ПОБИТТЯ НЕМОВЛЯТ

Поділитися
Так уже історично склалося, що на попередніх парламентських виборах мені довелося працювати кері...

Так уже історично склалося, що на попередніх парламентських виборах мені довелося працювати керівником прес-служби партії «Реформи і порядок», а під час президентської виборчої кампанії-99 — керувати одним з підрозділів групи медіа-планування в т.зв. штабі московських іміджмейкерів Леоніда Кучми. Досвід цієї роботи дозволяє мені тепер двояко сприймати всі події, ініційовані моїми колегами: як із погляду українського, так і з погляду російського піарника.

Якщо вжити цю технологію розмірковувань до найактуальнішої сьогодні теми — про моральність нинішньої виборчої кампанії, чи, конкретніше, про акцію, проведену Дмитром Понамарчуком, то вийде досить цікава картина...

Днями огляд преси «Національної електронної бібліотеки» (Росія) помістив стислий виклад статті з газети «Известия», присвяченої російському піару. Думка автора публікації про те, до чого у своїй роботі прийшли російські технологи, винесена в заголовок — «Країна Піарія. Політтехнологи знищують громадянське суспільство» — і в епіграф: «Чудище обло, огромно, озорно, стозевно и лаяй». Як стверджує видання, одна з найважливіших характерних рис зв’язків із громадськістю по-російському — неперебірливість у використовуваних засобах (сама війна компроматів чого варта, зазначає автор статті).

Для Росії цинізм технологій політичного піару — вже об’єктивна реальність. Навіть люди, далекі від політики, могли це відчути, дивлячись передачі Доренка. Але ж відтоді «російські іміджмейкери» не стояли на місці, розвивалися, вигадували нові й нові ідеї... На війні як на війні — ти або переможець, або тебе просто більше не буде. Такий підхід до політичної боротьби як до боротьби не на життя, а на смерть (політичну), і пояснює девіз «усі засоби хороші».

За словами одного з представників когорти російських іміджмейкерів, який працює зараз в Україні, вибори — це холодна форма громадянської війни. Не більше, але й не менше.

У такому світлі акція, ініційована силами, що стоять за Понамарчуком, цілком зрозуміла. Про мораль не йдеться і не може йтися — на війні як на війні.

Однак — і в цьому парадокс нинішнього скандалу — у відповідь на напад солдатів-найманців противника політики, по яких ударили, не організували контратаку «своєї армії», а заявили, що вони не беруть участі у війні і армії в них немає. Так, вони в той самий час і на тому ж самому місці борються за один і той самий приз. Але ця боротьба — зовсім не війна, а щось на кшталт чемпіонату з гольфу. Тобто картина виходить така: поки одні політичні сили ведуть з допомогою військ артпідготовку по позиціях противника, противник тим часом, сам і без охорони, у поті чола б’є ключкою по м’ячу.

Солдати, що вийшли на поле для гри в гольф і напали за завданням однієї з команд на мирних гравців супротивної сторони, — явні злочинці. Гравці в гольф, які вийшли на поле бою як воююча сторона і наступають, перекочуючи м’яч, на командну висоту, — навпаки, жертви, приречені від самого початку. І та, й та ситуації стовідсотково абсурдні.

Тобто акція з оприлюдненням розмов виводить не на дискусію про правильність поведінки тієї чи тієї сторони. Йдеться про необхідність, по-перше, сформулювати концептуальне визначення виборів: чи вони — спортивне змагання, так би мовити, з безконтактних видів спорту, чи — холодна війна, і, по-друге, чітко розмежувати найманців та їхніх наймачів.

Перша дискусія має, напевно, філософський характер, і про це нижче.

Що стосується другої теми, то тут українські фахівці з політичних технологій, із якими мені довелося обговорювати тему «касетних розбірок», практично одностайно вказали на неспівмірність сил, втягнутих, як тепер це намагаються подати, у конфлікт. Якщо з одного боку ми маємо справу з політиками (постраждала сторона), то з другого — політиків немає зовсім. Навіть Дмитро Понамарчук, який нині фігурує як один представник блоку «Народний рух України», усе своє найактивніше політичне життя працював прес-секретарем, тобто спеціалістом зі зв’язків із громадськістю при політикові В’ячеславі Чорноволу. А за ним і взагалі, за твердженням представників блоку «НРУ», стоїть московський Фонд ефективної політики Гліба Павловського та Марата Гельмана. Завважте — конфлікт непомітно переріс у протистояння іміджмейкерів та провідних українських політиків! Якщо продовжити пошуки образних аналогій, то, резюмуючи сказане колегами, можна змалювати таку картину: замість трьох мушкетерів, на гвардійців кардинала (у масках) наскакує... сам король.

З одного боку, як вважає відомий український піарник, саме така диспозиція вкрай невигідна політикам, які й так уже постраждали. Політики не можуть виграти у політтехнологів — вони безпорадні, як діти, у плані застосування технологій. З другого боку — зникла суть загалом політичного конфлікту. «Яка різниця, чиїми руками проведено акцію. Головне, хто замовив, — зазначила з цього приводу відома в колах політтехнологів України експерт. — Лопата, лом і фінка — це всього лише знаряддя виробництва». Мельниченка «найняло ЦРУ», Понамарчука — російські іміджмейкери, наступними «замовниками», за її словами, будуть інопланетяни.

Насправді ми, звісно ж, знаємо, що на наших очах відбувається протистояння зовсім не по лінії погані технологи — хороші політики. За поганими технологами теж стоять політики. Іміджмейкери з власної ініціативи і за власні гроші ніколи ще не робили якихось акцій. Замовники, звісно ж, можуть не знати деталей операції, але основний напрям роботи узгоджується на початковому етапі. Більше того, з ним мовчки погоджуються ще на фазі підшукування контори, яка займатиметься виборами.

Про неперебірливість у методах і відвертий цинізм саме російських іміджмейкерів і саме в Україні ходять легенди. І про вимоги фінансової необмеженості фонду, і про будь-які методи досягнення мети... Зрозуміло, що ті, хто запрошував саме таких консультантів, були впевнені в ефективності саме ТАКОЇ роботи на виборах до українського парламенту.

Ті, хто не запросив нікого з професійних технологів, у тому числі і з України, розраховували, що саме ВІДСУТНІСТЬ ТАКОЇ роботи допоможе їм здобути найбільше голосів.

Хто матиме рацію? Один український фахівець з політичного піару наводить у зв’язку з цим два історичних приклади. Перший — як 177 конкістадорів, але в залізних латах і з вогнепальною зброєю, на чолі Франсіско Пісарро знищили імперію інків зі 40-тисячним військом, скориставшись передусім відсутністю опору противника. Другий — як середньовічна Японія зуміла не дати себе скривдити, вчасно запозичивши в більш розвинених країнах нові технології, передусім у сфері озброєнь.

Втім, є ще третій приклад — історико-християнський: якщо тебе вдарили по одній щоці — підстав другу. Як бачимо, у цьому постулаті є прихований єзуїтський смисл, адже в такий спосіб ображений не дає можливості агресору насолодитися заподіяним ним самим приниженням. Щоправда, для виборів такий підхід тонкий. Занадто тонкий.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі