Усі ми звикли, що держава не може придбати необхідний товар у магазині, як звичайний покупець. Адже закупівлі за публічні кошти — це довго, складно, треба готувати багато різних документів тощо.
А якщо я скажу вам, що це не так?
Можливо, ви колись користувалися доставкою продуктів від різних супермаркетів. Цей сервіс дає змогу онлайн вибрати потрібні харчі, і за кілька годин тобі привезуть їх під двері. Подібний механізм існує також для державних установ, і зараз я розповім про нього детальніше.
Prozorro Market як інтернет-магазин для публічних замовників
Prozorro Market — це електронний каталог, який дає можливість державним і комунальним закладам купувати швидко, надійно та зручно. Він працює за принципом інтернет-магазину, де замовник обирає те, що йому потрібно, з наявного асортименту товарів. В е-каталозі можна купити як товари широкого вжитку (електроенергію, пальне, будівельні матеріали, продукти тощо), так і медичні товари та ІТ-забезпечення.
Проте зараз ми будемо говорити саме про продукти харчування. Адже з 14 березня Prozorro Market буде обов’язковим інструментом для закупівлі овочів, м’яса, молочних продуктів, круп та іншого. Повний перелік за посиланням.
Як купувати продукти харчування в Prozorro Market
Уявіть, що умовній районній школі потрібно кожного дня годувати сто учнів, для цього треба десь брати продукти, регулярно поповнюючи запаси. Така школа може просто зайти на Prozorro Market і «кошиком» придбати необхідні їй продукти буквально в кілька кліків.
Користування е-каталогом є безоплатним для замовників. Принцип його роботи полягає в такому. Наша школа вирішує, що їй потрібна картопля. Вона знаходить цей товар в асортименті та оголошує запит пропозицій. Система інформує всіх постачальників, які продають картоплю, і вони надають свою ціну. Prozorro Market автоматично визначає переможцем процедури постачальника, який запропонував найвигіднішу вартість. Потім замовник контактує з визначеним постачальником, підписує угоду та отримує поставку товару.
Переваги е-каталогу та трохи цифр
Купувати в Prozorro Market зручно. Замовнику не потрібно готувати тендерну документацію, специфікацію до товару тощо. Цей підготовчий етап бере на себе адміністратор каталогу. У випадку товарів широкого вжитку та, зокрема, продуктів харчування адміністратором є державна установа «Професійні закупівлі». Тобто асортимент побудовано в такий спосіб, що профіль товару відповідає технічним характеристикам.
Купувати в Prozorro Market швидко. Середня тривалість процедури в е-каталозі — дев’ять днів від оголошення запиту пропозицій до підписання договору. Це особливо важливо, коли йдеться про товари, що потрібні завжди, зокрема про продукти харчування. Для порівняння, середня тривалість закупівлі за відкритими торгами — понад 20 днів, хоча насправді буває значно довше.
Купувати в Prozorro Market надійно. Усіх постачальників, що продають у е-каталозі свої товари, кваліфікує адміністратор. Ми в «Професійних закупівлях» перевіряємо, щоб постачальник був добросовісний і мав досвід постачання аналогічних товарів.
Купувати в Prozorro Market економно. Протягом минулого року на закупівлі продуктів харчування було заощаджено понад 200 млн грн. За два місяці 2024-го економія вже становить 150 млн грн. Постачальники активно кваліфікуються в е-каталог, конкуренція розширюється і замовники отримують вигідніші ціни. А ефективне використання бюджетних коштів під час війни — це одна із запорук національної безпеки.
Чек-лист успішної закупівлі продуктів харчування в Prozorro Market
А зараз кілька лайфхаків і порад, аби максимально ефективно та комфортно купувати продукти (і не тільки) в е-каталозі.
- Під час оголошення закупівлі замовник має можливість додати кілька категорій товарів у кошик і в такий спосіб заощаджувати ще більше завдяки ефекту масштабу. Категорії та постачальники згруповані відповідно до класифікатора, а це означає, що сезонні фрукти та овочі можна купувати разом, а постачальники готуватимуть пропозицію на весь необхідний замовнику асортимент.
- В е-каталозі є типовий проєкт договору на закупівлю найпопулярнішої категорії продуктів харчування — рекомендуємо використовувати його.
- У договорі замовнику варто вказувати всі точки постачання та регулярність постачання, це допоможе постачальникам якісніше розрахувати свої цінові пропозиції. Адже разова доставка на склад очевидно коштує дешевше, ніж щоденне розвезення продукції на десять різних адрес.
- Вказуйте умови оплати, тому що постачальнику важливо розуміти, в які терміни він отримає кошти за свій товар.
- Ретельно прописуйте правила приймання, адже якість товару — це співвідношення того, що написано у документах на товар, і того, що ви фактично прийматимете під час поставки.
- Адміністратор (у цьому випадку «Професійні закупівлі») може обмежити доступ до е-каталогу для недобросовісних постачальників. Тож, якщо ви стикалися з такими, подавайте скаргу через майданчик.
Замість висновків
Масштабування та розвиток Prozorro Market — це наступний крок реформування системи публічних закупівель. Його філософія — максимальна автоматизація та зручність. Е-каталог не ідеальний, але точно найкращий інструмент для закупівель простих стандартизованих товарів. Він допомагає замовникам оперативно та надійно закривати свої потреби.
Лише за 2023 рік загальна вартість товарів широкого вжитку, придбаних у Prozorro Market, становила 10 млрд грн. 2019-го, коли е-каталог тільки запустився, цей показник не дотягнув і до 8 млн грн. Це означає, що інструмент розвивається та завойовує довіру дедалі більшої кількості замовників.
А команда «Професійних закупівель» зі свого боку докладатиме всіх зусиль, аби використання Prozorro Market ставало ще зручнішим та ефективнішим для кожного.