Румунія. Відставка "на вимогу"

ZN.UA Ексклюзив
Поділитися
Румунія. Відставка
Чи стане відставка уряду Орбана прологом до політичних змін у Румунії?

Всього через три місяці після початку роботи ліберальний уряд Людовика Орбана пішов у відставку.

Причиною став вотум недовіри, ініційований Соціал-демократичною партією. Приводом - намір уряду взяти на себе відповідальність за зміну виборчого законодавства: націонал-ліберали хотіли впровадити вибори мерів населених пунктів у два тури.

Процедура взяття урядом відповідальності дозволяє затверджувати той або інший закон оминаючи парламент, з одним істотним застереженням: якщо у триденний термін не буде поставлено питання про довіру кабінетові, законопроєкт автоматично вважається прийнятим. Якщо ж парламент не підтримає уряд, той іде у відставку. Найчастіше резолюцію про вотум недовіри виносить опозиція, але можливі й інші варіанти. Наприклад, уряд Майї Санду в Молдові торік був відправлений у відставку колишніми партнерами по коаліції - соціалістами - після того, як узяв на себе відповідальність за зміну процедури призначення генпрокурора.

Загалом, процедура містить як переваги, так і значні ризики. Однак у випадку з урядом Орбана ризик був не тільки виправданим, а й навмисним.

Почнемо з того, що за три місяці перебування при владі уряд кілька разів брав на себе відповідальність за прийняття тих або інших рішень, у тому числі й за затвердження державного бюджету (уперше в історії Румунії). Тоді прем'єр-міністр Орбан послався на нестачу часу. Ліва опозиція не стала подавати резолюцію про вотум недовіри. І ось новий крок. Здавалося б - у чому сенс ризику?

Розгадка проста, але потрібен невеликий історичний екскурс. Уряд націонал-лібералів був затверджений парламентом у листопаді 2019 року, після відправки у відставку соціал-демократичного уряду Віоріки Денчіле, що прийшов до влади після парламентських виборів у грудні 2016 року, набравши 44%. Тоді націонал-ліберали взяли тільки 20%. Майже три роки соціал-демократи (PSD) правили в коаліції з Альянсом лібералів та демократів (ALDE). Однак ретельність, із якою PSD прагнули відгородити своїх лідерів від відповідальності за корупцію, врешті-решт призвела до падіння їхнього рейтингу. Що продемонстрували й результати виборів до Європарламенту торік у травні.

Після виходу ALDE з коаліції уряд втратив підтримку більшості. 10 жовтня 2019 року парламент Румунії виніс вотум недовіри. 4 листопада парламент затвердив уряд 240 голосами. Однак цей уряд не став коаліційним, - до нього не ввійшли представники інших партій, які голосували за усунення від влади соціал-демократів, наприклад Союзу порятунку Румунії (USR).

З одного боку, становище націонал-ліберального уряду, що спирався на ситуативну більшість, було досить хитким. З іншого - на президентських виборах у листопаді минулого року чинний президент Клаус Йоганніс, якого підтримували націонал-ліберали, переміг експрем'єрку Віоріку Денчіле з двократною перевагою. Тим самим довершивши розгром соціал-демократів.

Однак перемога була неповною. Соціал-демократи, як і раніше, залишаються найбільшою фракцією парламенту, до того ж ще й опозиційною. Залишився один серйозний крок - завоювати парламентську більшість.

За даними соціологічного опитування, націонал-ліберали на сьогодні мають рейтинг понад 47%, тоді як соціал-демократи можуть набрати лише 20%. Але чергові парламентські вибори відбудуться тільки наприкінці 2020-го або на початку 2021 року. Термін надто довгий. Оскільки уряд нестійкий, із нинішніми розкладами не виключене повернення соціал-демократів до влади.

На початку січня Орбан після тривалої розмови з президентом Йоганнісом заявив про рішення розпочати процедуру проведення дострокових парламентських виборів. Це рішення прем'єр-міністр пояснив тим, що румуни більше не хочуть перебування при владі Соціал-демократичної партії. Єдиний вихід у цій ситуації - організувати дострокові парламентські вибори якомога ближче до місцевих, що мають відбутися в травні. Було створено робочу групу для переговорів із партіями, щоб отримати їхню підтримку з процедури проведення позачергових виборів.

Схоже, зрештою вибрали ризикований, але простіший варіант - спровокувати відставку уряду, що, своєю чергою, може спричинити розпуск парламенту.

Ініціатива націонал-лібералів про вибори мерів у два тури спрямована насамперед проти влади соціал-демократів на місцях. Фактично, PSD опинилася перед вибором без вибору: пропустити цю ініціативу - означає збільшити шанси програшу на місцевих виборах, домогтися відставки уряду - поставити питання дострокових виборів, що теж вигідно націонал-лібералам.

Вибрали другий варіант. Тим більше що був і формальний привід, - зміни до виборчого законодавства можна вносити не пізніше ніж за рік до дати виборів. Знайшлися й союзники: проти урядової ініціативи виступили ліберал-демократи, Демократичний союз угорців та Партія народного руху, які раніше підтримали кабінет Орбана.

Націонал-ліберали, по суті, зіграли гамбіт, пожертвувавши ініціативою про вибори мерів у два тури в обмін на можливість провести дострокові вибори з імовірною перемогою.

Прикметно, що за день до голосування з вотуму довіри ліберальний уряд прийняв ордонанс, який вносить важливі зміни в організацію парламентських виборів і полегшує перемогу націонал-лібералам. Одна з найважливіших змін - скорочення терміну оголошення виборів із 90 до 50 днів, хоча Конституція передбачає тримісячний період для організації виборів. Інша зміна дозволяє людям голосувати на будь-якій дільниці країни, а не тільки там, де вони зареєстровані.

Ще дві зміни націлені на діаспору, яка, зазначимо, опозиційно налаштована щодо соціал-демократів. У румунів за кордоном буде три дні для голосування на парламентських виборах (аналогічно президентським виборам у листопаді 2019 року), на відміну від парламентських виборів у грудні 2016 року, коли на це відводився лише один день. Понад те, уряд подвоїв кількість депутатів, які представлятимуть румунів за кордоном у наступному парламенті.

Тепер президент має розпочати консультації з фракціями про формування нового уряду. Якщо вони будуть безуспішними, то дострокові вибори цілком імовірні. Судячи з настрою Клауса Йоганніса, він, швидше за все, не старатиметься з формуванням нового кабінету.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 14
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Justin Lad
3 Сiчня 2022, 21:45
Звичайно, московіти злорадствують. Впевнений, скупі дані, наведені автором статті їм були відомі і раніше. Проблема в тому, що енергоємність ВВП країни у 2.5 рази вища ніж в тій самій Польщі; поцікавтесь на скількох котлах у вашому місті проведено модернізацію або хоча б встановлено сучасні пальники. Баланс газу ( купили\продали ) у середньому облгазі може не сходитись на млн. кубів, шалені втрати е\е на старих трансформаторах, і мережах, котрі просто не обслуговуються - це все закладається в тарифи і перекладається на споживача. Для порівняння: тариф на е\е для другого класу складає грн.\квт без ПДВ, у Польщі 3,34 грн.\квт без ПДВ. Інвестиційна складова, була, раніше , закладена у тариф на е\е. Національний план дій з енергоефективності до 2020 було підготовлено ще у 2013-му - він просто не виконується. Видобутком газу займаються хіба що на папері. Якщо власники ліцензій на видобуток не реалізовують їх, ліцензії слід анульовувати, монополії слід або регулювати або розділяти.
Відповісти Цитувати Поскаржитись
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі