Засідання Ради національної безпеки і оборони з «кримського питання» в автономії очікували як ніколи. Навіть пленарне засідання парламенту, на порядку денному якого значилося питання про ситуацію в земельній сфері, перервали в середу до п’ятниці в очікуванні рішення РНБО. Продемонструвавши неодноразово чи то повне безсилля, чи то сильне небажання вирішувати багатогранну земельну проблему, влада автономії кивала на Київ. Одні — резонно, інші — для вигляду.
Голова Республіканського комітету із земельних ресурсів Микола Голубєв нагадував, що три попередні спеціальні засідання РНБО так і не привели до створення чіткої вертикально-інтегрованої структури контролю та розподілу землі в автономії. «В Рескомзем документи приходять тільки на експертизу, а нам би хотілося мати початковий документ — акт вибору земельної ділянки. Тільки в такому разі можна обмежити на місцях політику «великої кишені» і не викликати народні обурення. Відсутність чіткої державної політики у сфері земельних відносин призвела до того, що Ялта й Алушта перетворилися із всесоюзних оздоровниць на «всесоюзні дачні масиви», — каже М.Голубєв. І нагадує: коштів на проведення інвентаризації земель у Криму автономія так і не отримала, хоча держбюджетом на цей рік їх було передбачено.
Голова парламенту Анатолій Гриценко найгострішою проблемою назвав самозахоплення землі. І хоча, за словами спікера, цими «неправильними акціями» займатися повинні компетентні органи та місцева влада, оскільки у ВР автономії немає таких повноважень, його соратники озвучили іншу думку. Напередодні відкриття сесії і засідання РНБО глава кримської організації партії «Русский блок» і член президії ВР Криму Олег Родивілов повідомив про намір депутатів від блоку «За Януковича!» внести пропозицію про накладення мораторію на прийняття будь-яких рішень, які стосуються фінансування облаштування кримських татар, до повної ліквідації самозахоплень на території півострова. «Доти, доки у Криму повністю не буде проведено «зачистку» всіх «галявин протесту», ми не повинні голосувати по жодному проекту, який стосується депортованих», — заявив Родивілов. Аналогічні рішення, за його словами, можуть бути також прийняті в семи міських радах Криму, зокрема й у Сімферопольській. На підтримку ініціативи, наслідки котрої навіть не хочеться прогнозувати, був мобілізований народ — в особі активістів Партії регіонів, комуністів і вітренківців. Вони пікетували очолюваний їхніми партійними вождями парламент із гаслами «Татари, не провокуйте слов’ян!» і «Виконавчу владу — під контроль народу!» Гамузом із вимогою припинити фінансування держпрограми з облаштування репатріантів учасники мітингів відіслали керівництву країни заклики не вступати в НАТО і надати російській мові статус державної.
Та найцікавіше інше. У резолюції акції було заявлено про створення всекримського громадського комітету з організації протидії захопленню земель. Цими ж таки днями — цілком випадково, слід розуміти, — у Сімферополі якийсь комітет цивільної безпеки «Наше право» розпочав збір підписів під вимогою до кримської і сімферопольської влади й правоохоронців навести лад у сфері земельних відносин у Криму. Біля одного з пунктів збору підписів, повідомляє «Контекст-медіа», встановлено стенд із написом: «Збір пожертвувань «особливо обділеним громадянам»: держакти, ділянки на ПБК, на вагу (степові та північнокримські не пропонувати)», а також портрет Йосипа Сталіна з підписом: «Мене на вас немає!»
Завершальним акордом у цій кримській прелюдії до засідання РНБО стала рішуча заява керівництва міліцейського головкому. Повідомивши, що за чотирма позовами землевласників про порушення їхніх прав і вимоги звільнити незаконно зайняті ділянки вже прийнято рішення, які набули законної сили, керівництво публічно нагадало: у разі потреби до виконання рішень судів можуть бути притягнуті працівники міліції, які для охорони громадського порядку мають право використовувати заходи фізичного впливу, спеціальні засоби й вогнепальну зброю в порядку, передбаченому цим законом. «Кримський головком міліції вважає за необхідне привернути увагу окремих громадян, які прилюдно декларують непокору органам виконавчої влади при виконанні судових рішень, до вищевикладеного і рекомендує їм бути обачнішими у виборі висловів для закликів та заяв». Рекомендацій бути обачнішими у виборі висловів для закликів із боку політиків до народонаселення самим розбирати тимчасові будівлі на самозахопленнях репатріантів і «зачищати» «галявини протесту», тобто — до самосуду, у заяві головкому МВС немає жодного слова.
І все-таки для повноти картини очікування рішення РНБО у плані земельних проблем автономії необхідний ще один штрих. Минулого тижня уряд АРК дозволив компанії «ЮБКстрой» розпочати збір документів з узгодження місця під рекреаційний комплекс. Планується, що під будівництво буде відведено земельну ділянку загальною площею 1,1 га із земель держпідприємства «Лівадія», яке входить до складу об’єднання «Массандра», і земель запасу Массандрівської селищної ради. Представництво президента в автономії повідомляє, що перевіркою встановлено: ТОВ «ЮБКстрой» зареєстроване в Дніпропетровську наприкінці серпня нинішнього року за адресою житлового будинку, проте офіс компанії знайти там не вдалося. На рахунках ТОВ немає жодної гривні, і ні будівельною технікою, ні іншою власністю воно не володіє. Що дає підстави постпредові президента Геннадію Москалю вважати: ця фірма — одноденка, через яку земля держвласності шляхом певних маніпуляцій переходить у приватну власність. Учора керівництво парламенту Криму з третьої спроби, але все-таки продавило рішення стосовно ще одного «виноградарського» масиву. Той-таки радгосп-завод «Лівадія» і Алуштинський завод ефіроолійних культур хочуть виділити зі своїх земель 1,7 гектара загадковому садово-дачному кооперативу. За даними постпредства — підставним особам, насправді ж земля може бути приватизована ТОВ «Ренесанс». У зв’язку з цим Г.Москаль просить міністра аграрної політики України заборонити виноробним підприємствам відчужувати землю, а Кабмін — терміново створити в АРК представництво Фонду держмайна України, без рішення якого відчуження земель держвласності буде неможливим.
Зайве говорити, що якби центральна влада мала волю і бажання — до цих кроків вдалися б ще позавчора. Хоча головна вина влади, яка загнала земельну проблему в Криму на межу громадянського конфлікту, із міжетнічними і міжрелігійними складовими, — у невиконанні нею ж прийнятих рішень. Що наочно продемонструвало довгоочікуване засідання РНБО, головною метою якого й була інспекція виконання указів президента, підписаних за підсумками лютневого засідання, присвяченого ситуації в автономії. Висновки настільки невтішні, що час говорити про навмисний саботаж виконавчою владою рішень РНБО.
Отож, президент В.Ющенко вважає, що втрачено державний контроль за розподілом землі у Криму. Не підготовлено законопроекту про внесення змін у Земельний кодекс щодо розширення переліку особливо цінних земель, не розроблено методики визначення збитків у результаті самовільного захоплення ділянок, їх нецільового використання, не завершено процесу розпаювання землі.
Останніми роками було відчужено третину заповідників, а кількість самозахоплень землі за чотири-п’ять останніх років сягнула 8,5 тисяч. Оскільки ж більшість таких актів здійснили не репатріанти, а інші громадяни, це, швидше, «прямий докір владі за безконтрольність», — вважає президент. Головна вина влади, на його думку, у тому, що вона досі не навела порядку в питаннях інвентаризації земель і формування правильної пропозиції стосовно земельних ресурсів — адже в межах населених пунктів інвентаризовано лише 25% земель, за їх межами — 40%. «Можна хорошу екскурсію зробити: кому належить земля в Криму? Чиї приватні проекти реалізовано на Південному березі? Переконаний, що зволікання з інвентаризацією земель служить владі, владі вигідно це робити, вона має до цього прямий стосунок, оскільки там її інтереси. До кримської теми українська влада — і центральна, і місцева — по-серйозному не доходила, кожного влаштовував там невеличкий хаос, оскільки з цього живилися і в Києві. Адже, перш ніж дати кримському татаринові шість соток, для київських дядьків відводили до 70 га, і не степового Криму, а Південного берега», — каже В.Ющенко.
«Національний інвестор боїться туди ходити — там мінне поле. Туди приходить тінь, за тінню — корупція, за корупцією — народний бунт будь-якого населення», — вважає президент, справедливо зазначаючи, що земля в Криму для репатріантів є, тільки немає порядку, аби вирішити це питання.
Цитувала б президента із великим задоволенням і далі. І про те, що влада в Криму надзвичайно слабка, і про те, що на Крим чиниться колосальний зовнішній вплив, і про те, що механізм фінансування держпрограм непрозорий та помилковий, і про вину політиків, які сидять поруч із ним за столом, в існуванні конфліктів у Криму, але зупинюся. Морально втомившись від необхідності з номера в номер описувати безкарні дії представників влади собі на благо і бездіяльність — на шкоду країні, вслід за президентом резюмуємо: «Немає складного питання — «що робити?». З ким робити — це питання».
Тому, не намагаючись передбачити рішення РНБО щодо ситуації у Криму, на доопрацювання якого відведено чотири дні, ризикнемо спрогнозувати — а чи буде воно виконане в частині виправлення тих серйозних недоліків, на які вказував президент. На брифінгу після засідання РНБО віце-прем’єр Дмитро Табачник (депутат ВР АРК, між іншим) повідомив, що на засіданні було визнано: Кабінет міністрів здійснює «комплекс заходів для вирішення суспільно-політичної й економічної ситуації в Криму, вживає дійових заходів із виконання завдань відповідно до рішення РНБО». Відчуваєте різницю в оцінці, так? Крім того, за словами Табачника, головним документом, на підставі якого працюватимуть органи виконавчої влади, стане державна цільова програма стабільного соціально-економічного розвитку Криму й міста Севастополя на період до 2017 року. «За дорученням прем’єр-міністра України, сьогодні міністерства, центральні органи виконавчої влади працюють над цією програмою», — сказав Д.Табачник. Не сумніваємося, сил і, відповідно, коштів на розробку цієї праці піде чимало. Ще більше зневіри викликає кабмінівська довідка про виконання указів президента, підготовлена до засідання. З неї, зокрема, з великим інтересом дізнаємося, що, виявляється, «Держкомзем вирішив питання забезпечення фінансування робіт із поетапної інвентаризації земель у прибережних зонах». А де ж гроші? Чому вони не дійшли до Криму і всі роботи з інвентаризації зупинено?
Останній абзац у довідці, підписаній міністром Кабміну А.Толстоуховим, гласить: «Підсумовуючи проведену КМ і центральними органами влади роботу з вирішення проблем Криму, не можна погодитися з оцінкою апарату РНБОУ про не досить активне вирішення питань автономії, оскільки АРК і м.Севастополь мають підвищений, порівняно з іншими регіонами країни, рівень державної уваги, організаційної та фінансової підтримки». Ось так і не інакше. Хоча щодо підвищеного рівня уваги — чиста правда. І якщо президент усе-таки попросить організувати для себе (і преси, бажано) вищезгадану екскурсію по захоплених південнобережних маєтках, то буде можливість побувати в гостях практично в усіх членів Кабміну першого ешелону. Отож, питання — «з ким робити?» — президентові й ставити, у принципі, нікому.
Невідомо (принаймні про це ніхто з учасників засідання не згадував), чи будуть після такого жорсткого розбору польотів кадрові рішення. Одне очевидно: у своїй електоральній і владній вотчині, у Криму, «регіоналам» уже терміново треба щось вирішувати. Віктор Федорович ще влітку сварив своїх однопартійців за розслабленість. І чутки про те, що кримським спікером партійно-бізнесове товариство не дуже задоволене, повзуть парламентськими коридорами другий місяць. Розмови про можливу відставку А.Гриценка, цілком можливо, були породжені й прикрим інцидентом, що стався під час візиту
В.Януковича.
Слід сказати, що процес поки що глухого невдоволення самоправністю спікера щодо розстановки деяких кадрів і ручного управління всім Радміном назріває і в місцевому «регіональному середовищі». Кажуть навіть, що прем’єр Плакіда майже наважився проситися у відставку — не витримує такої несвободи дій. І, швидше за все, якраз по цій лінії слід очікувати змін у керівництві автономії.
«Крим — це особливий виклик. Це територія, яка перебуває під впливом багатьох, можливо нестандартних, чинників, і з урахуванням цього повинні формуватися особливості політики центру стосовно цього регіону». Це знову — президент В.Ющенко. Яке тепер прізвище центру, не знаєте?