливе ставлення батьків до відвідувань дітьми вечорниць. До того ж контакт із протилежною статтю на вечорницях збільшував шанс знайти собі нареченого. Якщо ж дівчина уникала спільних ігор і розваг із хлопцями, то таку поведінку розцінювали як відхилення.

Отже, статеве виховання в історії українців мало виражену настанову на одруження із закріпленням чітко визначеної статево-рольової поведінки майбутнього подружжя. При цьому давні сексуальні звичаї формувалися тисячоліттями і були одним зі способів забезпечити виживання роду.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 3
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Олег
2 Червня 2020, 18:59
«…в российском истеблишменте… готовы смириться с существованием суверенной Украины, выдвигая при этом некоторые условия. …Но мир меняется, и нам нужно быть готовыми к содержательной дискуссии об интересах. Конечно, НА ОСНОВЕ ВОССТАНОВЛЕНИЯ ТЕРРИТОРИАЛЬНОЙ ЦЕЛОСТНОСТИ УКРАИНЫ С КРЫМОМ ВКЛЮЧИТЕЛЬНО». Золотые слова, пан Немырыч. Только, перед этой дискуссией нам нужно провести «внутри украинскую дискуссию», чтобы самим прийти к однозначному мнению о наших собственных интересах плюс понять, что одного добровольного смирения России может быть недостаточно, и для освобождения Крыма со стороны Украины дополнительно понадобиться мягкая сила (оба слова ключевые) в форме условного «пневматического домкрата» (чтобы никто не пострадал). А для такой мягкой силы нужно внутреннее экономическое могущество. Нынешняя политика властей Украины диаметрально противоположна, вместо политики мягкой силы - политика жёсткого бессилия на фоне умышленного уничтожения украинской экономики, банковской (финансовой) и судебной систем. Откровенно пророссийский оппозиционный украинский политик пан Рабинович неоднократно говорил, что видит Украину как Швейцарию восточной Европы. Поскольку его трудно заподозрить во враждебном отношении к России, можно утверждать, что с существованием СУВЕРЕННОЙ, САМОСТОЯТЕЛЬНОЙ, УНИТАРНОЙ и НЕЗАВИСИМОЙ Украины в качестве Швейцарии (то ли восточной Европы, то ли западной Азии, с какой стороны посмотреть) в границах на 01.12.1991 года в российском истеблишменте очевидно (теоретически) могут смириться. В это же время проевропейские украинские политики, представляющие собой ЭТАЛОН патриотизма и украинского национализма, фактически, отрицают даже теоретическую возможность (допустимость) существования Украины в качестве СУВЕРЕННОЙ, САМОСТОЯТЕЛЬНОЙ и НЕЗАВИСИМОЙ национальной украинской державы.
Відповісти Цитувати Поскаржитись
Олег
2 Червня 2020, 19:16
Они трактуют решение Украинского народа (народа Украины) 16.07.1990-24.08.1991-01.12.1991 выйти из состава Советского Союза как имеющее целью (принятое народом с целью) просто поменять хозяев со склонных к диктатуре, коммунизму и тоталитаризму бюрократов Кремля на демократических бюрократов Брюсселя. А розмови про суверенну незалежну самостійну національну українську державу Україну, на думку проєвропейських українських політиків, у 1990-91 роках велися виключно через те, що мізки громадян України тоді ще не «відійшли» від комуністичної кремлівської пропаганди, і громадяни не могли усвідомити всю глибину справжньої національної української ідеї – вийти зі складу тоталітарної комуністичної ФЕДЕРАТИВНОЇ (КОНФЕДЕРАТИВНОЇ) держави СРСР і увійти (перейти транзитом) у склад іншої, але ДЕМОКРАТИЧНОЇ ФЕДЕРАТИВНОЇ (КОНФЕДЕРАТИВНОЇ) держави ЄС. Более того, евро/НАТО интеграторы Украины четко осознают, что в российском истеблишменте с таким раскладом ТОЧНО (ЯВНО) НЕ ГОТОВЫ СМИРИТЬСЯ, и что такое представление об украинских интересах (уже нашедшее отражение и закрепление в Конституции Украины) означает вечную (не факт, что исключительно до развала РФ на самостоятельные демократические государства) горячую, холодную или гибридную войну Украины с Россией и фактический (на неопределённое время) раздел Украины на условные восточную и западную «Германии». Предварительно, усилиями их соратников по борьбе за независимость Украины (в 1996 и 2003 годах) в первую статью Конституции Украины как бы случайно не вошли имеющиеся в Акте провозглашения независимости и в Декларации про государственный суверенитет Украины слова «САМОСТІЙНА НАЦІОНАЛЬНА УКРАЇНСЬКА», а из первого куплета Гимна Украины случайно исчезло слово «УКРАЇНЦІ» – и не один депутат Верховной Рады, не говоря уже о Президентах Украины, не смеет раскрыть по этому поводу рот.
Цитувати Поскаржитись
Показати більше відповідей
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі