Влада Ірану погодилася передати до Франції для розшифровки бортові самописці літака «Міжнародних авіаліній України» рейсу PS752. Заступник міністра закордонних справ України Євген Єнін у своєму Facebook написав, що це стало можливим завдяки послідовному тиску українських дипломатів та їхніх колег з інших країн.
«Оскільки в березні ми вже чули схожу обіцянку від Ірану, ставимося до сьогоднішньої заяви зі стриманим оптимізмом», - написав Єнін, додавши, що для України спочатку було принципово важливим знайти спосіб, який гарантує міжнародне визнання результатів експертизи та слідства в цілому.
Єнін нагадав про досвід МН17, коли Нідерланди передали «чорні ящики» на розшифровку британцям, щоб уникнути будь-яких сумнівів у своїй неупередженості.
«Тому професійна розшифровка чорних ящиків, яку може зробити Франція, за участю кращих експертів з України та інших країн, - необхідний крок до завершення технічного розслідування збиття українського літака в небі над Тегераном відповідно до вимог Чиказької конвенції», - написав дипломат, підкресливши, що Україна продовжить роботу над встановленням справедливості та притягненням до відповідальності всіх причетних.
Оглядач відділу міжнародної політики ZN.UA Володимир Кравченко вважає, що до слів представника Ірану слід ставитися з обережністю.
«Іранці вже не раз заявляли про свою готовність передати «чорні скриньки» збитого українського літака для розшифровки або в Україну, або до Франції. Але свої обіцянки Іран не дотримав, затягуючи з розшифровкою бортових самописців «Боїнга», - сказав Кравченко в п'ятницю. Те, що Тегеран планує передати бортові самописці для розшифровки до Франції - в інтересах Києва. У Франції, на відміну від України, є технічні можливості для розшифровки «чорних скриньок» «Боїнгу».
Оглядач каже, що через це результати експертизи не викликатимуть сумнівів у міжнародної спільноти.
Експертизу, проведену в Україні, іранці можуть поставити під сумнів, оскільки наша країна є зацікавленою стороною.
«При цьому значення «чорних скриньок» для розслідування даної катастрофи літака «МАУ» не слід перебільшувати. У бортових самописців містяться записи основних параметрів польоту, внутрішніх показників функціонування систем літака, переговорів екіпажу і т.д. Ця інформація важлива, якщо існують підозри, що причиною катастрофи літака є технічні несправності або помилка пілота. Однак у випадку з рейсом PS752 відома причина трагедії: літак збили ракетою ППО Корпусу вартових ісламської революції», - сказав Кравченко.
У такому випадку для України куди більш важливе значення має кримінальне розслідування катастрофи, в рамках якого необхідно зрозуміти, яким чином відбувся запуск ракети з комплексу російського виробництва ЗРК "Тор-М1», а також визнання Іраном своєї міжнародно-правової відповідальності за катастрофу «Боїнга» і гідна компенсація з боку Ісламської республіки для сімей загиблих 176 пасажирів і членів екіпажу.
Уранці 8 січня в Ірані зазнав аварії Boeing 737 "Міжнародних авіаліній України", що летів з Тегерана до Києва. В авіакатастрофі загинуло 11 громадян України – двоє пасажирів і дев'ять членів екіпажу. Крім українців на борту літака перебували громадяни Ірану, Канади, Німеччини, Великобританії, Швеції та Афганістан: всього 176 осіб. Більшість пасажирів були іранцями або громадянами інших держав іноземного походження. Серед них було багато студентів та співробітників університетів.
Спершу Іран заперечив свою причетність до катастрофи, відразу заявивши про технічну несправність літака Boeing 737 2016 року випуску, що пройшов техобслуговування за день до вильоту.
Однак 11 січня командувач аерокосмічними силами Корпусу вартових Ісламської революції Амір Алі Хаджізаде взяв на себе всю відповідальність за катастрофу. Згідно з офіційною версією, цивільний борт збили помилково.