12 червня в Туреччині відбулися чергові парламентські вибори. На 550 місць у Великих національних зборах Турецької Республіки претендувало 15 політичних партій, три з яких перебороли десятивідсотковий прохідний бар’єр. Історичну перемогу одержала керуюча Партія справедливості й прогресу (ПСП) на чолі з чинним прем’єр-міністром країни Реджепом Ердоганом. Вибори пройшли на подив організовано. Туреччина довела всьому світові й насамперед самій собі, що в мусульманській країні цілком можливі й демократія, і порядок.
Формально результати голосування, в якому взяли участь понад 50 млн. виборців (явка 86%), виглядають так: ПСП - 49,95% (326 місць у парламенті), лівоцентристська Республіканська народна партія (РНП) - 25,94 (135 місць), Партія націоналістичного руху (ПНР) - 12,98 (53 місця), незалежні кандидати, підтримувані курдськими партіями, - 6,58% (36 місць).
У чому ж історичне значення цих виборів?
По-перше, та сама партія вперше в історії країни втретє підряд виграла вибори - результат, про який європейські політики можуть тільки мріяти. І не просто виграла, а одержала достатню кількість голосів, щоб одноосібно сформувати уряд. Такий успіх дозволив деяким оглядачам назвати Ердогана другим після Ататюрка лідером національного масштабу.
По-друге, на цих виборах ПСП збільшила свою електоральну базу порівняно з попередніми виборами (2002 рік - 34,4%, 2007 рік - 46,4%), проте, через специфіку турецької виборчої системи, одержала меншу кількість депутатських мандатів (2002 року було 367, 2007-го - 341). Теперішніх 326 голосів не вистачить навіть для того, щоб ініціювати загальнонаціональні референдуми (для цього потрібно 330 голосів), не говорячи вже про внесення змін у Конституцію (потрібно дві третини). А отже, партії Р.Т. Ердогана доведеться шукати союзників у стані опозиції з ключових питань майбутнього розвитку країни. Досі представники ПСП робили це вкрай неохоче.
По-третє, більш ніж на 50% (із 50 до 78) зросла кількість депутатів-жінок. Це абсолютний рекорд в історії республіки. Причому найбільше жінок (45) провела в парламент саме ПСП, яку опозиціонери обвинувачують у повзучому ісламізмі.
По-четверте, вперше в історії республіки в парламент пройшов як незалежний кандидат представник християнської меншості з сирійців, які мешкають у південно-східній провінції Мардін. Досі таке неможливо було навіть уявити, хоча країна й позиціонує себе мультикультурною.
Загалом, за одностайною оцінкою спостерігачів, зокрема від ОБСЄ, вибори пройшли у вільній і демократичній обстановці, а перемога керуючої партії пояснюється насамперед харизмою її лідера Реджепа Ердогана і професійною агітаційною кампанією, проведеною кандидатами в депутати від ПСП у своїх виборчих округах. На адресу глави турецького уряду вже надійшли поздоровлення від США, Німеччини, Франції, ЄС, Ірану, Мексики, Італії, Пакистану, Великобританії, Іспанії, Швеції, Азербайджану, Киргизії, Косово і ніким не визнаної Турецької Республіки Північного Кіпру. Незвичайно широке коло друзів Туреччини, вибудоване активною зовнішньою політикою країни, яка вже не боїться брати на себе роль регіонального лідера, нести відповідальність і витрати, пов’язані з цією роллю. Як справедливо зауважив один із місцевих оглядачів, Ердоган повернув туркам почуття власної гідності й гордості за країну, саме тому його підтримали в 65 із 81 провінції країни.
Та чи так усе добре в турецькому «королівстві»? Ось неповний перелік проблем, що вже наступного дня після перемоги на виборах варто вирішувати ПСП. Насамперед, лідери партії мають запропонувати суспільству й основним політичним силам зрозумілий і прийнятний для більшості механізм формування нової конституції. Чинний основний закон було ухвалено через два роки після військового перевороту 12 вересня 1980-го, він уже не відповідає потребам країни. 12 вересня 2010 року керуюча партія ініціювала і виграла процес внесення конституційних змін, які, зокрема, вперше в історії республіки поставили під цивільний контроль армію. Проте вже тоді стало зрозуміло, що виправленнями діло не закінчиться. Практично у всіх верствах турецького суспільства склався консенсус відносно того, що країні потрібна нова конституція, проте ухвалювати її тепер доведеться на коаліційній основі.
Далі ПСП має знайти відповідь з приводу обвинувачення в утиску свободи слова й цензури Інтернету, які лунають як усередині країни, так і з боку європейських партнерів. Ердоган украй болісно реагує на таку критику, найчастіше вдаючись до прямої конфронтації (як під час знаменитого виступу в Європарламенті або в коментарях із приводу публікації редакційної статті в журналі «Економіст», яка закликає голосувати за опозицію), проте дискусії з цього приводу однаково не уникнути. Нарешті, на думку серйозних експертів, збираються хмари на економічному обрії країни. Дефіцит платіжного балансу досяг загрозливих розмірів, відчутно зростає інфляція і не зменшується безробіття, але досі уряд украй неохоче обмежував зростання внутрішнього споживання. Тепер стає зрозумілим, що економіка Туреччини «перегрілася», тому варто очікувати, що вже до осені буде ухвалено не найпопулярніші заходи для усунення дисбалансів, включаючи підвищення податків. У передвиборній гонці не вдалося знайти ефективну відповідь і на курдську проблему. Чимало парламентаріїв саме від населених курдами південно-східних провінцій слід розглядати як політичне послання ПСП про те, що курди зовсім не відмовилися від своїх вимог і з ними треба вести серйозний, системний, а не епізодичний діалог.
Переконливо виглядає і перелік зовнішньополітичних проблем, які - цілком свідомо - залишали в тіні передвиборних дискусій. Насамперед на порядку денному стоїть криза в Сирії. У рамках проголошеної зовнішньої політики «нульових проблем» Туреччина зробила величезні кроки назустріч своїм близькосхідним сусідам. Кордон із Сирією завдовжки 900 км нині практично відкритий для руху товарів, людей і послуг, але ще кілька місяців тому ніхто не очікував потоку біженців. Нині вже майже сім тисяч сирійців рятуються від армії президента Башара Аль-Ассада в Туреччині, а Реджеп Ердоган відверто критикує політику керуючої верхівки цієї країни й зовсім неадекватне застосування сили щодо протестувальників. Усе ще не знайдено рішення лівійської проблеми, і крім всього іншого, з дня на день варто очікувати відправки нової флотилії з гуманітарним вантажем у сектор Гази. Такий крок, розпочатий громадськими організаціями, але не без мовчазного благословення турецької влади, спроможний остаточно розірвати і без того натягнуті відносини з Ізраїлем, що ускладнить украй напружену ситуацію на усьому Близькому Сході.
Однією з найбільш заплутаних є історія про переговори Туреччини та ЄС про членство в Європейському Союзі. З одного боку, мандат на ведення таких переговорів ніхто не відміняв, а з другого - Німеччина, Франція, Австрія та деякі інші країни ЄС відкрито виступають проти членства Туреччини, надаючи перевагу «привілейованому партнерству». Не треба бути Нострадамусом, щоб передбачити: ПСП на чолі з Ердоганом ніколи на це не погодиться. Не можна, звичайно, виключати, що в нових умовах Анкара ухвалить-таки політичне рішення відкрити свої морські й аеропорти для суден і літаків Республіки Кіпр, а це автоматично відкриє шлях до нового етапу переговорів. Але чи призведе це до зміни позиції низки ключових країн ЄС - велике запитання.
Новий парламент Туреччини збереться 24 червня. Очікується, що вже 26 червня Ердоган одержить мандат на формування нового уряду, який стане реальністю в перший тиждень липня. Але прем’єр-міністр Туреччини не був би самим собою, якби й тут не відзначився з пропозицією провести реформу. У структурі уряду зникнуть вісім міністерств, буде створено шість нових, два міністерства зіллються в одне, а ще два зазнають реорганізації. Зокрема, буде створено міністерство у справах Європейського Союзу, міністерство економіки, міністерство молоді й спорту, міністерство торгівлі та митниці, міністерство розвитку і міністерство з питань сім’ї та соціальної політики. У структурі центральних органів управління з’являться звичайні для нас посади заступників міністрів, які будуть чимось середнім між держсекретарями і політичними призначенцями. Загалом-то в Туреччині не люблять експериментувати з адміністративними реформами, але в цьому випадку навіть критики Ердогана погоджуються, що в деяких напрямках структура уряду була неефективною. Імена членів ПСП, що очолять ці міністерства, все ще не називають, проте ризикнемо передбачити, що змін порівняно з попереднім складом не уникнути.
Що ж означають ці вибори для України? Є всі підстави думати, що отримані ПСП результати підуть на користь двостороннім зв’язкам, з огляду на особисті дружні стосунки, що склалися між Реджепом Ердоганом і Віктором Януковичем. Досягнута в січні угода про стратегічне партнерство між Україною і Туреччиною уже восени має втілитися в пакет нових домовленостей у торгово-економічній і культурно-гуманітарній сферах. Протягом перших шести місяців цього року вже стали реальністю контакти на рівні глав урядів і парламентів, консультації щодо безвізового режиму, питань безпеки, торгівлі, інвестицій, транспорту, енергетики, значно активізувалися ділові зв’язки, товарообіг за чотири місяці зріс на 42,5% при збереженні позитивного для України сальдо - найбільшого серед усіх торгових партнерів нашої країни. Туреччина як ніхто інший цікавиться й Євро-2012, й інвестиціями в туристичну інфраструктуру України, а «Турецькі авіалінії» готові мало не потроїти кількість рейсів у всі наші великі міста. Важко перебільшити роль Туреччини в створенні нових маршрутів транспортування енергоносіїв як зі Сходу на Захід, так і з Півдня на Північ. У тому, щоб стати енергетичним хабом на перехресті Європи й Азії, зацікавлені і влада, й опозиція. Немає підстав сумніватися в тому, що отримавши вкотре мандат довіри від свого народу, уряд Ердогана не побоїться ухвалювати сміливі рішення. А відносини стратегічного партнерства для того й існують, щоб бути взаємовигідними.