МВФ оновив структурні маяки для України, які забезпечать додаткові сотні мільярдів на оборону

ZN.UA Опитування читачів
Поділитися
МВФ оновив структурні маяки для України, які забезпечать додаткові сотні мільярдів на оборону © Закарпатська митниця/Facebook

Перезавантаження митниці

Днями було оновлено Меморандум з МВФ і набір структурних маяків за програмою EFF — це вже четвертий перегляд програми. Нарешті в цьому оновленому Меморандумі з’явилася повноцінна реформа митниці — повне перезавантаження служби за участю міжнародних експертів.

До кінця жовтня Україна має внести до Митного кодексу зміни, якими передбачити прозорий процес добору керівництва з перевіркою доброчесності та суттєвою участю експертів із міжнародним досвідом, а також норми, що запобігатимуть повторному найму персоналу митниці, раніше звільненого з державної служби за порушення етики.

Також проєкт змін до МКУ відповідно до Меморандуму має спростити митні процедури, роз’яснити трактування митного боргу, створити правову основу для звільнення митників, включно з перевіркою їх на доброчесність у межах періодичної переатестації, створити дисциплінарний комітет, запровадити найм персоналу митниці на контрактній основі, забезпечити відповідність законодавству та правилам ЄС і посилити підпорядкування й підзвітність ДМС Мінфіну.

Додаткові мільярди в держбюджет

Згідно з розрахунками економістів, схеми ухилення від сплати податків, які здатна мінімізувати оновлена якісна митниця, завдають втрат держбюджету в 120–150 млрд грн на рік.

Ці схеми можливо умовно розділити на такі категорії:

  • Викривлене декларування (переміщення з приховуванням від митного контролю): митне шахрайство та корупційні схеми, особливістю яких є «вбудованість» до них працівників митниці, що створює можливість для маніпуляцій із даними звітних, дозвільних та супроводжувальних документів, які дають змогу занижувати митну вартість, вагу, кількість, характеристики та якості товару, підміняти коди чи підкатегорії товару для уникнення/зменшення митних платежів.
  • Переміщення поза митним контролем (чорна контрабанда): незаконне переміщення товарів через митний кордон поза митним контролем. Це передбачає перетин кордону або поза митними постами обох країн, або з незаконним звільненням від митного контролю в пунктах пропуску через державний кордон України, зокрема поза часом роботи пунктів пропуску або без митного огляду за певну плату.
  • Зловживання пільгами: передбачає зловживання пільгами, наданими міжнародними договорами та законодавством України, зокрема маскування ввезення промислових партій товарів на митну територію України під поштові та кур’єрські відправлення або особистий імпорт чи провезення особистих речей. Зокрема можна виділити такі схеми, як «піджаки» (переміщення товарів дрібними партіями в межах дозволеної норми ввезення), «дипломати» (зловживання дипломатичними пільгами щодо митного огляду), «поштова контрабанда» (використання міжнародних поштових та експрес-відправлень для подрібнення комерційних партій і ввезення товарів без жодного оподаткування).
  • Перерваний режим: товар ввозиться в Україну (або вивозиться з неї) за митними режимами, що не передбачають сплати митних платежів (транзит; тимчасове ввезення або вивезення; митний склад; переробка на митній території або за межами митної території), та зникає, або ж оформлюється фіктивне вивезення. Схема має небезпечну «національну модифікацію» — перерваний експорт, коли компанія здійснює експорт продукції, дотримуючись вимог митного законодавства, але не реєструється платником податків, зокрема ПДВ. Після проведення експортної операції компанія зникає, не повертаючи валютної виручки в країну та не звітуючи перед податковими органами.

Яким має бути перезавантаження?

За останні десять років були десятки спроб реформувати митницю — всі вони завершилися невдало. Тому понад рік тому прогресивні народні депутати вирішили діяти радикально й зареєстрували проєкт закону №6490д, узятий ВРУ за основу, що передбачає реальне перезавантаження митниці. Проєктом передбачено перезавантаження ДМС комісіями з вирішальним голосом міжнародників — як обрання директора БЕБ, так і чітка процедура переатестації всіх кадрів, яка б містила ключові запобіжники, зокрема щодо унеможливлення поновлення судами працівників, які не пройшли такої переатестації.

Також проєкт передбачає забезпечення публічного й прозорого порядку проведення незалежної оцінки ефективності діяльності БЕБ, установлення критеріїв ефективності роботи оновленого Бюро економічної безпеки та їх постійного контролю.

Через прогресивність проєкту його майже рік було надійно заблоковано у ВРУ, й лише зараз, після потрапляння відповідної вимоги до Меморандуму з МВФ, розпочнеться робота з його підготовки до другого читання.

За інформацією з профільного комітету ВРУ, всі процедури перезавантаження митниці буде повністю синхронізовано з процедурами нещодавно ухваленого проєкту про перезавантаження БЕБ, який також був у Меморандумі з МВФ.

Це будуть такі оптимальні процедури для повного перезавантаження органу:

  • нового керівника митниці обиратиме комісія з шести членів, із яких половина — міжнародні експерти з правом вирішального голосу. Комісія обирає одного чи двох кандидатів, фінальне рішення щодо кандидата ухвалює Кабінет міністрів;
  • переатестацію всіх кадрів митниці проводитиме комісія, в якій шість членів — від новообраного директора митниці і шість — від міжнародних партнерів за пропозицією українського бізнес-середовища;
  • буде встановлено гідні заробітні плати співробітникам ДМС;
  • буде гарантовано незалежність директора митниці на рівні НАБУ та НАЗК.

Перекриття «сірих схем»

Разом із перезавантаженням ДМС важливо мінімізувати дискрецію та корупційні ризики під час митних процедур.

Насамперед важливо оснастити всі митні пункти пропуску автомобільного та річкового/морського сполучення повним набором сучасних засобів контролю (сканери, вагові комплекси, інтелектуальне фото- та відеоспостереження).

Також украй важливим є налагодження автоматичного обміну інформацією щодо митної статистики та митної вартості товарів із ключовими країнами-партнерами. Формально ці угоди є, але в практичному аспекті фактично не застосовуються. Причина цього — закладені механізми практичної реалізації угод не є ефективними та потребують аналізу ефективності, модифікації й удосконалення.

Необхідно вирішити проблеми з визначенням митної вартості — запровадити аналітичну базу контролю митної вартості з використанням наявних в ДПСУ програмних модулів щодо трансфертного ціноутворення, розірвати замкнене коло рішення—оскарження—рішення — забезпечити врахування митними органами правових позицій ВСУ.

Доцільно також розробити та впровадити об’єктивні показники ефективності митниці, створити дашборд для регулярної публікації КРІ.

Перезавантаження ДМС і супутні заходи слід реалізувати якнайшвидше, зволікання з реалізацією цих реформ є неприпустимим, адже щороку державний бюджет втрачає сотні мільярдів, украй необхідних для посилення оборони України від країни-агресора.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі