Ріпак — рослина нашої надії

Поділитися
В Україні, якщо добре пошукати, виявляється, можна знайти усе. От свіжий приклад: щойно у світі заго...

В Україні, якщо добре пошукати, виявляється, можна знайти усе. От свіжий приклад: щойно у світі заговорили про нафтову кризу, про безвихідь в енергетиці, відразу ж з’явилися повідомлення про те, що виверткий Захід уже досяг чималих успіхів, намагаючись замінити бензин спиртом, а солярку — ріпаковою олією.

Тут доречно пригадати, що саме ріпак вирощував у космосі Леонід Каденюк під час свого польоту на космічному кораблі багаторазового використання. Тоді ріпак став першою рослиною, яка зацвіла в космосі, і тисячі юних ботаніків у школах США й України одночасно з українським космонавтом проводили експеримент з його вирощування в шкільних лабораторіях на Землі...

Про ті експерименти, які прокладають шлях до майбутніх експедицій людини на інші планети, уже якось призабули, але у ріпаку сьогодні з’явилася нова захоплююча перспектива — стати рослиною, яка врятує нас від хворобливої і небезпечної залежності від нафти. Наша країна значною мірою підготовлена до переходу на нову культуру вважає Михайло Абрамик, директор Інституту агропромислового виробництва в Івано-Франківську: «Інститут є власником 15 сортів, занесених до Державного реєстру сортів рослин України на 2003 рік. Для роботи селекціонерів створено генобанк ріпаку, в якому 167 сортів озимого і 158 ярового й інших хрестоцвітих. Вони зібрані з різних країн Європи, Азії, Африки, Америки, Канади, Росії. Інститут працює над програмою розширення площ ріпаку в Україні до 1,5 млн. га».

Як вважають в інституті, питання створення посівного матеріалу практично вирішене — він може забезпечити три України своїм елітним насінням. Щоб ми швидше стали на цей шлях, потрібно, насамперед, зацікавити свого внутрішнього споживача біодизельного палива. Перспектива з’явиться, коли вартість біопалива у нас, як і в наших західних сусідів, буде меншою, ніж вартість дизельного палива. Поки що ціна дизельного палива становить близько 3,50 гривні, а собівартість біопалива — близько п’яти гривень. Ну хто їздитиме на ньому при таких цінах, навіть якщо вдасться його дістати?

Тут потрібно звернутися до досвіду наших західних сусідів — якщо тепер літр дизельного палива в Німеччині коштує 90 євроцентів (понад шість гривень), то біопаливо з ріпакової олії — усього 70 євроцентів. Як бачимо, воно значно дешевше. Це пояснюється тим, що держава дотує таке паливо, щоб зацікавити покупця. Крім того, уряд Німеччини підігріває інтерес своїх громадян до альтернативного виду палива і тим, що використовує його на власних машинах.

Виробництво ріпаку в нашій країні має перспективу, і це підкріплюється тією обставиною, що перехід на вирощування ріпаку обіцяє вищі заробітки. Нинішній рік показав — пшеницю зараз не можна добре продати (і по 400 — 500 гривень не дуже купували), а ріпак розходиться по 1100 гривень за тонну в портах Херсона, Одеси на повний хід. І ніяких обмежень при цьому...

Співробітники Інституту агропромислового виробництва нещодавно взяли участь у роботі Всесвітнього конгресу з ріпаку, який проходив у Данії. За їхнім власним визнанням, вони мали там дуже непримітний вигляд— дві третини статей і провідних країн світу були присвячені генетично модифікованому ріпаку. На жаль, у нас цим поки що ніхто всерйоз не займається.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі