Брехня чи гаманець?

21 лютого, 2021, 17:00 Роздрукувати
Відправити
Відправити

Компанії США, які постраждали від дезінформації прибічників Трампа, вимагають через суди відновити справедливість

Брехня чи гаманець?
© скриншот видео

Майже три місяці поспіль колишній президент США і його прибічники озвучували теорії змови про шахрайство на виборах. Саме ця брехня спровокувала штурм Капітолію, який загрожував увінчатися вбивством віцепрезидента Пенса та членів Конгресу й похитнув віру в міцність американської демократії.

На думку колишнього президента, його юристів і помічників, головними винуватцями поразки Трампа були компанії, котрі постачали технології для виборів, — «Смартматік» (Smartmatic) і «Домініон» (Dominion). Попри відсутність фактів, Трамп і його команда стверджували, що програмне забезпечення «Смартматік» та апарати для голосування, які поставляє «Домініон», були певним чином запрограмовані або на зміну результатів на користь Байдена, або на видалення голосів на користь Трампа.

Найрадикальнішим було твердження, що програмне забезпечення для виборів США створювалося у Венесуелі «на розпорядження Уго Чавеса» — покійного президента Венесуели, який помер 2013 року. При цьому, за запевненнями Трампа і його друзів, у справі брали участь китайські та кубинські комуністи, а також американський мільярдер-інвестор і ліберальний філантроп Джордж Сорос.

Потоків дезінформації не зупиняв той факт, що голоси виборців були зафіксовані не тільки в електронній формі, а й на папері, і багатократні перерахування голосів вручну не виявили значних невідповідностей. Той факт, що «Смартматік» і «Домініон» — американські компанії, акредитовані урядовими організаціями США, теж не впливало на риторику прибічників «великої брехні».

Крім Твіттера, яким зловживав президент, головним рупором для цієї дезінформації слугували ультраконсервативні ЗМІ, які горою стояли за Трампа.

«Ми користуємося венесуельськими машинами для підрахунку голосів. Якщо ми це дозволимо, ми станемо венесуельцями», — заявляв на каналі «Фокс Ньюс» (Fox News) Руді Джуліані — той самий правник Трампа, який шантажував представників української влади, щоб отримати компромат на Байдена в розпал передвиборної боротьби. Одного разу під час виступу на «Фокс Ньюс» Джуліані так упрів, розповідаючи всі ці небилиці стосовно виборів, що по його обличчі потекли чорні струмочки фарби для волосся. Твіттер, коментуючи цю халепу, вибухнув сміхом.

Але зовсім не до веселощів було фірмам «Смартматік» і «Домініон». Кампанія брехні, спрямована на скасування результатів виборів дискредитацією їхньої продукції, означала для цих фірм крах і банкрутство, а для працівників і членів їхніх родин — загрозу життю та безпеці.

Щоб відшкодувати катастрофічні фінансові втрати, ці компанії подали в суд на наклепників — протрампівські ЗМІ, такі як «Фокс Ньюс» і «Ньюсмакс» (Newsmax), на телеведучих, що поширювали дезінформацію, і на деяких юристів Трампа, головне місце серед яких посідає Джуліані.

«Земля кругла. Два плюс два дорівнює чотири. Джо Байден і Камала Гарріс виграли вибори президента й віцепрезидента США 2020 року. Вибори не були вкрадені або фальсифіковані. Це факт. Вони очевидні й незаперечні», — такими словами починається позов «Смартматік», поданий до суду на «Фокс Ньюс». Щоб відшкодувати збитки, заподіяні дезінформацією, компанія «Смартматік» вимагає стягнути 2,7 млрд дол. компенсації. Навіть для такої дуже багатої організації як «Фокс» — це доволі солідна сума.

«…Обвинувачувані не хотіли, щоб Джо Байден і Камала Гарріс виграли вибори. Вони хотіли, щоби президент Дональд Трамп і віцепрезидент Майкл Пенс виграли переобрання. Обвинувачувані були розчаровані. Але вони також побачили можливість погріти руки на популярності президента Трампа. Вони придумали розповідь. Обвинувачувані вирішили повідомити людям, що вибори вкрали у президента Трампа й віцепрезидента Пенса. В обвинувачуваних була очевидна проблема зі створенням цієї історії. Їм потрібен був лиходій. Їм необхідно було когось звинувачувати. Їм потрібен був хтось, кого б вони могли ненавидіти. Обвинувачувані вирішили зробити «Смартматік» лиходієм у своїй історії», — написали юристи «Смартматік» у своїй заяві.

Під час кампанії дезінформації «Фокс Ньюс» опублікував більше сотні брехливих висловлювань про «Смартматік», обвинувачуючи фірму в шахрайстві у штатах, де Байден виграв із невеликим розривом, і пов'язуючи «Смартматік» зі змовою, організованою Венесуелою. І тут висвічується найдивніший факт цієї історії: програмне забезпечення «Смартматік» було використане тільки в районі Лос-Анджелеса. Його не використовували у штатах, де Байден переміг із малим розривом і Трамп намагався оскаржити результати виборів. Таким чином, обвинувачення фірми «Смартматік» у шахрайстві та пособництві Байдену не мали під собою навіть найменшої реальної основи.

Крім того, компанія жодним чином не пов'язана з Венесуелою. Її головний офіс міститься в Бока-Ратоні (штат Флорида), а зареєстрована компанія в Делавері.

Важко сказати, чому канал «Фокс Ньюс» так безстрашно й розгульно брехав, не боячись американського правосуддя, яке зазвичай працює незалежно від політики і у своїх рішеннях спирається на факти. («Фокс» уже виплачує компенсацію за дезінформацію батькам працівника Демократичного національного комітету, чиє нерозкрите вбивство стало підставою для правих теорій змови.) Але «Фокс», очевидно, розраховував, що інтерес глядачів, підігрітий теоріями змови, окупить можливі витрати на випадок суду.

Проте сума компенсації, озвучена «Смартматік», мабуть, справила на «Фокс» враження. Щойно компанія подала позов, телеканал запросив на свої передачі експерта з технологій голосування, який спростував усі теорії змови, котрі звучали на цьому каналі. За словами експерта, він не знайшов жодних доказів того, що програмне забезпечення «Смартматік» використовувалося для маніпулювання результатами виборів або що існує якийсь зв'язок між компанією «Смартматік» та Джорджем Соросом. При цьому ведучі, які ще напередодні запевняли, що вибори сфальсифіковано, вже й не думали йому суперечити. Ба більше, «Фокс» так перелякався, що вирішив прикрутити потоки пропаганди і спішно зняв з ефіру головного пропагандиста теорій змови й найпопулярнішого телеведучого Лу Доббса. Він не тільки невтомно запевняв, що підступ на виборах 2020 року — це факт, а й звеличував Трампа в термінах, неприйнятних для демократії. Дональд Трамп, за словами Доббса, був «великим лідером», «найрозумнішим за всіх», «найбільш працелюбним», і одного разу Доббс навіть подякував Трампу за те, що в країні є вихідні.

До суду можуть притягнути й ще один ультраконсервативний канал — «Ньюсмакс», який теж роздмухував тему «вкрадених виборів». Компанія «Домініон» уже попередила цей канал про майбутній позов. «Ньюсмакс» перелякався не на жарт. Коли наступного дня після попередження відомий прибічник Трампа Майк Лінделл намагався на ток-шоу каналу завести розмову на знайому тему про фальсифікацію виборів, ведучий програми явно запанікував. Спочатку він спробував цю тему припинити: «Ми в «Ньюсмакс» не змогли перевірити жодного з цих тверджень», — заявив він, чим здивував свого гостя. Потім, намагаючись заглушити слова Лінделла, ведучий став зачитувати офіційну заяву каналу: «Результати виборів у кожному штаті було підтверджено, і «Ньюсмакс» приймає результати як законні й остаточні. Суди теж підтримали цю точку зору». Але прибічник президента, котрий звик, що теорії змови на цьому каналі заохочують, не вгамовувався. І тоді ведучий утік, залишивши непохитного «трампіста» у прямому ефірі розмовляти з порожнім стільцем.

Намагається відгородитися від позовів і радіостанція WABC, на якій веде свою програму Р. Джуліані. Днями перед його передачею радіостанція випустила попередження, що WABC не поділяє думок, висловлених колишнім мером Нью-Йорка: «Погляди, припущення та думки, висловлені колишнім прокурором США, колишнім повіреним президента США і мером Нью-Йорка Руді Джуліані, його гостей та додзвонювачів у його програму є виключно їхніми власними й не конче відбивають думки, переконання або політику WABC-Радіо».

Джуліані сьогодні токсичний для будь-якої преси. Юристи «Домініон» зазначили, що коли адвокат від імені Трампа намагався оскаржувати результати виборів у судах, він жодного разу «не послався на шахрайство «Домініон», тому що боявся робити брехливі заяви в суді. «Велику брехню» про те, що обладнання «Домініон» «украло» голоси в республіканців, Джуліані озвучував тільки у ЗМІ. Базуючись на понад 50 заявах у пресі колишнього повіреного Трампа, «Домініон» вимагає від Джуліані відшкодування збитків на суму понад 1,3 млрд дол.

Судові позови «Домініон» і «Смартматік» по суті аполітичні — вони мотивовані лише відшкодуванням збитків. Але в цих позовах, які економічно тиснуть на тих, хто навмисне і багато разів поширював явну дезінформацію, криється важливий спосіб захисту демократії та виборчої системи.

Усі статті авторки Анни Бродські-Кроткіної читайте тут.

По матерiалам: ZN.UA /
Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу
Помітили помилку?
Будь ласка, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl+Enter або Відправити помилку
ДОБАВИТЬ КОММЕНТАРИЙ
Текст содержит недопустимые символы
ДОБАВИТЬ КОММЕНТАРИЙ
Осталось символов: 2000
Отправить комментарий
Последний Первый Популярный Всего комментариев: 0
Показать больше комментариев
Пожалуйста выберите один или несколько пунктов (до 3 шт.) которые по Вашему мнению определяет этот коментарий.
Пожалуйста выберите один или больше пунктов
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Отмена Отправить жалобу ОК