ПО НОВИЙ ПАСАЖИРСЬКИЙ МІКРОАВТОБУС — ДО ЛЬВОВА

Поділитися
На переконання конструкторів, наш вітчизняний мікроавтобус мав би народитися принаймні років шість тому...

На переконання конструкторів, наш вітчизняний мікроавтобус мав би народитися принаймні років шість тому. Та поки ми думали-гадали, де взяти на це виробництво гроші й чи потрібне воно взагалі, а готові креслення пилюжилися на полицях, ті самі державні та приватні кошти з України благополучно пливли в Туреччину, Росію, інші зарубіжні країни на оплату міні- і мікроавтобусів, облюбованих українськими громадянами.

Здається, нещодавно в стародавньому місті Львові з’явилися перші «Пежо» (за які, до речі, до заморської країни перекочувало 6,2 млн. дол., згодом — стільки ж і до Росії за російські мікроавтобуси й т.п.). Вони відразу розвантажили міський транспорт, із яким у нас завжди було напруження, сьогодні здійснюють великі обсяги перевезень і роблять великі гроші. Імпорт, найчастіше не дуже якісний, заполонив Львів, і це при тому, що маємо свій ЛАЗ і ВАТ «Укравтобуспром» (колишній всесоюзний інститут автобусо-тролейбусобудування).

Щоправда, попри далеко не попутний вітер у вітчизняному автомобілебудуванні, львівські інженери-конструктори вже не один рік працюють, зокрема і над проектуванням автобусів середнього та малого класу. Два роки тому на базі розробки львівського ВАТ «Укравтобуспром» у Черкасах виготовили і поставили на потік автобус малого класу «Богдан» — для перевезення пасажирів на міських і приміських маршрутах. У жовтні минулого року там почали випускати дві машини на добу, а тепер планується випускати до 500 таких автобусів на рік. Лише в Києві нині на маршрутах працює близько ста «Богданів».

Львів’яни пішли далі: вони хотіли створити сучасний надійний автобус, який би склав конкуренцію всім іншим виробникам таких машин і за ціною. Коли на початку нинішнього року в області було створено Фонд сприяння пріоритетам промислового розвитку, інститут запропонував на конкурс свою розробку нового мікроавтобуса. Фонд, розглянувши доцільність усіх проектів, ухвалив виділити ВАТ «Укравтобуспром» 200 тис. грн. під 6% річних на освоєння і впровадження у виробництво нової марки міського автобуса. Діловим партнером вибрали один з невеликих авторемонтних заводів області — «СтрийАвто», технічну базу якого легше було пристосувати під нову справу. Підприємство невелике, і тому накладні витрати на ньому у три-п’ять разів нижчі (що було дуже важливо), ніж на заводах типу ЛАЗу. Машину було виготовлено в рекордно короткі терміни: наприкінці вересня її перший екземпляр вийшов із воріт заводу й був представлений у Львові. Вже в найближчій перспективі планується випускати один такий мікроавтобус на тиждень, а з весни майбутнього року — одну машину кожні два дні. Це — досить серйозний обсяг для такого локального підприємства, як «СтрийАвто».

У Черкасах на запуск «Богдана» пішло 200 тис. дол. США, у Стрию — лише 200 тис. грн. Якщо проаналізувати європейську статистику, то більшість автобусів випускають середні підприємства, де працює 300—500 робітників, які виготовляють до 1000—1200 автобусів на рік, і не більше. Саме в цьому — питання ціни. На більшому підприємстві та ж сама модель автобуса коштуватиме значно дорожче.

Фахівці відзначають унікальність машини — вона повністю відповідає всім вимогам і стандартам, необхідним для пасажирських перевезень (таких автобусів, крім «Богдана», у нас немає більше). Приваблива також її ціна, що вдвічі нижча, ніж вартість того самого «Богдана», — 16 тис. у.о.! В основі конструкції мікроавтобуса — оригінальний каркасний кузов, який у цьому виконанні має прив’язку до агрегатів вантажних автомобілів від «Мерседес Бенц», але передбачає також можливість використання й інших шасі, скажімо, авіаційних, від «Івеко», зілівського «Бичка» та інших. Кузов спроектовано за принципом модульності, отже, збільшуючи чи зменшуючи кількість секцій, можна пристосувати його під будь-яку технічну «начинку». Понижений до 700 мм рівень підлоги, просторий і світлий салон, висота якого майже два метри, широкі двері та напівм’які крісла забезпечують достатній комфорт для пасажирів.

Агрегати від «Мерседесу», у тому числі дизельні двигуни, львівський інститут отримує за конверсійними програмами, що значною мірою також впливає на зниження ціни порівняно з російськими автобусами того самого класу чи мікроавтобусами турецького виробництва «Карсан». Машина має великий ресурс — близько 700 тис. км і високу надійність.

— Ми й далі розвиватимемо сімейство малих уніфікованих автобусів, — каже голова правління ВАТ «Укравтобуспром», професор, доктор технічних наук Любомир КРАЙНИК. — Плануємо до кінця року зробити таку саму машину, але вже на іншій комплектації. Що ж до нинішньої моделі, то наступні три автобуси також виготовлять на «СтрийАвто», а взагалі до кінця року замовили двадцять мерседесівських шасі. Якщо не перерветься фінансування (розраховуємо все-таки отримати від обласного Фонду підтримки запланований 1 млн. грн.), зможемо випустити й десять, і двадцять таких машин. Вже сьогодні, хоча в Україні про них практично ще не знають, замовників на ці мікроавтобуси достатньо. Сподіваємося, що поява нашої нової, дешевшої моделі дозволить успішно обганяти іноземних конкурентів.

Сьогодні у Львові безліч мікроавтобусів, переобладнаних в основному з фургонів. І автотранспортні підприємства їх купують. А ми пропонуємо недорогий автобус, який справді відповідає всім необхідним вимогам. До речі, політика Києва в цьому питанні жорстка: всі автобуси, задіяні в пасажирських перевезеннях, мають відповідати прийнятим у Європі стандартам. Отож ми за свою машину спокійні.

— Нещодавно ви поставили на потік великий міський автобус, виготовлений спільно зі шведським концерном «Сканія»...

— Так, чотири таких машини перебувають зараз в роботі. Автобуси пішли, але слідом за цим виникла нова проблема: нам не вистачає площ для виробництва «Сканій». Вісім машин уже проплачено, є попереднє замовлення з Києва на 50 таких автобусів. Тому плануємо створити холдингову компанію, в яку, крім інституту, увійдуть кілька промислових структур. Насамперед плануємо налагодити стабільний випуск нових мікроавтобусів і «Сканій», а також автобусів класу «євролюкс» — півтораповерхових, яких в Україні поки що не виготовляють узагалі.

Зі шведами ми працюємо за простою прозорою схемою: вони не фінансують розробку моделі, її підготовку до виробництва, а розміщають у нас замовлення і проплачують їх. Крім того, співробітництво з ними дає чимало плюсів. По-перше, це шестирічна гарантія з корозії і взагалі всі гарантії за системою «Сканія-Європа» — наші машини обслуговує вся сервісна мережа «Сканії». Крім того, збут нашої української машини також повністю вписується в систему збуту всієї продукції фірми, точно так само, як вписуємося ми і в їхню систему кредитування.

Очевидно, така схема використовуватиметься і з голландцями — фірмою ДАФ. З ними ми зробили півтораповерховий автобус, і зараз ДАФ знову пропонує нам своє співробітництво. Планується робота з німецькими виробниками, пов’язана з освоєнням ринків третіх країн. Що ж до вітчизняних виробників, то в бюджеті на 2002 рік передбачено освоєння великих міських автобусів, які відповідають чинним європейським нормам, на заводі «Південмаш». Наш інститут працюватиме в Дніпропетровську за цією програмою. Це буде зовсім нове покоління міських автобусів, конкурентів їм у країнах СНД на сьогодні практично немає.

Має бути освоєний і випуск тролейбусів. А взагалі, на базі великого міського автобуса, виробництво якого планується запустити на «Південмаші», ми розробили ціле сімейство машин: двосекційних завдовжки 12 і 9 метрів (міді), зручних для таких міст, як Львів, і тривісною довжиною 14,5 метра. Нині в Європі більшість саме тривісних автобусів із пониженим рівнем підлоги.

Є в нас спільна програма з Харківським заводом імені Малишева з виробництва військової техніки. Головна проблема тут — створення агрегатної бази для машин такого типу. Та наше конструкторське бюро працювало й працюватиме за цією тематикою. У принципі, ми могли зробити на парад до 10-ї річниці незалежності наш вітчизняний джип. У бюджеті знайшлося 7 млн. дол. на 60 американських «Хаммерів», а 340 тис. грн., щоб ми могли закінчити військовий джип, не знайшлося. І все-таки військовий типаж ми зробимо. Наш джип — це середній тактичний автомобіль, пристосований і під бронювання, і під озброєння. Цією машиною зараз зацікавилися німці та деякі африканські країни. Звичайно, ми працюватимемо з інвесторами, іншого виходу немає.

Нам кажуть — дайте конкурентну продукцію! Але дайте нам тоді доступ до конкурентних фінансів. Якби в мене були можливості взяти кредити під такі відсотки, під які беруть «Мерседес Бенц» чи «Сканія», я б давно зробив не одну конкурентоспроможну машину. І не оббивав би пороги в держадміністрації, щоб узяти пільгову бюджетну позичку. А якщо я беру гроші під 37% річних? Наші кредити — це зашморг на шию.

— Як ви взагалі оцінюєте нинішній стан автомобільної галузі України?

— За моїми даними, за останні десять років Україна знизила рівень виробництва в автомобілебудуванні у 20 разів. Росіяни ж за цей час збільшили своє виробництво у сто разів (в часи СРСР пропорція між нашими країнами становила 1:4). Можна говорити про успіхи Польщі, де автомобілів випускається у 50 разів більше, ніж в Україні, і про Узбекистан, у якому ще десять років тому такої галузі взагалі не існувало. Зараз же там випускається цієї продукції у п’ять-сім разів більше, ніж у нас. Чомусь ми не хочемо «дивитися в корінь»: розвиваючи автомобільну промисловість, ми тим самим відкриваємо дорогу багатьом суміжним галузям виробництва. Російська Федерація сьогодні має 1000—1200 доларів прямих податків із кожної тонни продукції автомобілебудування. Україна, порівняно з Польщею, наповнює свій бюджет від цього виду діяльності лише на 5%. А промисловість наших двох країн 1990 року можна було порівнювати. За ідеєю, автомобілебудування має бути третьою-четвертою ланкою (після виробництва алкогольних, тютюнових виробів, паливно-енергетичного комплексу) у наповнюваності нашого бюджету.

Стало вже банальним твердження, що Україна — країна бідна, у нас немає місткого ринку, проте щорічно для поповнення парку легкових автомобілів ми вивозимо за кордон 1,5—2 млрд. дол. США, імпортуючи як мінімум 200 тис. легкових автомобілів на рік. І цей парк протягом останніх десяти років зріс у 2,5 разу. Якщо виходити з пропорцій промислового потенціалу, Україна мала б виготовляти приблизно 1% усього світового виробництва автомобілів, а це 400—500 тис. машин на рік. 1990 року ми вийшли на 200 тис., зараз робимо значно менше. Відповідно, потреби внутрішнього ринку за рахунок вітчизняного автомобілебудування покриваються лише на 5—10%.

Ситуація критична ще й через те, що близько 75% автомобільного парку — це машини, старші 10 років. Мабуть, це найстаріший транспортний парк не лише в Європі, а й у світі. В Росії таких машин залишилося менше 50%, у Польщі — 35%. Щоб якось рухатися вперед, необхідно визначитися з пріоритетами в галузі. Насамперед переглянути типаж машин. У нас збереглися зайві потужності автозаводів (на кшталт ЛАЗ) з виробництва середніх і великих автобусів, на які сьогодні немає достатнього попиту на внутрішньому ринку. Домінують поставки малих автобусів. Так, я не відчуваю оптимізму щодо мікроавтобусів (до 17 місць) — вони не розв’яжуть наших транспортних проблем. Проте принаймні ще років десять доведеться рахуватися з тим, що типаж середніх і малих автобусів залишатиметься в нас пріоритетним. А потім, услід за Європою (де цю тенденцію вже можна бачити), ми однак повернемося до класичних схем, у яких домінують великі та надвеликі автобуси.

Наступні пріоритети — автомобільна техніка для Збройних сил і силових відомств. Національні армії практично всіх країн використовують для своїх цілей автотехніку національних виробників. У нас же це або техніка іноземного виробництва, або застаріла, яка відслужила вже понад 14 років. Те саме стосується і машин для Міністерства охорони здоров’я. Дуже важлива ланка — організація власного виробництва дизельних двигунів. Є і безліч інших невідкладних проблем. Головне ж сьогодні — створити конкурентну галузь і зберегти її в принципі.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі