Закупівлі товарів для потреб оборони — тема, яка постійно привертає багато суспільної уваги. Через закриті процедури, тривалий процес забезпечення та складний ринок у медійному полі часто можна зустріти критику тієї чи іншої організації, яка купує для армії. І це ми не враховуємо корупційних ризиків.
Держава має нагальну потребу швидко, ефективно та прозоро витрачати кошти на оборонку, адже це питання забезпечення війська, а отже, нашої національної безпеки. Існують два варіанти, як держава купує для армії, — централізовані та децентралізовані закупівлі. Кожен має свої переваги та недоліки.
Як працюють централізовані та децентралізовані оборонні закупівлі?
На централізованому рівні закупівлі здійснює Міністерство оборони через свої агенції. Тобто в такий спосіб забезпечується вся наша армія. Це складний, бюрократичний і тривалий процес. Адже треба зібрати інформацію про потребу, агрегувати її, закупити великі партії, забезпечити логістику, привезти в Україну, відвантажити безпосередньо у військові частині. Це дає можливість час від часу отримувати кращі ціни за рахунок ефекту масштабу, але на практиці такі процедури можуть тривати кілька місяців.
Децентралізовані закупівлі — це коли частина або підрозділ на локальному рівні самостійно закуповують необхідні для себе товари. Адже на місцях вони краще розуміють потребу та можуть значно швидше її закрити. Певна річ, це не стосується важкого озброєння. Проте пального, електроенергії, дронів та іншого «легкого» військового приладдя — так.
Переваги та підводні камені децентралізованих закупівель для війська
Сили оборони України налічують сотні різних військових частин, кожна з яких може купувати товари для свого особового складу. Зокрема, дрони потрібні на фронті завжди, адже це розхідний матеріал. Чекати, доки держава закупить партію у тисячі безпілотників для багатьох підрозділів і розподілить її, довго та неефективно. Тому підрозділи активно купують БПЛА (і не тільки) самостійно, адже мають на це відповідні кошти.
Військові частини оперують власними децентралізованими бюджетами, які формуються у результаті перерозподілу податку на доходи фізичних осіб (ПДФО). Часто це досить значні кошти, які можна використовувати для закриття локальних потреб підрозділів.
Та не все так просто. За штатним розписом, військові частини не мають посади закупівельників. Деякі, звісно, шукають спеціалістів та оформлюють під іншими спеціальностями. Але це несистемна історія. Водночас військові регулярно потребують різних товарів — одягу, харчів, електроенергії, канцелярії та, звісно, військового обладнання.
Купити все це — не просто піти в магазин. Процедура закупівлі за державні кошти потребує підготовки великої кількості документів і може тривати близько місяця. Тож ми знову впираємось у брак часу та експертизи.
Закупівлі в електронному каталозі Prozorro Market
Із початку повномасштабної війни дедалі більшої популярності серед публічних замовників набирає електронний каталог Prozorro Market. Цей інструмент для закупівель працює за принципом інтернет-магазину. Він максимально спрощує та пришвидшує закупівельний процес, адже там уже є готові необхідні документи, типові договори тощо.
Каталог адмініструють централізовані закупівельні організації, зокрема «Професійні закупівлі». Саме вони перевіряють постачальників і розширюють асортимент. 2024 року понад 270 військових частин закуповували різні товари через е-каталог Prozorro Market. Інструмент дає змогу придбати потрібне за кілька днів та заощадити кошти завдяки високій конкуренції. Наприклад, дрони в Prozorro Market продають понад 100 різних постачальників. Тож їх активно купують не тільки військові підрозділи, а й громади, передаючи потім війську.
Не хлібом єдиним. Військове обладнання в е-каталозі
Найпопулярнішим товаром для війська в Рrozorro Market є якраз безпілотники — Mavic, FPV, Phantom тощо. За час повномасштабної війни через е-каталог придбали понад 25 тисяч різних БПЛА вартістю 2 млрд грн. Заощадити вдалося більш як 200 млн грн. Загалом станом на вересень 2024 року дві третини всіх закупівель дронів, що відбуваються за державні кошти, проходять в електронному каталозі Prozorro Market.
Також через інструмент купують військові окуляри, протишумові навушники, пульти керування дронами, портативні радіостанції, ретранслятори, прилади нічного бачення, оптичні приціли тощо.
Тобто там є великий спектр нелетальної військової номенклатури, яку активно закуповують військові частини. Адже закупівлі в електронному каталозі не потребують багато часу і сил на підготовку. Проте дають можливість оперативно придбати якісний товар у перевіреного постачальника, заощадивши при цьому кошти.
Висновки та натяк на подальші плани
Оборонні закупівлі — складний і комплексний процес. Потреби різного формату та масштабу варто закривати різними шляхами, аби максимально ефективно забезпечувати армію. Певна річ, складно уявити ситуацію, коли підрозділи купують важке озброєння по кілька одиниць кожен сам для себе. Це вкрай неефективно із закупівельного та військового погляду.
Та якщо шлях можна десь спростити, позбавити зайвої бюрократії та зробити прозорішим, це варто робити. Prozorro Market — рішення, яке довело свою ефективність для закупівлі харчів, електроенергії, палива, дронів та іншого військового обладнання. Адже інструмент забезпечує більш гнучкий підхід до закупівлі. Незабаром асортимент продукції подвійного призначення у Prozorro Market може ще розширитися. Але про це згодом.