Сила резонансу

Поділитися
Сила резонансу
Для 16 членів екіпажу балкера Sky Star історія ще далека від хепі-енду. Вони повернулися додому, але - з порожніми кишенями. Фінальна цифра заборгованості із зарплат становить 426 873,5 дол. США. Швидше за все, морякам доведеться докласти чимало зусиль, аби отримати від свого наймача зароблені гроші.

Український екіпаж балкера Sky Star після піврічного перебування в камерунському "полоні" повернувся на батьківщину. Слово "полон" ми беремо в лапки лише тому, що під арештом офіційно перебував лише корабель. Але, фактично, 16 матросів із лютого по вересень були позбавлені змоги залишити судно й періодично опинялися без зв'язку.

Стисло нагадаємо: історія ув'язнення моряків почалася з того, що по прибутті в порт Дуала (Камерун) із вантажем рису балкер Sky Star, за позовом вантажоодержувача, був визнаний як застава і заарештований судом до вирішення спору. Фітосанітарний контроль встановив, що доправлений рис зіпсувався, і учасники угоди почали виясняти між собою, хто ж має відшкодовувати неустойку.

Мимовільними заручниками цієї ситуації стали члени екіпажу. Маріупольська компанія CFD Shipping Limited (входить в орбіту "Торгового флоту Донбасу"), оператор судна, не тільки залишила матросів без будь-якої підтримки, а й перестала платити їм зарплату. Хоча, за контрактом, на випадок арешту судна або іншої позаштатної ситуації, що виникне не з вини екіпажу, зобов'язана була повернути команду додому.

Українське МЗС намагалося вплинути на оператора, однак до певного часу - не дуже успішно. Впливати на судновласника було марно, оскільки судно зареєстроване на офшорну компанію з Британських Віргінських островів Kayia Trade & Invest Limited.

Благодійний фонд "Ассоль" з Одеси оголосив збір коштів на репатріацію екіпажу, але потрібної суми зібрати не встиг.

Доведені до розпачу моряки навіть пред'явили своєму наймачеві "чорну мітку": вони заявили про готовність самовільно залишити корабель і здатися владі Камеруну.

Так тривало доти, доки поневіряння моряків Sky Star не стали відомі журналістам. Після кількох публікацій у DT.UA та інших мас-медіа ситуація, зрештою, розв'язалася більш-менш благополучно, і набагато швидше, ніж це відбувалося без висвітлення у ЗМІ. З'ясувалося, що друковане слово й громадська думка все-таки мають певну вагу в нашій країні.

Процитуємо SMS-повідомлення, надіслане одним із членів звільненого екіпажу: "Щиро вдячні вам за небайдужість і допомогу. Ми вважаємо, що ваша стаття була вирішальною. Спасибі!"

…Близько полудня 23 вересня джерела DT.UA повідомили, що, за наявними даними, поневіряння моряків закінчилися, і всі вони мають наступного дня прибути в Україну. Корабель залишається під арештом, але команду замінить місцевий екіпаж. Через кілька годин інформація підтвердилася - капітан Sky Star Микола Аржаєв розіслав дипломатичним установам та представникам компанії-оператора свій останній офіційний рапорт. "Доводжу до відома, що я офіційно здав справи та обов'язки, передав командування судном в.о. капітана містерові Кофі Джорджу Нії Дарку. Весь екіпаж 23 вересня 2013 р. о 16.20 благополучно залишив борт судна", - написав він.

Наступного дня рейсом Дуала–Париж-Київ усі члени екіпажу балкера Sky Star прибули в Україну. Як нам вдалося з'ясувати, під тиском Міністерства закордонних справ, а саме - департаменту консульської підтримки, компанія-оператор судна, уже відома нам CFD Shipping Limited, яка раніше пояснювала свою бездіяльність фінансовими труднощами, все-таки оплатила репатріацію команди.

Утім, для 16 членів екіпажу балкера Sky Star історія ще далека від хепі-енду. Вони повернулися додому, але - з порожніми кишенями. Фінальна цифра заборгованості із зарплат становить 426 873,5 дол. США. Швидше за все, морякам доведеться докласти чимало зусиль, аби отримати від свого наймача зароблені гроші.

У кожному разі, перше спілкування з компанією, яка послала колись екіпаж "камерунських бранців" до далеких берегів, оптимізму матросам, що повернулися на батьківщину, не додає. "Нам зразу заявили: грошей немає! Тепер ми, звісно, роз'їхалися по домівках, щоб нарешті побачитися з родичами й трохи відпочити. Але в перших числах жовтня я і, скажімо так, ініціативна група членів нашого екіпажу маємо намір відвідати офіс нашого наймача для серйозної розмови на цю тему", - розповів DT.UA капітан Sky Star Микола Аржаєв уже після повернення в Україну.

По гарячих слідах моряки придумали поки що два способи боротьби за свій заробіток. Перший - за відсоток від спірної суми найняти камерунських адвокатів і домогтися повторного арешту своєї "плавучої в'язниці" до повного погашення боргу. Правда, вони самі визнають, що варіант не бездоганний: невід'ємною частиною обридлого їм за півроку пейзажу були кілька наскрізь проржавілих кораблів, залишених судновласниками саме після програних судових розглядів. Можна собі уявити, з якими почуттями дивилися на це моряки, доки вирішувалася їхня доля...

Другий - із допомогою української прокуратури відновлювати свої порушені права. Все-таки всі члени екіпажу - громадяни України і мають право розраховувати на захист із боку компетентних органів своєї держави.

Але це - теорія. А на практиці, як відомо, часто виникає маса обставин, котрі перешкоджають встановленню істини. Наприклад, під великим запитанням можливість правоохоронців вияснити, кому саме треба в цьому випадку висувати претензії. На основі жалюгідних крихт доступної інформації ми зробили припущення, що співвласниками компанії-оператора й самого судна можуть бути група "Азовмаш" і SCM. Однак корпорація Ахметова офіційно спростувала свою причетність до згаданих компаній. SCM заявила, що ще 2008 р. вийшла зі складу учасників "Торгового флоту Донбасу" і пов'язаних структур, оскільки зазначений актив не вписувався у стратегію розвитку групи System Capital Management. При цьому зазначимо: інформація про покупців під час укладання угоди не розкривалася.

Серед інших можливих співвласників, як нам пощастило з'ясувати, взагалі не залишилося жодного українського учасника - всуціль кіпрські офшори. У базі даних Equasis судновласник з BVI значиться як зареєстрований в інтересах CFD Shipping Limited. Тобто, врешті-решт, сліди однак ведуть у Маріуполь.

Але, за документами, весь маріупольський торговий флот давно "поплив" на Кіпр. Як і ще багато всього маріупольського, донецького, київського, луганського... Ну й так далі.

А розраховувати, що у справжніх власників судна та компанії-наймача раптом прокинеться благородство і вони відкрито візьмуть на себе відповідальність за те, що сталося, не випадає. У нас взагалі багато грошових мішків люблять залишатися анонімами. Очевидно, саме на той випадок, якщо доведеться відповідати за свої неблаговидні вчинки.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі