Психолог Олена Хоріна: "Все людське життя — це боротьба за емоційні "погладжування"

Поділитися
Про транзактний аналіз мовою шестирічної дитини

Наша особистісна наповненість здається нам безмежною, але насправді має межі - й це на щастя, бо вони не дозволяють нам втратити наші емоційні береги. А якщо ви у власних очах - вулкан, і все ваше самовираження вивергається через верх, аби затопити все навколо, замисліться про своє місце в людському життєвому просторі - адже схоже, що оточення просто затискує вашу "посудину" з боків...

Часто дорослі люди бувають емоційно "недоживленими" - емоційна безграмотність батьків, партнерів і всього оточення все життя вимагають у них душу в обмін за стандартний "спокій" або "порядок", коли вже не допомагають, то хоча б не заважали...

Звучить недобропристойно для середовища стриманих, але природною реакцією на порушення наших особистісних меж, причому з самого дитинства, є злість. Сама по собі злість неконструктивна. Конструктивно ж - вибирати людей, які дають нам визнання, і вдосконалюватися, аби утримувати їхній інтерес до себе. Адже особистісний розвиток неможливий без розвитку стосунків з людьми, а живий і здоровий обмін емоціями так само важливий, як і обмін знаннями.

Як зберегти і розвинути свою особистість, як зробити змістовним спілкування з оточенням, як вивчити себе й ті соціальні ролі вкупі з его-змістами, які ми з себе виймаємо, часом виявляючи непередбачені реакції для самих себе в різних ситуаціях, - про це розмова з психологом.

Моя співрозмовниця - психолог, член Української асоціації транзактного аналізу Олена Хоріна.

Транзактний аналіз: прийняття рішень,
що змінюють життя

- Ерік Берн, творець транзактного аналізу - одного з напрямів психотерапії, говорив, що будь-яку складну ідею психотерапевт має вміти висловити словами шестирічної дитини. Створюючи транзактний аналіз, Берн хотів запропонувати людям можливість досить швидко й ефективно приймати рішення для того, щоб поліпшити своє життя. Метод вийшов зрозумілий, інструментальний і контрактний. Це означає, що в основі будь-якої роботи з людиною лежить домовленість, зрозуміла й прийнятна для обох сторін: кожному ясно, заради досягнення якої мети і якими способами проводитиметься робота, як вона оцінюватиметься, на основі яких критеріїв, хто за що відповідає, і за якими ознаками кожен знатиме, що результату досягнуто. Все, що відбувається, психотерапевт погоджує, він щось робить, якщо дістав згоду клієнта. На основі такої домовленості кожен охочий може навчитися грамотно домовлятися з іншими людьми, якщо захоче.

Будь-який термін транзактного аналізу можна зобразити у вигляді малюнка або схеми. Таке схематичне зображення терміна транзактного аналізу дозволяє кожній дорослій людині зрозуміти суть її життєвої складності й побачити, що треба відкоригувати у своїх думках, почуттях і поведінці, у стосунках із людьми, аби поліпшити своє життя. Сьогодні ми розмовлятимемо про транзактний аналіз мовою шестирічної дитини. Говоритимемо про такі поняття, як структура особистості в транзактному аналізі, транзакції, емоційна грамотність і емоційний рекет.

Структура особистості за Еріком Берном може бути показана у вигляді сніговика з трьома однаковими за розміром кружечками, як на малюнку.

Б - его-стан "Батько", а саме: набір думок, почуттів і поведінки, які сформувалися в людини під впливом батьків або інших авторитетних людей. Це можуть бути дідусі й бабусі, вчитель, наставник, тренер, сусідка, лікар і навіть герой фільму або казки. Девіз его-стану "Батько" - повинен або повинна. Цей его-стан відбиває принципи, цінності, мораль, етику і норми - "що таке добре й що таке погано" - у розумінні конкретної людини.

Д - це "Дорослий", а саме: набір думок, почуттів і поведінки, якими людина реагує на актуальну ситуацію "тут і зараз". Его-стан "Дорослого" допомагає аналізувати, зіставляти, співвідносити різні варіанти рішень, вибирати і приймати з них ефективні, складати плани, створювати стратегії та їх грамотно реалізовувати. Його девіз - можу. "Можу бути ефективним (-ою)", якщо захочу!

Ди - его-стан "Дитина. Це також набір думок, почуттів і поведінки, сформованих у людини, коли вона була дитиною. Вся енергія життя живе саме в цьому его-стані. Девіз "Дитини" - хочу! "Хочу оце й отак!".

Ерік Берн працював психіатром в армії, проводив огляд військових. Він побачив, що людина, яка сидить перед ним, за кілька хвилин може проявляти себе з різних станів: то бентежиться, як дитина, то міркує, як батько, то веде аргументовану розмову, як дорослий. Так виникла ідея, що людям властиво реагувати на людей або на ситуації з різних его-станів. Причому люди цього не усвідомлюють. Якщо людина розуміє, що тепер реагує на ситуацію зі стану скривдженої дитини, у неї є можливість усвідомлено повернутися в дорослий его-стан, адекватно відреагувати на ситуацію, прийнявши ефективне рішення. Транзактний аналіз виходить із того, що людина може докладати усвідомлених зусиль для того, щоб повертати себе "у Дорослого", якщо хоче бути самостійною й ефективною. Берн бачив, що це шлях змінити життя.

Цікаві історії можна спостерігати, коли люди спілкуються з різних его-станів, не помічаючи цього. Здається, що вони розмовляють різними мовами і чують тільки себе, а до другого й діла жодного немає. Наприклад, коли батька викликають до школи, щоб розповісти про те, як погано вчиться й поводиться дитина. Начебто відбувається зустріч двох дорослих людей: завуча і батька, а насправді на психологічному рівні це може бути зустріч двох Батьків, які розповідають один одному істини про виховання дітей, або зустріч Батька й Дитини, де один вичитує іншого, а той мовчки киває, а потім, вийшовши за ворота школи, злиться й лається. І рідко - це зустріч двох Дорослих, які конструктивно шукають способи допомогти дитині.

Метод дістав назву транзактного аналізу, оскільки транзакції - це мовні послання, якими ми обмінюємося, а транзактний аналіз - це аналіз змісту переданих нами послань. Транзакції бувають різними. Зокрема приховані транзакції несуть у собі приховані непромовлені змісти, через нерозуміння яких потім виникає з'ясування стосунків. Це має такий вигляд: людина подумала одне, сказала інше, а зробила третє. А її співрозмовник очікував, що це буде те, що сказано... Перший же очікував, що співрозмовник здогадається й у відповідь зробить те, про що не домовлялися. У результаті - "ігри, в які грають люди", так називається найпопулярніша книжка Еріка Берна. Психологічні ігри - це велика тема для обговорення, вона може бути предметом окремої статті.

Якщо розглядати взаємини людей у парі, то партнерів можна зобразити символічно як сніговика - з Батька, Дорослого й Дитини - і побачити взаємодію між ними. За ідеєю, варто налагодити стосунки на всіх трьох рівнях - на батьківському, дорослому й дитячому. А не очікувати, що якось саме налагодиться. Наприклад, комплементарний шлюб (де, приміром, дружині потрібна батьківська постать, і вона намагається знайти в чоловіка батьківську турботу і захист) - це шлюб, у якому один із партнерів компенсує іншому дефіцит ранніх стадій розвитку. Приміром, у цій ситуації чоловік компенсує дружині брак батьківського прийняття й визнання, що утворився в неї у дитинстві. Це стосунки за типом "Батько - Дитина". І не дивно, що чоловік, втомившись бути "батьком", знаходить собі галявини для вільного гарцювання, де почувається "Дитиною". Суть складності комплементарних шлюбів у тому, що "татусі" не сплять із "дівчатками", а "мами" - з "хлопчиками", і рано чи пізно в таких шлюбах виникають проблеми сексуального змісту.

Є партнерські шлюби, що існують на рівні "Дорослий - Дорослий", де кожен із партнерів - самодостатня людина, яка розуміє, що вона може почуватися і як Дитина, і як Батько, і як Дорослий, - і при цьому люди домовляються, найчастіше обговорюючи всі нюанси спільного проживання з правами, обов'язками й "штрафними санкціями" і закріплюючи це в шлюбному контракті.

Є варіанти стосунків, коли люди застрягають на першій їх фазі - в "цукерково-букетному" періоді. По суті, це стосунки партнерів за типом "Дитина - Дитина" - там уся енергія життя, енергія сексу живе в дитячому его-стані, і поки "дітям" цікаво гратися, вони будуть разом, але щойно почнуться зобов'язання з рівня Дорослого або Батька, ці стосунки можуть дати тріщину. Хтось захоче вирости, а хтось залишитися "Дитиною".

Виявлення дефіциту раннього розвитку і його задоволення - це завдання психотерапії, з такими завданнями працюють професіонали, а не аматори. А люди, не маючи уявлення, несвідомо шукають "терапію стосунками" і часто обирають такого чоловіка або дружину, які на 100% не можуть дати їм бажаного. Надій багато, так само як і розчарувань. Чесніше і дешевше звернутися до психотерапевта, а не очікувати від партнера дива. Адже такі очікування інша людина відчуває як важкий тягар, як нездійсненне завдання, як відповідальність за щастя іншого. Перебуваючи в Дорослому его-стані, кожен приймає на себе відповідальність за те, щоб уміти себе забезпечити, бути здоровим, здатним створювати стосунки, а не очікувати цього від інших. Це вже тема життєвих сценаріїв, які ретельно досліджують і проробляють транзактні аналітики. Можна сказати, що "теорія особистості в транзактному аналізі" і "сценарій життя" - це два потужних внески колег у розвиток психотерапії загалом.

Кордони особистості - на замку, але вона відкрита для визнання

- Емоційна безграмотність із боку оточення, напевно, супроводжуватиме нас від народження й до смерті...

- Ідею про емоційну грамотність увів у психологічну науку Клод Стайнер - учень Еріка Берна. І сміх і гріх, але в нашій культурі заведено, що одна незнайома людина підходить на вулиці до іншої і починає щось їй розповідати. Однак тут відсутній момент, що ти - окрема людина й можеш не хотіти спілкуватися. Якщо людина приходить до когось додому, вона може завчасно попередити або ж звалитися як сніг на голову, але так чи інакше вона не проходить крізь двері, як у казках. Якщо ж особистість уявити будинком, люди часто ломляться до нас у душу, зносячи вхідні двері.

У психології це називається порушенням кордонів. У того, до кого вломилися в його душу, виникає багато почуттів, зокрема злість - це природне почуття, яким люди реагують на порушення кордонів.

У Клода Стайнера є досить відомий тренінг емоційної грамотності. Збирається на дводенний марафон група людей, і приймаються певні правила. Що роблять люди, збираючись гуртом? Вони починають про щось говорити, висловлювати свої почуття. Або давати одне одному якісь емоційні "погладжування" ("погладжуванням" у транзактному аналізі називається одиниця визнання), або просити "погладжувань", або нав'язувати їх, якщо другий не хоче й навіть пручається. У тренінгу є правило: людина, котра адресує "погладжування" іншій, має її про це спитати, а та, кому це послання адресовано, вправі відмовитися, і ніхто не має права нав'язати їй якісь знаки уваги. І Клод Стайнер утримує групу від осуду позиції людини, яка не приймає "погладжувань".

У Стайнера є таке поняття, як "економія "погладжувань", ця тема містить п'ять основних пунктів. У нашій культурі не заведено давати "погладжування" самому собі, і цьому моменту відповідає стереотип: "не хвали себе сам - нехай тебе люди похвалять". Не давай визнання самому собі ні за те, що робиш щось добре, ні за те, що ти просто цінний тим, що живеш у цьому світі... Клод Стайнер говорив: "Давайте "погладжування" самим собі - це ваш спосіб бути окремими, не залежати від визнання і прийняття іншими людьми, це спосіб внутрішньої автономії людини".

Іноді дозвіл психотерапевтом клієнтові давати собі "погладжування" те саме, що відкриття Колумбом Америки...

До речі, "погладжування" бувають різні. Безумовні позитивні - це визнання "за існування" (переважно в дитинстві з боку батьків). Розрізняють позитивні "погладжування" - за зроблене і позитивні "погладжування" - за зроблене добре, і ця послідовність відповідає етапам розвитку людини: спочатку дитина з'являється на світ і вона просто живе, потім вона вчиться пізнавати світ і далі може активно й різноманітно навчатися робити щось добре. Батьки-перфекціоністи схильні пропускати "погладжування" дітям за існування й за зроблене, а відразу жадають від них "зробленого добре", і діти розгублюються, їхнє бажання рухатися далі знецінюють спочатку батьки, потім самі діти - так порушується послідовність природного розвитку.

- А наскільки визнання важливе для дорослих людей?

- Визнання важливе для будь-якої людини. По суті, все те, що відбувається у світі, - це боротьба за емоційні "погладжування".

- Щось є глибоко несправедливе в тому, що навіть родичі найчастіше не цінують твою екзистенцію, а цінують те, що "ти працюєш". А завтра, не дай Боже, роботу втрачено, і ти впав у їхніх очах до повного соціального нуля... І це свідчить, скоріше, про лунку порожнечу в родинних відносинах.

- Знецінювання - це одна з великих тем у транзактному аналізі. Ми потребуємо безумовного прийняття (воно задовольняється батьками, близькими друзями або шлюбними партнерами). Припустімо, коли одна близька людина каже другій: "Я стомився і хочу відпочити", а ця друга відгукується: "Ні-ні, це мене не цікавить, ти йди картоплю почисть або щось інше зроби", - по суті, відбувається знецінювання потреби в безумовному прийнятті людини, яка зізнались, що стомилася. Їй кажуть: "Твоя цінність для мене тільки в тому, що ти робиш те й оте. І відпочивати тобі взагалі не передбачено".

- Якісь "очужілі люди"...

- Тут той, у кого є потреба в безумовному прийнятті, або не усвідомлює її й не може її обстоювати, або не навчився вибирати людей, які приймають цю потребу. І ця елементарна грамота потрібна для того, щоб: а) добре розуміти свої бажання і потреби; б) навчитися коректно про них говорити; в) вибирати таких людей, для яких важливо приймати наші потреби і щось робити для їх реалізації. Відповідно, ми відповідаємо тим же. Це навичка Дорослої людини.

А коли батьки - настільки емоційно безграмотні люди, що народжують дітей і не замислюються над їхніми потребами, по суті, вони знецінюють цим їхнє право на щасливе дитинство. А потім і на своє життя.

- Негативні "погладжування" - друге неприємне психологічне відчуття після знецінювання.

- Негативні "погладжування" також бувають безумовні й умовні. Безумовне негативне "погладжування" - це коли ти поганий за фактом свого існування, "ти - не о'кей". І хоч що б ти намагався зробити, "о'кей" ти не будеш. Як варіант, це коли на роботі людина помилилася, а їй роблять зауваження не з приводу зробленого, а з приводу її особистості, - це надзвичайно боляче й у професійних відносинах узагалі неприпустимо.

У нашій культурі вважається, що коли тобі дають негативне "погладжувння", ти вправі його не прийняти, а позитивне прийняти зобов'язаний. Але річ - у рішенні самої людини. Часто люди нав'язують іншим позитивні "погладжування", перетворюючи їх на пастку, щоб потім заявити: "А тепер ти мені винен, давай, розплачуйся..." И звичайно люди бояться позитивних "погладжувань", оскільки, як у казці Стайнера "Про білих пухнастиків", багато хто отримує порожні, "пластикові" "погладжування", в яких немає тепла.

"Зґвалтовані емоції"?

- Цікаво, що ж таке "емоційний рекет"? Це коли ваші природні почуття "злі люди" крадуть або змушують вас свідомо заміщувати їх далекими, але бажаними для них?

- Наведу приклад. Зростаючи, дитина робить усе, щоб отримати любов батьків. Щоб бути прийнятою, вона може навіть передбачати їхні бажання. І таким чином діти вчаться замінювати почуття, що виникають у них у реальній ситуації, на почуття, які бажають отримати їхні батьки.

Припустімо, дитина не хоче їсти, а батьки її примушують, порушуючи цим її кордони. Дитина відчуває злість, але оскільки висловити її вона не може (адже у своїх фантазіях вона бачить, що батьки відмовляться від неї, і вона помре), то вона намагається батьків "порадувати": тобто, відчуваючи злість, вона має несвідомо її придушити й звідкись із свого нутра дістати любов і дати батькам радість. Що відбувається з такими дітьми на практиці? Вони можуть піти й виблювати цю їжу, оскільки відбувається насильство, і вони не можуть цьому протистояти. Вони "пред'являють радість", заглушаючи в собі злість. І що тут рекет? Здатність дитини пред'явити те, чого хочуть бачити її батьки, а не те, що є насправді.

- А як це виявляється в дорослих?

- Так само. Приміром, приходить людина на роботу, а в неї вдома негаразди, родич занедужав. Власне, вона сумує. Але на роботі це нікого не хвилює. Припустімо, вона працює портьє в п'ятизірковому готелі. І вона зобов'язана пред'являти гостям готелю радість. Вона приходить до начальства й каже: "В мене занедужав родич, на мене звалився додатковий тягар, я дуже переймаюся і злюся через це", а шеф відповідає: "А мені байдуже! Бігцем на своє робоче місце і усміхайся!"

Ще виробнича необхідність. Буває таке, що начальник вручає підлеглому не його завдання, а завдання іншого, хто працює погано. Співробітник же розуміє, що порушуються межі його робочого часу, його не спитали, чи є в нього можливості для виконання "надпланових" справ. І що очікує начальник у цій ситуації? Що співробітник вигукне: "Так, Маріє Петрівно, я такий радий, що ви мене, як коня, вантажите, я вже скоро помру, в мене вже хребці вилітають, я не встигаю мануальних терапевтів відвідувати... Але я такий радий, що ви даєте мені зайве завдання - просто не можу знайти слів!"

* * *

Для багатьох головне - знайти визнання в людей, які не будуть зморювати їх безлюб'ям і насилувати їхні почуття. Коли в людини складаються стосунки з самою собою, вона відкрита світові й сміливо йде йому назустріч. І, відповідаючи на виклики життя, людина без зусиль вирішує питання, спиратися їй на світ чи на власні плечі.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі