За останніми даними операторів мобільного зв’язку, близько 400 тисяч громадян користуються послугами мобільного зв’язку. Звичайно, це значно менше, ніж у країнах Західної Європи. Але кількість українців, котрі бажають мати мобільний телефон, стрімко зростає. Водночас за обсягами несанкціонованого ввезення цих апаратів Україна мало не лідирує серед європейських країн.
Зростання обсягів «сірого» ринку мобільної техніки в Україні, зрозуміло, непокоїть найбільших виробників телекомунікаційного устаткування — Alkatel, Ericsson, Motorola, Nokia й Samsung Electronics, які вирішили: настав час оголосити «нелегалам» війну. Першим серйозним кроком у розв’язанні цієї проблеми стало проведення разом з урядовими структурами «круглого столу» й засідання Всеукраїнського прес-клубу споживачів.
«Білий» телефон, на відміну від «сірого», потрапляє до країни офіційним шляхом зі складу виробника через його офіційного дистриб’ютора, — пояснила представник компанії Nokia Елліна Романюк. — Зовсім інша справа — «нелегал». Як правило, його беруть з іншого ринку, де він уже пройшов програмне блокування під певного оператора. Таким чином, для використання в місцевій мережі України його потрібно розкодувати. А процес неавторизованого зламування програмного забезпечення телефона є незаконним і вважається фальсифікацією».
Як сказала представниця Alkatel Римма Галаса, хоч «сірий» телефон і дешевший, однак така економія не є вдалою: розблокування — це втручання в електронну частину апарата, що може стати причиною його поломки. Пошкоджень завдають і неоригінальні аксесуари. З огляду на те, що нелегально завезений товар не підлягає гарантійному обслуговуванню, неважко уявити розчарування власника. В його очах, певна річ, падає імідж компанії-виробника й оператора зв’язку, хоча їхньої вини тут немає.
В Україні, крім того, масовим явищем стало порушення правил торгівлі мобільними телефонами.
— Звичайно, лише штрафними санкціями й заборонами проблеми не розв’язати, — переконаний представник компанії Samsung Electronics Юрій Погребняк. — Потрібно донести до споживача повний обсяг інформації: як відрізнити «білий» телефон від «сірого»? Які права має покупець, що він повинен вимагати від продавця?
Саме з цією метою під час «круглого столу» Українська асоціація споживачів разом із компаніями-виробниками мобільних телефонів склала звернення до всіх, хто користується послугами мобільного зв’язку чи бажає стати абонентом. Оскільки в цьому зверненні міститься й ціла низка корисних порад, вважаю доречним навести його текст повністю:
«Один із найсучасніших засобів зв’язку — мобільний — стрімко розвивається в Україні. Компанії-оператори урізноманітнюють і розширюють сферу послуг, компанії-виробники постійно пропонують нові, удосконалені моделі телефонів.
Але, поруч із цим, тенденція розширення ринку так званих «сірих» телефонів, завезених до країни нелегальним шляхом, не може не викликати занепокоєння. Нелегальне ввезення набуло надто широкого розмаху: по суті, два з кожних трьох телефонів потрапляють до України незаконно...
Спробуємо пояснити, чому, на нашу думку, «сірий» ринок не повинен існувати. Насамперед, ви, шановні споживачі, трохи зекономивши на покупці нелегально завезеного телефона, згодом втратите набагато більше, оскільки «нелегал» уже був закодований під певного оператора в іншій країні. Щоб він працював у мережі України, чиниться брутальне втручання в програмне забезпечення телефона. Фактично, відбувається зламування електронної частини апарата, що є протизаконним і призводить згодом до численних збоїв у роботі, зокрема, до так званої «сліпоти», коли телефон «не бачить» мережі оператора. «Сірі» телефони не підлягають гарантійному обслуговуванню виробником, за них ніхто не несе відповідальності.
Крім того, важливо усвідомлювати, що держава втрачає великі гроші через несплату податків і мита (в середньому 50 дол. на одному телефоні), а часті поломки «сірої» техніки негативно позначаються на репутації операторів зв’язку й компаній-виробників.
Тому, якщо ви вирішили зробити покупку, скористайтеся, по змозі, нашими порадами.
Насамперед попросіть у продавця сертифікат відповідності. Цей офіційний документ з оригінальною («мокрою») печаткою Держкомзв’язку та інформатизації чи виробника свідчить про легальність завезеного до країни товару й має його супроводжувати.
Переконайтеся в наявності гарантійного талона з оригінальною печаткою представництва виробника, який підтверджує зобов’язання з обслуговування в авторизованому сервісному центрі.
Зверніть увагу на те, що інструкція до телефона повинна бути надрукована виробником (не ксерокопія) українською чи російською мовами. Крім того, майте на увазі, що у разі гарантійного обслуговування легальність телефона перевіряється в сервісній базі даних виробника.
Ще одне попередження. На передній панелі «сірого» телефона часто залишається логотип іноземного оператора.
Прислухайтеся до наших порад, і це допоможе вам уникнути зайвих проблем».
Справді, кому вони потрібні?..