Олег Гайдук |
Не встиг ВАТ «Укртелеком» оголосити про завершення пільгового продажу акцій, як фінансисти з подвоєною енергією заговорили про наступний, найважливіший етап приватизації національного оператора зв’язку України — конкурсний продаж 37-відсоткового пакета. Активність пільговиків компанії, котрі, до речі, придбали 7,14% акцій, безперечно, тішить, однак промисловий інвестор значно вимогливіший і розважливіший...
Про результати пільгової приватизації, завдання, які стоять перед компанією напередодні конкурсного продажу пакета акцій, і про її вплив на розвиток усієї галузі зв’язку розповідає голова правління ВАТ «Укртелеком» Олег ГАЙДУК.
— Олеже Васильовичу, підсумки пільгової приватизації вже підбито. Чи вдалося, на вашу думку, досягти цілей, які ставилися перед її початком?
— Безперечно, у цілому пільговий продаж акцій пройшов успішно. І найвагомішим результатом першого етапу приватизації ВАТ «Укртелеком», на мій погляд, є те, що державно важливі процеси реалізуються прозоро і відкрито, а органи влади, відповідальні за приватизацію, — адміністрація Президента, Кабмін, Держкомзв’язку, Фонд держмайна, Держкомісія з цінних паперів та фондового ринку, — ефективно співпрацюють. Підтвердження того — цілий комплекс заходів, реалізованих як на підготовчому етапі, так і під час пільгової приватизації: формування законодавчої й нормативної бази, організація роботи більш ніж 700 пунктів із прийому заяв громадян по всій території України, запуск єдиної автоматизованої системи обробки даних, «гаряча лінія», встановлена безпосередньо в приміщенні генеральної дирекції ВАТ, регулярні планові перевірки в регіонах і багато іншого.
— З якими проблемами довелося зіштовхнутися на першому етапі роздержавлення ВАТ «Укртелеком»?
— Передусім — із низьким рівнем платоспроможності населення. Саме з цієї причини пенсіонери ВАТ викупили близько 60% своєї частки акцій. Друга, не менш гостра проблема — рекордно короткі терміни приватизації. За чотири місяці нашим службам довелося виконати величезний комплекс робіт. В жодній країні світу роздержавлення національного телекому не відбувалося в настільки стислі терміни. Тому результати пільгової приватизації — більш ніж 151 тис. акціонерів, які викупили 7,14% акцій,— вражають ще більше.
— Привабливість цінних паперів для пільговиків зрозуміла — вони купували за півціни акції, які завжди будуть котируватися. А чим може привабити ВАТ «Укртелеком» стратегічного інвестора?
— Навряд чи треба переконувати, що ВАТ «Укртелеком» — підприємство з величезним потенціалом. До того ж телекомунікаційна сфера в Україні — на сьогодні одна з найбільш інвестиційно привабливих. «Укртелеком» забезпечує 85% телекомунікаційної мережі країни; загальна протяжність каналів первинної мережі становить понад 100 тис. кілометрів; за перше півріччя 2001-го темпи введення в експлуатацію нових АТС зросли на 23% порівняно з минулим роком. Наша компанія може і повинна забезпечити в Україні зв’язок світового рівня, що, у свою чергу, для інвестора означає перспективність його вкладень.
Міжнародні оператори розуміють, що в ХХІ столітті впровадження сучасних інформаційних технологій відбуватиметься повсюдно. Ринок України, країн СНД в цілому не може стояти осторонь процесів глобальної інтеграції, у тому числі й телекомунікаційної. При цьому ефективний розвиток «Укртелекому» — єдиний і безальтернативний шлях кооперації зі світовою телекомунікаційною мережею.
— Чи можна порівнювати процеси приватизації ВАТ «Укртелеком» і національних телекомів інших країн? Чи є спільні проблеми і в чому принципова різниця?
— Загальна тенденція спільна — саме з приватизації національного телекому розпочинається реальне реформування сектора зв’язку. Крім того, успішна приватизація відбувається лише в тих країнах, де ретельно і грамотно підійшли до визначення її стратегії, забезпечення правового та законодавчого поля і, звісно ж, чітко виконали всі процедури. Потім протягом п’яти—десяти років національний оператор залишається монополістом, передусім на такі послуги, як міжнародний мобільний зв’язок. Це забезпечує стратегічному інвестору можливість упевнено брати участь у приватизаційних процесах, не боячись за долю своїх інвестицій.
Так, в Україні багато і своїх проблем. Задовго до підготовки до приватизації ВАТ «Укртелеком» розпочалася необгрунтована лібералізація ринку. На сьогодні видано понад 1000 ліцензій операторам різних форм власності на різні види послуг. Більшість їх не працює у правовому полі, дуже багато зловживань. Уже відбулися засідання РНБО, видано низку указів, однак це питання потребує подальшої серйозної роботи.
— Що, на вашу думку, слід зробити, аби конкурс пройшов максимально вигідно для ВАТ «Укртелеком» та української галузі зв’язку в цілому?
— Є кілька основних проблем, не вирішивши які, ми навряд чи можемо розраховувати на успіх наступного, найважливішого для економіки України етапу приватизації компанії. Наприклад, потребує доопрацювання законодавча база, що регулює галузь зв’язку України, зокрема закон «Про особливості приватизації ВАТ «Укртелеком». Це питання надзвичайно важливе в контексті збільшення конкурсної вартості пакета акцій: наші колеги в Європі повноцінну законодавчу базу вважають чинником, який на 30—40% формує цю вартість. Крім того, необхідно розширювати науково-технічну співпрацю з провідними телекомунікаційними компаніями Європи, США, Японії, модернізувати технічну базу ВАТ з допомогою кращих вітчизняних і зарубіжних виробників.
Також важливо модернізувати потужності компанії, передусім розвивати телефонний зв’язок і сферу інтернет-послуг. Так, зараз триває оновлення і розширення телефонних мереж. Збільшуватиметься також кількість універсальних карткових таксофонів, які дозволяють з допомогою телефонної картки користуватися не лише місцевим, а й міжміським та міжнародним зв’язком. Що стосується інтернет-ринку, «Укртелеком» розпочав будівництво національної транспортної мультисервісної мережі, у рамках якої буде створено високошвидкісні канали зв’язку між усіма обласними центрами з пропускною здатністю 155 Мбіт/с. Готується також введення в дію системи високоякісного ISDN-доступу в Інтернет. Таким чином, основну ставку зроблено на впровадження найсучасніших систем опрацювання і передачі інформації, поширення цифрових технологій зв’язку по всій території України.
— Експерти вважають, що приватизація компанії, що контролює 80% ринку місцевого зв’язку України, приведе до значної зміни «правил гри» у вітчизняній телекомунікаційній сфері.
— Головне завдання приватизації національного оператора — поліпшити якість зв’язку в Україні. Безперечно, ринок буде інакшим, але він поліпшиться, адже здорова конкуренція, зважений підхід стануть основними критеріями роботи телекомунікаційних компаній. Ми чекаємо, що в нашу економіку прийде промисловий інвестор із чималими грошима для вітчизняного ринку зв’язку, але умовами приватизації захищені і державні інтереси країни. У мене є всі підстави стверджувати, що приватизація пройде ефективно.