В Україні позбавляють прав людей з інвалідністю

16 сiчня, 2023, 08:37 Роздрукувати
Відправити
Відправити

Свідома державна політика чи злочинна некомпетентність?

Де нам знайти людину з інвалідністю в штат? Це запитання від кадровиків і бухгалтерів у різний час звучить на кожному з підприємств. На жаль, проблема не має нічого спільного ані з працевлаштуванням, ані з трудовою реабілітацією. Здебільшого йдеться про тотальне «працевлаштування» трудових книжок людей з інвалідністю.

Читайте також: Встановлення інвалідності: в МОЗ назвали актуальні критерії

Не вирішує проблеми працевлаштування людей з інвалідністю і проєкт закону №5344-д «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав осіб з інвалідністю на працю». Однак максимально вдосконалює механізм працевлаштування не живої людини, а її трудової книжки, оскільки дозволяє одній людині з інвалідністю теоретично «працювати» значно більше, ніж на одному «основному» робочому місці.

Тобто мета законопроєкту благородна, а суть — шкідлива. Під маркою вирішення проблем працевлаштування людей з інвалідністю здійснюється спроба знищити низку законів у частинах, що стосуються цієї категорії суспільства.

Основний удар законопроєкту №5344-д націлений на Закон «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні». Він, звісно, потребує внесення змін, але ж не знищення, оскільки на сьогодні є стратегічним документом, й іншого наразі не створено.

Чому ж борці за права людей з інвалідністю, які, судячи із законопроєкту, навіть не уявляють собі того комплексу проблем, з якими щодня зіштовхується ця категорія населення, не створюють необхідної законодавчої бази для громадян, інтереси яких намагаються «захищати»? Наприклад, пакета державних соціальних гарантій, який має стати засадничим документом і який, до речі, вже підготовлений Офісом всеукраїнського громадського омбудсмена, Всеукраїнською громадською організацією «Всеукраїнський парламент працездатних інвалідів» у співпраці з іншими об’єднаннями громадян з інвалідністю та, відповідно до чинного законодавства, потребує доопрацювання депутатами й профільними органами державної влади та прийняття Верховною Радою. Це стосується і соціального кодексу, який, аби перетворитися на недекларативний, якісний і змістовний документ, потребує значних зусиль.

З метою економії часу не зупинятимуся на запропонованих законопроєктом №5344-д змінах до законів про охорону здоров’я, реабілітацію, працю, а перейду безпосередньо до Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні». Почнімо хоча б із недолугого і дискримінаційного визначення, що міститься в статті 1: «Інвалідність — функціональна обмеженість особи рівно та безбар’єрно взаємодіяти із суспільством у всіх сферах життєдіяльності через фізичні, психічні, інтелектуальні або сенсорні порушення організму».

Абзац, яким держава гарантувала людям з інвалідністю створення умов для реалізації ними прав нарівні з іншими громадянами та забезпечення їхнього соціального захисту, зі статті 2 нової редакції ЗУ «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» було викреслено.

Стаття 10 згаданого закону надавала всеукраїнським громадським організаціям людей з інвалідністю право дорадчого голосу при обговоренні Положення, за яким працює Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю. Але зміни, запропоновані законопроєктом, позбавляють їх цього права. Та й сам Фонд перетворюється на Державний цільовий фонд соціального захисту осіб з інвалідністю, за рахунок якого фінансуються виключно заходи, що мають на меті працевлаштування людей з інвалідністю (стаття 11 законопроєкту №5344-д). До 2022 року саме цей Фонд здійснював державну фінансову підтримку всеукраїнських громадських організацій людей з інвалідністю, але якщо проєкт закону буде ухвалений, така підтримка лишиться в минулому.

Надзвичайно важливою для громадських організацій людей з інвалідністю різних рівнів є можливість брати участь у консультативно-дорадчих органах та органах місцевого самоврядування. Адже саме в такий спосіб вони можуть реально впливати на питання, життєво важливі для людей з інвалідністю. Однак проєкт закону №5344-д позбавляє їх цього права, як і права на участь у роботі Медико-соціальної експертної комісії (МСЕК). Принагідно нагадаю, що саме діяльність МСЕК є однією з найбільш корумпованих, тож участь громадськості в ній є надзвичайно важливою.

Фактично законопроєкт викреслює із ЗУ «Про основи соціальної захищеності…» все, що стосується громадських організацій людей з інвалідністю, залишивши лише статтю 16: «з метою забезпечення прав осіб з інвалідністю та їх соціального захисту… залучення осіб з інвалідністю до суспільної діяльності, здійснення громадського контролю за дотриманням прав осіб з інвалідністю, представництва їхніх інтересів та усунення будь-яких проявів дискримінації стосовно осіб з інвалідністю можуть створюватися громадські об’єднання осіб з інвалідністю».

Читайте також: Втрачені документи: як внутрішнім переселенцям підтвердити інвалідність

У разі, якщо проєкт закону, про який йдеться, буде ухвалений, із Закону «Про основи соціальної захищеності…» зникне стаття 13, згідно з якою «Центральні і місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування повинні подавати допомогу і сприяти громадським об’єднанням осіб з інвалідністю в їх діяльності». Тобто якщо раніше громадські об’єднання людей з інвалідністю в своїй діяльності могли сподіватися на підтримку з боку органів влади, то тепер вони фактично залишаться сам на сам зі своїми проблемами.

Закон «Про основи соціальної захищеності…» дає право громадським об’єднанням людей з інвалідністю здійснювати необхідну господарську діяльність, створюючи госпрозрахункові установи, організації та підприємства. Всі вони не лише дають робочі місця людям з інвалідністю, що саме по собі надзвичайно важливо, а й забезпечують ресурси, необхідні для повноцінної діяльності організацій-засновників. Саме тому держава надає підприємствам організацій людей з інвалідністю певні пільги та забезпечує державне замовлення на продукцію, вироблену ними. Однак законопроєкт №5344-д позбавляє такі підприємства права на пільги, як і права на існування. Натомість у статті 11 законопроєкту пропонується створити так звані підприємства захищеного працевлаштування, а також підприємства/підприємців трудової інтеграції осіб з інвалідністю. Однак незрозуміло, чим вони відрізняються від своїх попередників і навіщо їх створювати.

Ми бачимо, що проєкт закону №5344-д фактично викреслює об’єднання громадян з інвалідністю із суспільного життя та позбавляє права реально впливати на питання, що стосуються цільової групи, якою вони опікуються. Якщо законопроєкт буде ухвалений, вони не матимуть права на підтримку держави і можливості здійснювати господарську діяльність. А для заснованих ними підприємств, які давали можливість вижити своїм засновникам, буде скасовано податкові пільги. В перспективі це може призвести до зникнення громадських об’єднань людей з інвалідністю як суспільного явища та однієї зі складових громадянського суспільства в Україні.

Натомість законопроєкт №5344-д доповнений занадто деталізованими статтями, що стосуються працевлаштування осіб з інвалідністю. Як на нашу думку, статті 17–20 проєкту закону можуть розглядатися як пропозиції до Кодексу законів про працю, та й то у випадку, якщо їх буде доопрацьовано спільно з усеукраїнськими об’єднаннями громадян з інвалідністю.

Related video

У перші дні нового 2023 року український парламент певний час відпочиватиме. З одного боку, громадянське суспільство сподівається, що депутати матимуть час на ознайомлення із законопроєктами, за які вони голосуватимуть. У цьому разі — із законопроєктом №5344-д. І побачать ставлення до нього громадянського суспільства в особі об’єднань громадян з інвалідністю та власне людей з інвалідністю. З іншого боку, самі люди з інвалідністю, як і їхні громадські організації, матимуть час для того, аби прочитати й зрозуміти, як українська влада в особі авторів і замовників згаданого законопроєкту планує про них піклуватися.

Дивіться спецтему: Окупанти обстріляли три райони Харківщини, є загиблі та поранені — голова ОВА Зранку війська РФ вдарили по Куп'янську. Росія на війні втратила ще 850 своїх військових — зведення Генштабу Що відомо про втрати серед техніки?  Війська РФ вбили шістьох людей на Донеччині за добу, ще дев’ятьох поранили — голова ОВА   Наразі неможливо встановити точну кількість жертв загарбників у Маріуполі та Волновасі.   Постачання винищувачів: у Білому домі «дуже обережно» обговорюватимуть ідею передання Києву бойових літаків «Вони не хотіли давати нам важку артилерію, але згодом надали. Вони не хотіли давати нам системи Himars, потім вони надали. Вони не хотіли давати нам танки, тепер вони надають нам танки». Окупанти обстріляли Дніпропетровщину. Пошкоджені житлові будинки, газогони, лінії електропостачання Микола Лукашук повідомив, як минула ніч на Дніпропетровщині.
Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу
Помітили помилку?
Будь ласка, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl+Enter або Відправити помилку
ДОБАВИТЬ КОММЕНТАРИЙ
Текст содержит недопустимые символы
ДОБАВИТЬ КОММЕНТАРИЙ
Осталось символов: 2000
Отправить комментарий
Последний Первый Популярный Всего комментариев: 0
Показать больше комментариев
Пожалуйста выберите один или несколько пунктов (до 3 шт.) которые по Вашему мнению определяет этот коментарий.
Пожалуйста выберите один или больше пунктов
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Отмена Отправить жалобу ОК
}