Нині, у спеку, все-таки не зайве пригадати, що впродовж усього опалювального сезону в суспільстві мусувалися проблеми тарифів на комунальні послуги, особливо на тепло. І приводів для цього було більш ніж достатньо. Різке подорожчання «комуналки» (вартість якої вже давно подолала 15-відсотковий бар’єр від сумарного доходу родини, обіцяний урядом) спонукало громадськість, своєю чергою, замислитися над запитанням — наскільки справедливо прораховано оплату, чи відповідає вона якості наданих послуг? А позаяк населення має справу все-таки з виборними особами і не за горами березень, а отже, нове волевиявлення, — то не звертати уваги на заворушення мас уже неможливо.
Публікації у пресі свідчать, що на цю проблему реагували всі міста. Відповідно, було продемонстровано згори донизу (від Кабміну до місцевої влади), що тарифи, особливо на тепло, завищені. Але одна річ — визнати помилку, яка сприяє полегшенню кишень споживачів і поповненню коштами жеків для більшої небідності їх існування, і зовсім інша — спробувати виправити ситуацію. Миколаїв у цьому плані, напевно, відзначився особливо.
У розпал літа, коли тільки дуже вже добрі господарі в 40-градусну спеку здатні згадати, що зима все-таки буде й, можливо, навіть холодна, міський голова Володимир Чайка, адекватно реагуючи на бродіння умонастроїв громадян, незадоволених високою платою за комунальні послуги й низькою їх якістю, вжив рішучих заходів до комунальників. Про це — трохи нижче, позаяк нині саме на часі сказати, що причини для такого радикалізму були, і серйозні.
З’ясувалося, що чимало керівників жеків, ЖЕО вирішили, що розмови про впорядкування тарифів є не чим іншим, як загальноприйнятим ритуалом, призначення якого — трохи пом’якшити стосунки міської влади з городянами. Але, очевидно, населення вже дечого навчилося, зокрема й захищатися від зростання поборів. Низка громадських організацій, використовуючи місцеві ЗМІ, як уміли, доводили населенню і міській владі, що підвищення останніми роками плати за комунальні послуги економічно необгрунтоване й найчастіше є фіговим листком для безгосподарності. Приміром, представники Миколаївського громадського обласного об’єднання захисту конституційних прав громадян України «Правозахист» упевнені: розрахунки за квадратними метрами аж ніяк не можуть бути підставою для тарифу на тепло. І взагалі, оптимальна температура для людини становить 21 градус, а не 18, як запевняють працівники «Миколаївтеплоенерго». А остання відповідає казармам для військовиків...
Утім, згадане вище можна зарахувати до «інтелігентських витребеньок», позаяк у Миколаєві, як і в інших містах, знайдеться чимало людей, котрі просто мріють лютої зими про ці самі «казармені» 18 градусів у своїх досить вихололих квартирах. Про значно кричущиші факти кореспондентові «ДТ» дуже охоче розповіла заступник начальника Миколаївської обласної державної інспекції з контролю цін Галина Попова. У першому півріччі нинішнього року держінспекція провела 78 перевірок на підприємствах і в організаціях, які надають житлово-комунальні послуги. Цікавим був результат: порушення державної дисципліни цін виявлено в 70,2 відсотка випадків, на загальну суму понад 489 тис. грн.
А яке роздолля для фантазії! Приміром, ЖКП «Чорноморпобутсервіс», розраховуючи тарифи на теплозабезпечення для бюджетних організацій і госпрозрахункових підприємств, накручувало собівартість послуг шляхом завищення вартості природного газу, включення витрат на електроенергію не за обгрунтованими нормами, узгодженими держінспекцією з енергозбереження, а за фактичними даними споживання. У статтю «заробітна плата» (свята справа!) внесли зарплати операторів котлів сезонних котелень у період їх простою; завищували загальногосподарські витрати (ото б зраділи платники, правда?) Усе це призвело до завищення рівня рентабельності в окремі місяці минулого й попереднього років від 28,2 до 100% і більше замість граничних 25%. Сума завищення з виставлених до сплати рахунків по бюджетних організаціях досягла 210,3 тис. грн., з інших — 74,6 тис. грн., і плюс зі сплачених — 52,8 тис. грн.
Не набагато краще живеться й індивідуальним платникам. Із 34 перевірених за минулі півроку підприємств, які надають послуги з утримання житла, у 24 держінспекція з контролю цін зафіксувала завищення квартплати на суму понад 20 тис. грн. Цифра, здавалося б, не дуже вражаюча, але нагадаємо, що складається вона зі сліз і поту пересічних людей, котрі живуть від зарплати до зарплати й від пенсії до пенсії.
Згідно з чинним законодавством, до всіх порушників застосовано економічних санкцій на загальну суму 267 тис. грн., запропоновано повернути споживачам 489 тис., 13 посадових осіб оштрафовано.
До слова, не зайве зазначити, що собівартість витрат житлового господарства завищують не лише в обласному центрі, а й у сільських районах, де заробітки населення ще менші. Як розповіла Галина Попова, перевіркою Арбузинського підприємства комунально-побутового обслуговування встановлено, що в селищі Арбузинка з грудня 2000 року припинено централізоване водопостачання споживачів через водогінну мережу, а воду доставляють автотранспортом. Що зовсім не завадило аж до останнього часу нараховувати плату за водовідведення відповідно до встановленої рішенням виконкому Арбузинської сільської ради 1998 року норми — як за централізованого водопостачання водогоном. Інакше кажучи, доставляють воду по-старому, зате плата — якнайсуперсучасніша.
Повертаючись до обласного центру, не можна не зазначити, що міський голова Володимир Чайка підписав жорстке розпорядження — у зв’язку зі збільшенням тарифів і неякісним опаленням минулої зими, всім жекам до 15 травня належало зробити перерахунок за тепло. На жаль, не скрізь цю вказівку виконали. Скажімо, начальники ЖЕО Заводського району та ЖКП «Заріччя» просто проігнорували розпорядження міського голови про перерахунок, не повернули людям зайвих сплачених коштів. Тому організаційні висновки зачепили не лише «нижчу» ланку, а й «верхню». Міський голова пішов на зміну всієї структури управління.
Запропоновано звільнити з посади начальника спецінспекції з благоустрою і санітарного стану Кожухаря, догану з попередженням оголошено заступникові начальника управління житлово-комунального господарства Жалинському. І, нарешті, «громи та блискавки» обрушилися персонально на керівників жеків та ЖЕО, котрі наважилися не виконати розпорядження міського голови про перерахунок плати за опалення й гарячу воду.
У місті вважають: це був сильний кадровий хід. Так це чи ні, але міська влада недвозначно дала зрозуміти комунальникам, що їхня робота — під прицілом і механічно компенсувати свої прорахунки за кошти споживачів надалі навряд чи вдасться. Принаймні апетити доведеться істотно приборкати.