25 квітня ми повідомляли про підписання Меморандуму про взаєморозуміння між Міністерством доходів і зборів, Американською торговою палатою і Європейською бізнес-асоціацією та про наш намір повідомляти про розвиток подій. Відтоді ситуація суттєво змінилася.
У ділових колах, у пресі та в уряді дедалі гучніше звучить невдоволення роботою органів доходів і зборів.
Багато в чому таку критику можна назвати виправданою. Якщо ми візьмемо середньостатистичну компанію, яка працює з конкретною митницею, цілком можливо, що для неї навряд чи щось суттєво змінилося за неповні три місяці. Особливо, якщо не сталося ніяких кадрових змін. Інше питання, що все зло тепер прикривається іменами нового керівництва. Як наслідок, прем'єр-міністр висловив думку про необхідність оцінити ефективність роботи органів доходів і зборів та у разі потреби прийняти кадрові рішення.
Таким чином, варто ще раз постаратися оцінити, що вдалося чи не вдалося зробити в митній сфері останнім часом.
У митній системі вже відбулося близько 400 кадрових змін, які торкнулися й начальників усіх митниць. Однак, попри таку значну кількість кадрових перестановок, очікуваного бізнесом ефекту поки що не досягнуто. Тривожить бізнес і призначення нових-старих керівників, які зарекомендували себе не з найкращого боку в минулому.
Загалом питання кадрової політики дуже чутливе. Необхідно забезпечити й професійність, і чесність посадових осіб. Але ще важливіший аспект - забезпечити довіру між посадовими особами та бізнесом. Один із шляхів його підвищення - впровадження інституту суспільної оцінки роботи керівників митних підрозділів.
Лише домігшись хоча б мінімальної довіри до працівників митниці, можна реалізувати більш довгострокову стратегію, яка оголошена її керівництвом і передбачає впровадження системи наставництва, соцпакети для співробітників, стажування за кордоном, роботу в митниці на контрактній основі.
А доти, всупереч проголошеним прогресивним реформам, унизу на митницях найчастіше все це сприймається формально, а іноді не сприймається взагалі. Застосовуються старі методи роботи. Відбувається розрив між заявленими цілями та фактичними діями. Із прийняттям кадрових рішень необхідно докорінно перебудовувати роботу митниці на місцях.
Крім кадрової політики, взаєморозуміння та довіри між митницею й бізнесом можна домогтися більш активним спілкуванням, обміном інформацією та реагуванням на запити, скарги й пропозиції.
У зв'язку з цим слід зазначити, що митниця справді стала вести відкритий діалог з бізнесом. Регулярні зустрічі з керівництвом з усіх напрямів роботи відомства допомагають шукати шляхи практичного вирішення проблем.
Для реагування на індивідуальні та типові ситуації, пов'язані з митним оформленням, у департаменті митної справи Міндоходів і в митницях створено контрольно-аналітичні групи. Вони здійснюють моніторинг і реагують на виявлені проблеми шляхом взаємодії з зацікавленими особами за принципом "обговорення - знаходження механізму рішення - впровадження рішення". Такий підхід хоча й не ідеальний, але дає змогу знайти взаєморозуміння між суб'єктами господарювання та митницею й налагодити нормальну роботу.
Одним із яскравих успіхів критичного підходу до своєї роботи стало направлення комісії за участі керівного складу департаменту митної справи до Південної митниці (Одеса). Виявлено, що на 100 тис. оглядів було складено лише чотири протоколи про порушення митних правил. За результатами вирішено скасувати тотальне зважування контейнерів, які оформлялися цією митницею.
Як ми вже казали, загальна оцінка боротьби з корупцією полягає в тому, що ситуація суттєво не змінилася. З невеликих успіхів у боротьбі з тіньовими схемами ввезення стало збільшення легального імпорту бензинів на 83%, а дизельного палива - на 60,9% (при загальному зменшенні споживання в країні). Проте окупація Криму та терористичні дії на Сході лише підсилюють ризики контрабанди й корупції. Але це загрози, з якими ми боремося всією країною.
Однак у цілому ми очікуємо рішучіших кроків зі створення системи оперативного реагування на порушення й корупцію в зонах діяльності митниць. Наприклад, вважаємо за необхідне залучити інші правоохоронні органи до боротьби з корупцією в митних органах.
Великих успіхів удалося домогтися в частині перегляду та спрощення процедур. Так, Міндоходів проаналізувало скарги на рішення про коригування митної вартості та судову практику з цієї категорії справ (нині більш як 60% рішень митниць про коригування вартості скасовуються судами). За результатами аналізу міністерство розробило й направило митницям роз'яснення, які мають запобігти незаконному завищенню вартості митницями. Як результат, кількість випадків коригування вартості в 2014 р. уже скоротилася більш як удвічі.
Разом з бізнес-співтовариством було розроблено Основні напрями модернізації митної служби.
Бізнес очікує реального спрощення митних процедур, що поки що просувається з труднощами. Зокрема, знову гальмується впровадження інституту уповноважених економічних операторів. Те саме стосується попереднього декларування (декларації типу ЕА). Ми очікували б більш практичних кроків державних органів у цих питаннях, насамперед для чесного та прозорого бізнесу. Водночас практичний досвід показує, що реальні спрощення на місцях надаються в основному обмеженому колу компаній. Що найчастіше розцінюється як новий формат корупції.
Підсумок викладеного вище такий: поки що результати реформування в сфері митниці скромні. Проте дуже важливо, що ці результати позитивні, досягнуті в співробітництві з бізнесом і закладають основу для подальших позитивних реформ.
Чи можна було досягти більшого? У теорії, безумовно, так. Але в нинішніх умовах навряд чи ми очікували побачити сучасну європейську митницю вже через кілька тижнів роботи нового керівництва, хоча всі ми про це мріємо.
Важливіше питання - це питання довіри. Нинішньому керівництву вдалося вибудувати нормальні відносини з бізнес-співтовариством, і, напевно, уже цього факту досить, аби погодитися, що йому слід продовжувати рухатися в цьому напрямі. А підтримку в щоденній роботі бізнес забезпечить. Тому ми щиро сподіваємося через кілька тижнів повідомити про подальші успіхи в реформуванні митниці.