Про це у своїй статті для ZN.UA пише експерт з питань управління територіями Юрій Ганущак. Він пояснює це тим, що законопроектом не окреслено параметри основної інтриги документа – «госпітального округу». Не визначено не тільки просторові чи кількісні показники для формування госпітального округу, - законопроектом не описано, який юридичний зміст вкладається в це поняття. Зазначено тільки, що такі параметри буде визначено окремим актом МОЗ, однак у регіонах начальники райвідділів охорони здоров’я відразу зметикували - йдеться про скорочення.
За словами Ю.Ганущака, більшу частину коштів, пов’язаних із вторинною медичною допомогою, від районів забирають на обласний рівень. Однак, якщо припустити, що організаційні функції перейдуть на такий віртуальний рівень, як госпітальний, то саме час подбати, аби межі госпітального округу збігалися з районним, чи принаймні центр містився в «рідному» районі. Тоді є шанс зберегти або навіть посилити свій вплив, очоливши одночасно і районний відділ охорони здоров’я, і управління госпітального округу - з метою економії коштів. І боротьба за виживання в рамках експерименту вже почалася.
Так, якщо спочатку в Дніпропетровській області передбачалося утворити 12 округів, то тепер їх кількість зросла до 20, у Донецькій пропонують утворити 33 таких округи, а у Вінницькій області взагалі вирішили нікого не ображати - кількість округів збігається з кількістю районів. А ось у регіонах будуть зачеплені інтереси різних рівнів та органів влади. І кого точно не пожаліють - це міста обласного значення.
«Можна зрозуміти розробників: через відсутність у країні адекватного рівня адміністративно-територіального устрою (на який вони й мали б передати компетенцію забезпечення лікування пацієнтів у стаціонарах лікарень загального профілю), їм доводиться послуговуватися віртуальним рівнем, названим «госпітальний округ». Але в цьому криється ще одна - головна - фішка закону. Адже, як не крути, створення госпітальних округів - це, по суті, перший реальний крок влади у бік адміністративно-територіальної реформи. Хоч Банкова й воліє про це мовчати. Спеціально чи через незнання - запитання до ідеологів влади», - пише Ю.Ганущак.
Однак, за його словами, якщо йдеться про реформу, а не її імітацію, то створювати округи слід за всіма правилами формування ефективного адміністративно-територіального устрою - так би мовити, на перспективу. Адже, крім охорони здоров’я, на цьому рівні в нормальних європейських країнах передбачається концентрувати й інші повноваження - управління школами-інтернатами, профтехосвітою, зрештою - перемістити на нього орган виконавчої влади загального призначення - районну державну адміністрацію. Відповідно до принципу організації ефективного адмінтерустрою, що передбачає збігання рівнів організації самоврядних органів (яким, за ідеєю, має стати госпітальний округ) та рівня державного контролю за діяльністю цих органів.
Детальніше читайте у свіжому випуску «Дзеркала тижня. Україна» у статті Юрія Ганущака «Медична реформа: експеримент із запланованим провалом?»