Прийняття указу про держсекретарів без попереднього широкого обговорення свідчить про бажання Президента України Леоніда Кучми зміцнити свій контроль за виконавчою владою. Проте даний документ може загальмувати хід адміністративної реформи, вважає президент Українського центру економічних і політичних досліджень ім.О.Разумкова Анатолій Гриценко.
Коментуючи указ на прохання агентства «Інтерфакс-Україна», він висловив думку, що «відсутність консультацій до прийняття указу свідчить про те, що рішення було прийнято кулуарно, і, по суті, Україна стає країною з президентською формою правління».
А.Гриценко вважає, що «такі серйозні рішення повинні прийматися після попередньої експертизи й після консультацій з основними політичними силами, із парламентом, із регіонами, із людьми, які мають досвід державної служби». У політолога складається «враження», що указ «поспішали прийняти під новий уряд».
А.Гриценко висловив думку, що в указі «у цілому стратегія спрямована на створення системи державної служби в усіх відомствах і на її наступність незалежно від політичних вагань». «Це нормальний стратегічний напрям розвитку державної служби в Україні», — сказав він.
Водночас, президент Центру ім.О.Разумкова вважає, що «із цієї стратегії випали необхідні ланки». «У нормальному ланцюгу спочатку повинні пройти парламентські вибори за пропорційною системою, після чого політичні партії, обрані в парламент, повинні сформувати уряд, і потім уже на цю схему можна накласти наступність державної служби», — зазначив він, підкресливши, що «нині перших двох складових немає і немає закону про Кабінет міністрів».
«Можна передбачати абсолютно чітко, що в стратегічному плані через таке тактичне рішення адміністративна реформа може загальмуватися, а не прискоритися, оскільки законодавче підкріплення адмінреформи буде явно загальмоване», — сказав А.Гриценко.
На думку експерта, немає підстав говорити про прийняття найближчим часом закону про Кабмін. «Якщо його винесуть для обговорення в парламент, виникнуть палкі дискусії навколо цих нововведень (указу Президента. — ІФ), у результаті парламентарії приймуть закон не на такій підставі, яка зараз затверджена указом президента, і президент накладе на нього вето», — зазначив він.
Президента Центру ім.О.Разумкова «насторожує шаблонний уніфікований підхід із нововведеннями в усіх відомствах». «Неприпустимий той факт, щоб начальник Генерального штабу Міноборони, який зараз має статус першого заступника міністра оборони, людина, котра відповідає за стратегічне планування і застосування всіх силових структур, була прирівняна до одного з заступників державного секретаря Міністерства оборони», — сказав він.
А.Гриценко висловив думку, що на посаду держсекретаря Міноборони «введуть цивільну людину, і, очевидно, начгенштабу отримає статус першого заступника держсекретаря». «Та це фігура, повноваження якої виходять за рамки Міністерства оборони, це член Ради безпеки й оборони України, і він не повинний мати такий статус», — підкреслив він, додавши, що мають бути внесені відповідні корективи «щодо військових відомств».