На закритій колегії МВС 20 жовтня міністр внутрішніх справ Арсен Аваков оголосив масштабні плани реформи МВС після того, як 7 листопада набере чинності новий закон "Про національну поліцію".
Преси на цьому заході не було, сам Аваков громадськості свого проекту поки що не представив - тільки окремі проекти змін по окремих підрозділах. Та оскільки це перший проект системної реформи силового відомства в Україні, який, по суті, вже здійснюється, то розглянути його деталі й висловити зауваження важливо. Тому DT.UA стисло викладе основні тези, озвучені міністром МВС та керівниками підрозділів, котрі виступали на колегії і в наступні дні, щоб можна було уявити масштаб очікуваних змін. А потім ми розглянемо, які спірні моменти є в словах міністра та його підлеглих, і які критичні проблеми містить проект реформ. Отож що заплановано зробити.
1. Усіх працівників міліції буде виведено за штат. Припинення трудових відносин буде максимально спрощене, - тепер ніякі "лікарняні" й відпустки не матимуть значення і не дозволять утриматися на службі. Стати поліцейським колишні міліціонери зможуть тільки після переатестації. Міністр Аваков заявив, що переатестацію, на його думку, 30% співробітників не пройдуть, і порекомендував керівникам усіх підрозділів уже зараз готувати списки на негайне звільнення. "Звільняти доведеться вам. За умови, що вас самих не звільнять".
2. Аваков обіцяє значні кадрові чистки на вищому рівні у МВС, центральному та обласних апаратах, районних управліннях внутрішніх справ.
3. Буде скорочено управлінський апарат. Під час реорганізації скоротять міські управління внутрішніх справ у ряді найбільших міст, - було названо Одесу, Дніпропетровськ, Харків. Міські підрозділи напряму підпорядковуватимуться обласним управлінням поліції.
4. Буде реорганізовано поліцейський спецназ. Раніше у МВС функції штурмових спецпідрозділів виконували загони "Сокола", "Омеги" і штурмова рота київського "Беркута". Як спецпідрозділи міліції громадської безпеки в областях діяв "Беркут". Тепер усі спецпідрозділи МВС буде ліквідовано й набрано на новій основі у складі єдиної поліцейської структури - КОРД. У складі КОРДу анонсовано створення в кожній області штурмових спецпідрозділів загальною чисельністю 1200. Інший підрозділ КОРДу виконуватиме функції захисту свідків та учасників карних процесів. Крім того, КОРД замінить "Беркут" також як спецпідрозділ громадської безпеки. Набиратимуть співробітників на професійній основі. Вимоги до спортивної підготовки жорсткі. Термінів набору співробітників не зазначили, завдання набрати зразу й швидко весь штат не стоїть. Діятиме єдиний центр добору кандидатів, і за результатами іспитів їх розподілятимуть в одну з трьох структур КОРДу.
5. Швидкими темпами триває розгортання патрульної поліції, в яку передаються дільничні інспектори. Найближчим часом до складу поліції передаватимуться районні управління внутрішніх справ. Це перетворить патрульну поліцію на повноцінну структуру забезпечення громадського порядку. Для проведення якісного добору керівництво МВС вважає найбільш успішними такі конкурси на патрульну поліцію в містах, де кількість кандидатів сягає 15-20 чоловік на місце. Конкурси проходять із високою конкуренцією. Проблеми з конкурсами є тільки на Донбасі, - там патрульна поліція ризикує найбільше, вона має бути воєнізованою, і конкурс поки що не такий великий - 3-4 чоловіки на місце. Триває залучення на цю відповідальну ділянку мотивованих кандидатів. Найбільші міста вільного українського Донбасу мають бути в найближчі місяці повністю охоплені створенням патрульної поліції.
6. Створено кіберполіцію. Якщо досі кіберполіція числилася в обласних і навіть у районних управліннях, а серед працівників траплялося багато випадкових людей із нульовим КПД, то тепер буде вертикально інтегрована структура центрального підпорядкування. Причому зарплату спеціальним агентам кіберполіції встановлять, за державними мірками, високу - до 30 тис. грн. Таких агентів буде на всю країну 39. Їхнє завдання - боротися з організованою злочинністю у кіберсфері. Було заявлено, що основу борців із кіберзлочинністю мають становити фахівці з цивільної сфери.
7. Замість Главку боротьби з економічними злочинами буде створено Департамент захисту економіки у складі поліції - 3 тис. співробітників. Передбачається набирати цивільних фахівців у сфері аудиту, фінансів, прав власності тощо.
8. Реорганізація департаменту охорони не передбачає системних змін. Хоча доповідь начальника пролунала.
9. Главк боротьби з незаконним обігом наркотиків ліквідовано повністю. Скоротити планується 90% співробітників. Нині в УБНОН понад тисячу міліціонерів. Вони сидять у кожному районі та й області і строчать фальшиву звітність про свої мнимі успіхи, щоб начальство не псувало нерви й не заважало "дахувати" організовану наркомафію.
10. Буде повністю реорганізовано експертну службу. Буде створено незалежну від обласних і районних начальників вертикально інтегровану структуру у прямому підпорядкуванні міністру.
11. На колегії були оприлюднені й плани реформування Національної гвардії. У Гостомелі створено нову бригаду спеціального призначення 3018, що комплектується на основі професійних вимог виключно з добровольців. Комбриг озвучив її цілі й завдання - це боротьба з російськими батальйонно-тактичними групами, які РФ для війни в Україні повністю комплектує "контрактниками", а також контртерористичні операції проти диверсійних підрозділів противника в зоні АТО.
12. Добровольчі батальйони МВС, яких залишилося зараз 24, буде збережено. Однак Аваков заявив, що в міру створення професійних структур поліції і Нацгвардії бійці добробатів мають вирішити, яку подальшу кар'єру оберуть. Хто хоче воювати - у професійні частини Нацгвардії. Хто хоче займатися поліцейською роботою - переходить у поліцію. У будь-якому разі доведеться скласти іспити з жорсткими професійними вимогами. Аваков визначив строк існування добробатів у 1,5-2 роки, щоб усі бійці змогли за цей час зробити вибір і підготуватися до іспитів.
Які питання виникають при розгляді проектів реформи?
1. Те, що було озвучено щодо реформи МВС, - радикальний крок, але така реформа не є системною і цілісною. Складно критикувати окремі проекти реформування. Самі по собі ці проекти, безперечно, корисні. Однак очевидно, що стратегія реформування спирається на зміни тільки в деяких найпроблемніших підрозділах, робота яких найбільш помітна для суспільства. З іншого боку, зрозуміло, що стратегія реформи у вигляді єдиного документа, напевно, стала б каменем спотикання для всіх політичних сил. Коаліційна природа української влади, яка несе на собі відбиток феодально-кланової психології багатьох лідерів, - це основна проблема будь-яких структурних реформ в Україні. І на прикладі МВС можна буде побачити, чи будуть зміни на цьому полі по-справжньому послідовними. Цілісної стратегії реформи як єдиного документа не представлено. Не всі зазначені проекти змінюють якість людей і системи управління в самому керівництві МВС. А це не може не викликати запитання до строків і якості реалізації. Скоріш за все, це можна назвати обережним процесом початку професіоналізації, оптимізацією та впорядкуванням. Але в кожному разі реформу варто було б розпочати з аналітичної доповіді про основні цілі, завдання МВС, основні внутрішні проблеми й виклики, які має вирішувати система. І якщо відсутність єдиної стратегії реформ іще можна пояснити, то відсутність стратегії та аналізу - це справжня проблема, яка не дозволяє визначити горизонти реформи, рівень проблематики, сформувати критерії доцільності тих чи інших дій.
2. Головним ворогом реформи МВС і головною перевіркою на життєспроможність стане питання заміни начальників обласних управлінь внутрішніх справ і керівництва головкомів у центральному апараті. Як відомо, значна кількість призначень в УВС проводиться на основі політичного компромісу, а не за професійними критеріями. Професіоналізм і політична незаангажованість, незалежність від партійних і міліцейських кланів - такі вимоги мають бути основними для керівних кадрів. Очевидно, що, керуючись інтересами учасників парламентської коаліції, провести кадрові зміни в областях і районах - найскладніше завдання. І професіоналізація на цьому рівні стала б серйозним двигуном реформ.
3. Головне слідче управління, внутрішня безпека - ці ключові структури потребують реформ у першу чергу і мають бути реформовані не менш рішуче, ніж спецназ і патрульна поліція. Незрозуміло, коли буде реформовано службу тилу. Хотілося б почути, що змінюються основи - система професійної освіти й підготовки, система наукової роботи, повністю реформовані навчальні центри. Хотілося б почути про терміни впровадження електронного документообігу, забезпечення всіх співробітників електронним підписом, щоб замість паперового моря система управління була по-справжньому реформована відповідно до вимог
XXІ століття.
4. Змінювати треба не тільки людей - змінювати потрібно систему управління - скорочувати функції, листування й контроль, посилювати самостійність керівників і прозорість ухвалення рішень, забезпечувати гнучкість управління. Треба приймати на озброєння не тільки західні принципи відбору, а й західну модель управління. Нормативна база має бути адаптована під завдання й цілі. Це кропітка робота, яка є складовою частиною реформи і має бути пріоритетом.
Реорганізувати МВС - гіперполітизовану структуру, яка є одним з предметів торгів між коаліцією, буде неймовірно складно, і велике питання - чи вдасться взагалі. В Україні немає боротьби між хорошими і поганими методами проведення реформ. Є боротьба між феодально-власницьким ставленням політичних лідерів до влади на всіх рівнях і спробами вибудувати професійно організовані державні структури. Це протиріччя не виправиш самими документами - має бути необоротна зміна свідомості правителів, яку суспільство має жорстко нав'язати владі.