КОЛЕСО НА КОЛЕСІ

Поділитися
Переваги контрейлерного руху, тобто перевезення великовантажних автопоїздів залізницею на спеціальних платформах, відомі давно, вони очевидні...

Переваги контрейлерного руху, тобто перевезення великовантажних автопоїздів залізницею на спеціальних платформах, відомі давно, вони очевидні. Передусім — це поліпшення екологічної ситуації на дорогах, а також безпеки в результаті значного розвантаження автомагістралей. Це гарантована доставка вантажу всупереч пустощам погоди, настроям митників та іншим несподіванкам, які підстерігають водія в дорозі. І нарешті, це комфорт водія, котрий затишно розташувався в купейному вагоні майже за солдатським принципом: поїзд їде — вантаж доставляється. На думку логістиків, контрейлерні перевезення стають рентабельні при відстанях понад 300 км.

На Заході до таких перевезень прийшли давно, навіть попри велику кількість у них першокласних автобанів. А можливо, саме завдяки цим автобанам, покриття яких ощадливі буржуї не бажають псувати багатотонними хурами. Причому настільки не бажають, що навіть придумали спеціальне законодавство, яке забороняє рух великовантажних автопоїздів у вихідні та святкові дні, а також за температури вище 25 градусів Цельсія. Річ у тому, що за такої температури асфальт розм’якшується, і каміон своїми траками може порушити ідеальну гладкість покриття. За таких жорстких умов і не захочеш, а полізеш на платформу: адже вантаж однаково доставити потрібно! Тим більше, що при цьому частину витрат автомобільної експедиторської компанії з перевезення трейлера залізницею держава бере на себе — в ім’я збереження чистого повітря та гладенького автобана.

У нас справи, ясна річ, зовсім не так. Держава дотувати нічого не в змозі в принципі, екологія мало кого хвилює, а автобанів зроду-віку не було. Утім, навіть велика кількість автобанів справі не допоможе, а скоріш нашкодить. По Європі блукає привид бельгійців, котрі в пориві урбаністичної лихоманки хоробро закатали країну в асфальт. І нині ліцензію на відстріл одного зайця там доводиться чекати п’ять років.

Ми поки що, дякувати Богові, далекі від цього.

Проте контрейлерні перевезення для нашої країни не новина. З ініціативою збереження в такий спосіб навколишнього середовища виступив Мінтранс. Перші переміщення автопоїздів на спеціальних залізничних платформах припадають ще на 1996 рік. Тоді перевезення проводилися за маршрутами Дніпропетровськ—Захонь (Угорщина)— Київ і Луганськ—Катовіце (Польща)— Київ.

Сьогодні в розпорядженні Державного центру транспортного сервісу «Ліски», котрий і спеціалізується на контрейлерних перевезеннях, — 80 спеціалізованих платформ. Здатних перевозити не лише автопоїзди, а й традиційні контейнери. Сформований із таких платформ регулярний контрейлерний поїзд Іллічівськ—Клайпеда з гучною назвою «Вікінг» довів слушність самої ідеї. А підтвердив цей доказ наступний поїзд — «Ярослав», з’єднавши Київ із польським Славкувим по широкій колії, побудованій колись для доставки до Польщі металургійної сировини. І на сьогодні в напрямі Польщі «Ярослав» перевіз 160 хур із транзитними вантажами.

Потрібно відзначити: «Ярослав» перевершив усі чекання українських залізничників. За технічними умовами Польщі їхня ділянка дороги може пропустити состав лише з тридцяти вагонів, та й то зі швидкістю не більш як 22 кілометри на годину. А на кожен рейс «Ярослава» в комерційній службі «Лісок» збирається до 70 заявок від експедиторських фірм, котрі бажають стати пасажирами контрейлерного поїзда. Це вже саме по собі засвідчує як популярність подібних перевезень, так і фактичне виникнення нового виду послуг, що їх надає «Укрзалізниця», а також нову транспортну традицію. До речі, поки що в жодній країні колишнього Союзу контрейлерних перевезень не існує в принципі.

Проте саме по собі напрошується запитання: чи врятують становище з екологією й завантаженістю наших забитих і розбитих доріг 30 автомобілів, які щотижня вирушають у дорогу залізницею? Чи варта гра свічок?

— Безумовно, варта! — переконаний директор Державного центру транспортного сервісу «Ліски» Віктор Кушнірчук. — По-перше, це лише початок, причому досить вдалий, якщо взяти до уваги кількість заявок, яку ми поки ще не в змозі задовольнити через обмежені технічні умови нашого контрагента. Правда, зараз ведуться переговори про пуск бодай ще одного поїзда на тиждень. Але, звісно, останнє слово за нашими польськими партнерами.

На черзі — комбінований поїзд Одеса—Санкт-Петербург, здатний перевозити як звичайні контейнери, так і автопоїзди. Хоча тут, попри те, що переговори про відкриття маршруту тривають уже досить давно, є свої складнощі. Це —ціноутворення контейнерних перевезень, яких у практиці МШС Росії не існує в принципі. Зважаючи на все, аби врегулювати проблему з росіянами, доведеться звертатися по допомогу до міждержавної тарифної комісії.

Не дає спокою ще одне питання: чому ми кинулися відразу за кордон, а не налагодили спочатку контрейлерні перевезення в середині країни? Адже й у нас чимало відстаней, які перевищують поріг рентабельності в 300 кілометрів. Відповідь банально проста: майже 90 відсотків серед автоперевізників у країні — дрібні фірми, котрі працюють за гранично демпінговими цінами й готові хаотично перевозити що завгодно й за скільки завгодно. Де вже тут платити ще й за залізничну подорож! Хоча становище може різко змінитися з появою платних(!) магістралей і відповідного законодавства на зразок західного. Тоді й приватники дрібним оптом посунуть убік залізниці. Такий законопроект уже зріє в надрах «Укрзалізниці» й до середини року буде готовий до розгляду в парламенті.

Загалом, становище не безнадійне. Скажімо, «Ліски» готові споряджати контрейлерні поїзди й до Ковеля, та й в інші регіони. Більше того, експедиторські підприємства Львова, Харкова, Донецька, інших обласних центрів навіть ображаються на те, що контрейлерні поїзди формуються лише в Києві й Одесі, і зі свого боку готові гарантувати високий ступінь завантаження своїх составів. Проте, з об’єктивних причин, нам уже відомих, можливості контрейлерного руху по Україні поки що обмежені. Сподіваємося, ненадовго.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі