Голодний пайок місцевих бюджетів

Поділитися
Ситуація увиразнилася як типова: уже третій рік у листопаді-грудні в місцевих бюджетах різних регіонів України катастрофічно бракує коштів на фінансування делегованих державою повноважень.

Ситуація увиразнилася як типова: уже третій рік у листопаді-грудні в місцевих бюджетах різних регіонів України катастрофічно бракує коштів на фінансування делегованих державою повноважень. Почалося з кризового 2009-го, а надалі, попри нібито позитивну економічну динаміку, продовжилося. Торік зростання ВВП становило 4,2%. У 2011-му Кабмін, за найбільш песимістичним сценарієм, прогнозує приріст у 4,7%. Та в областях не відчули загального оздоровлення економіки. Недаремно керівники багатьох міст на початку цього року, наче змовившись, охрестили міські скарбниці «голодними бюджетами низів». Ухвалення Верховною Радою 7 грудня змін до Закону «Про Державний бюджет України на 2011 рік» (щодо збільшення видатків на соціальні потреби) підтвердило сумні істини місцевого самоврядування...

2011 року у бюджетній сфері чотири рази підвищували мінімальну зар­плату і тарифні розряди єдиної тарифної сітки, зростали тарифи на енергоносії та всі види комунальних послуг. Однак усіх цих підвищень і подорожчань Мінфін не врахував при формуванні розрахункових показників місцевих бюджетів, зокрема Тернополя. Як наслідок, у сфері освіти, охорони здо­ров’я, фізичної культури і спорту цього обласного центру забракло чималих сум на фінансування захищених статей видатків - загалом понад 10 млн. грн.

Освітянська влада міста таки провела ряд заходів з оптимізації (читай - скорочення) навчальної мережі. Зокрема, відбулося злиття двох загальноосвітніх навчальних закладів міста, реорганізація одного вишу в ліцей, зменшення кількості класів на 31. Кілька мільйонів гривень вдалося зекономити на теплопостачанні в нехолодну осінню пору та «викроїти» кошти з незахищених статей видатків. Цим частково урізали дефіцит коштів на оплату праці освітян міста - до 3,5 млн. грн., що становить менше третини місячного фонду. При затвердженні міського бюджету-2011 не було враховано і подорожчання з жовтня цього року теплової енергії на 61%. Щоб покрити ці видатки до кінця року, міській освіті потрібна додаткова держбюджетна дотація в розмірі 7,2 млн. грн.

У медичній сфері Тернополя також відбулася часткова оптимізація. Наприклад, реорганізовано дві поліклініки - комбайнового заводу та корпорації «Ватра», які приєднали, відповідно, до міської лікарні швидкої допомоги та лікарні №2. Це допомогло зекономити 1,5 млн. грн. Розроблені заходи суворої економії бюджетних коштів полягали у скороченні в усіх медичних закладах 75 посад медичних працівників. Проте задля збереження стандартів надання медичної допомоги керівники трьох лікарень залучили позабюджетні кошти (отримані насамперед від надання платних послуг) та інші джерела доходів - благодійні, спонсорські внески, гуманітарну допомогу (всього надійшло 7,1млн. грн.).

У Тернополі діє концепція реформування системи охорони здоров’я до 2015 року, важливою складовою якої є економія бюджетних коштів. Але поки що зроблено лише перші кроки. Так, цього року вдалося оптимізувати, тобто скоротити, ліжковий фонд міста на 20 одиниць. Цей та інші заходи, проведені в лікувально-профілактичних закладах протягом року, дали можливість зекономити 4 млн. грн. бюджетних коштів.

Проте недофінансування з боку центральних органів влади делегованих державних повноважень у сфері охорони здоров’я спричинило неабиякі труднощі з оплатою праці та частково енергоносіїв у грудні 2011-го. Бракує майже 2,5 млн. грн., не кажучи вже про виконання регіональних програм, придбання обладнання, капітальні ремонти медичних закладів та добудову міського пологового будинку.

У малому місті Бучачі ситуація з фінансуванням делегованих місту державних повноважень, зокрема у сфері дошкільної освіти та культури, наблизилася до критичної. Торік місто мало для цих потреб 4,1 млн. грн. власних доходів плюс 1,5 млн. грн. трансфертів. На 2011 рік райфін­управління довело відчутно менші цифри - 3,1 млн. і 0,6 млн. грн., відповідно. Компенсувати втрати виявилося вельми проблематично.

Повільно, кожні декілька місяців, зростає вартість енергоресурсів. Для їх оплати дошкільним закладам до кінця року бракуватиме понад 100 тис. грн. Міській владі стало нікуди діватися: для виплати зарплат бюджетникам у листопаді довелося перекидати дещицю коштів з другого кошика доходів, з якого фінансуються власні видатки міста (житлово-комунальне господарство, екологія).

«А в грудні працівники усіх дитсадків, міського клубу, двірники та апарат міськради зарплат, швидше за все, не отримають», - бідкається міський голова Бучача Йосип Мосціпан.

У листопаді уряд виділив дотацію вирівнювання місцевим бюджетам області у сумі майже 12 млн. грн. Надані Тернополю 2,5 млн. ситуації зовсім не рятують, адже потрібно понад 10 млн. А із спрямованих у Бучацький район 919 тис. грн. райцентр Бучач отримав - курям на сміх! - 5 тис., тоді як бракує понад півмільйона. А для проведення усіх розрахунків із зарплат та енергоносіїв в установах, які фінансуються з місцевих бюджетів, області не вистачає 40 млн. грн. На підставі внесених 7 грудня змін до Закону «Про Державний бюджет України на 2011 рік» (за іронією долі, в день місцевого самоврядування) області на ці потреби буде виділено лише 19,6 млн. грн. Ні законодавці, ні уряд не порадили, як залатати діру у більш як
20 млн. грн.

Проект держбюджету на 2012 рік надсилає не менш тривожні сигнали. У ньому передбачено п’ять разів протягом року збільшити розмір мінімальної заробітної плати - із 1073 до 1134 грн. та підвищити посадовий оклад працівника першого тарифного розряду, рекомендовано збільшити видатки на оплату комунальних послуг та енергоносіїв у середньому на коефіцієнт 1,27 (тобто уряд на таку величину закладає середнє зростання цін на енергоресурси).

А з іншого боку, у головний фінансовий документ держави «забито» лише видатки на оплату енергоносіїв бюджетних установ з урахуванням діючих тарифів. Коштів на заробітну плату з нарахуваннями, на придбання медикаментів, на харчування і поточне утримання бюджетних установ міста теж закладено на рівні минулого року. Що забезпечить трохи більше 80% від фактичної потреби.

Поза сумнівом, у сфері освіти міста утвориться велика дірка. Гостро бракуватиме 46 млн. грн. (із них - 30 млн. грн. на виплату зарплати, що становить майже тримісячний фонд оплати праці). Кругленької суми забракне в охороні здоров’я - 26,9 млн. грн. («на кровні» - 23 млн. грн., або 2,3 місячного фонду зарплати)...

З цього приводу місцеві депутати звернулися до Кабміну і Верховної Ради. Міський голова Тернополя Сергій Надал та керівники освіти, охорони здоров’я міськради - Ольга Похиляк і Ростислав Левчук направляли листи в галузеві міністерства, у Мінфін, проте розуміння на сьогодні не знайшли.

Загалом, за твердженням голови облради Олексія Кайди, 2012 року Тернопільську область буде недофінансовано з державного бюджету на 407 млн. грн. Понад 100 млн. недо­отримає освіта, більш як 80 млн. - охорона здоров’я, культура, спорт.

Виходить парадокс: держава передає (делегує) свої повноваження місцевим радам і водночас посилює їхню залежність від центру. А може, в центральної влади зовсім інша, неформальна, логіка: фінансова яма (на місцях. - Р.Я.) бездонна - в неї можна падати все життя. Так само думав Остап Бендер.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі