Глобальний метавсесвіт — це наступний щабель розвитку Інтернету, єдиний захоплюючий світ віртуальної реальності. І це не далеке майбутнє, це — завтра.
Кордони між реальним і віртуальним світами, які й зараз уже є доволі умовними, зітруться повністю. Значна частина людства вже живе і працює, не виходячи з дому, нарада із колегами з різних країн — буденність, купівля будь-чого в іншому куточку світу — реальність, запальні дискусії у соцмережах із опонентами з-за океану — дійсність. Уже зараз успішно працюють компанії, бізнес-моделі яких узагалі не передбачають фізичних точок продажу, зовнішньої реклами та навіть офісів. А меми та елементи із віртуального світу постійно відтворюються у світі матеріальному. Ми вже давно не йдемо — летимо у метавсесвіт, самі того не помічаючи.
Послуги і товари віртуальних світів давно продаються та купуються за цілком реальні гроші. В листопаді 2021 року, наприклад, 3D-платформа віртуального світу Decentraland продала шмат віртуальної землі за 2,4 млн дол. Саме так, у Decentraland як нерозмінні токени (NFT) продаються віртуальні земельні ділянки, ігрові предмети та послуги. Вона працює на блокчейні Ethereum, має власні валюти, інфляцію, девальвацію та ринок активів. І якщо вам досі здається, що це якісь дитячі забавки, то такі відомі бренди реального світу, як Samsung, Adidas, Atari, Dolce&Gabbana, Tommy Hilfiger, Estée Lauder і навіть PriceWaterhouseCoopers, так не вважають, — вони купили там свої ділянки, просувають рекламу та продають товари чи послуги. Навіть Sotheby’s має галерею у Decentraland.
Близько 15 компаній, крім Decentraland, наразі працюють над створенням метавсесвітів. Корпорація Facebook, якщо пам’ятаєте, навіть назву змінила на Мeta, щоб продемонструвати її «зосередженість на метавсесвіті».
Загальні інвестиції реального бізнесу у метавсесвіти вже перевищили 500 млн дол. і не сповільнюються. Фактично це конкуренція за гаманці тих поколінь, які ненавидять моли, а магічні чоботи їхнього віртуального персонажа для них такі ж цінні, як реальні кросівки.
Щороку на віртуальні товари витрачається близько 55 млрд дол., 70% постійних відвідувачів віртуальних світів хоча б раз щось у них купували. Скіни, одяг для аватарів, земельні ділянки, аксесуари. Тож не дивно, що Balenciaga домовилася про співпрацю із Fortnite і вже продає там скіни по 20 баксів. Наче дріб’язково як для бренду, що торгує худі за тисячу баксів. Але Fortnite має 350 мільйонів активних користувачів, лояльність яких для бренду — цінність і перспектива, що їхні худі із написом Fortnite вони також потім куплять. Так, у них є на це гроші.
Активні користувачі метавсесвітів — покоління X, міленіали та зумери. Тобто дві третини — давно не діти, пам’ятають ще 8-бітні ігрові консолі та початки Інтернету, при цьому, ймовірно, вже виплатили і кредити на навчання, й іпотеки. Тож із платоспроможним попитом проблем не буде, як і з розширенням клієнтської бази.
Уже зараз економісти наполегливо радять компаніям уважно оцінювати ті можливості, які наявні у метавсесвітах, якщо їхній бізнес орієнтований на широкого споживача, а потенційні клієнти — молодь і люди середнього віку. А ще радять не обмежуватися лише існуючими можливостями і, якщо змоги розширити їх у кордонах існуючих метавсесвітів немає, створювати власні, бо воно того варте. Ось вам приклад від аналітиків J.P.Morgan:
«Зараз споживач, що купує ваші нові деталі для свого обладнання, у найкращому разі отримує від вас фізичну брошуру або PDF зі статичними 2D-картинками. У метавсесвіті користувачі можуть не просто отримати 3D-зображення деталі, а й протестувати ваш продукт у віртуальному середовищі. Або уявіть, що ви плануєте збудувати виробництво, і на початку ви можете створити цифрового двійника вашої фабрики чи промислового простору, причому у будь-якому масштабі, та ще до реальних робіт перевірити, як усе працюватиме, як взаємодіятимуть різні механізми, елементи».
Метавсесвіт оптимізує та здешевлює. Тримати магазин для роздрібних продажів у кожному місті — дорого, значно дешевше мати торговий центр у метавсесвіті, клієнтура якого не обмежується взагалі ніякими географічними кордонами чи торговельними обмеженнями.
Цьогоріч організатори Всесвітнього економічного форуму оголосили, що вже співпрацюють із Accenture і Microsoft над створенням метавсесвіту Global Collaboration Village, який стане майданчиком для розробки рішень у міжнародному масштабі та співробітництва між державним і приватним секторами. Засновник і виконавчий голова ВЕФ Клаус Шваб упевнений, що метавсесвіт потрібен ВЕФ не лише для того, щоб змінити та розширити шляхи кооперації між урядами і компаніями. Наприклад, у метавсесвіті можна буде змоделювати, чи вдасться побороти бідність підвищенням оподаткування для заможніших громадян, або чи буде ефективною та або інша глобальна ініціатива у боротьбі із голодом чи кліматичними змінами. І, нарешті, догодити захисникам клімату, бо після створення Global Collaboration Village учасники форуму вже не літатимуть приватними літаками до швейцарського містечка, а зустрічатимуться в онлайні.
Кінцева точка розвитку всіх існуючих і створюваних метавсесвітів — злиття в один глобальний віртуальний світ. По суті, рестарт світової глобалізації у віртуальному вимірі. І рестарт усіх попередніх ризиків, тільки в більшому масштабі.
Збільшення нерівності? Ще й як. Ніякого метавсесвіту та його можливостей не буде у тих, хто не має гаджетів чи дешевого швидкісного Інтернету. Додайте до цього, що більшість платформ метавсесвіту заохочують використання криптовалют, NFT та інших цифрових активів, які, вочевидь, і будуть основною цінністю в цьому світі. Якщо ви ними не володієте або, ще гірше, не розумієте, що це і як працює, — метавсесвіт для вас закрито.
Фінансові махінації? Скільки завгодно. У світі NFT і крипти немає ані регуляторів, які встановлювали б правила, ані посередників на кшталт банків, які допомагали б розподілу активів. Там узагалі небагато зі звичного нам фінансового світу. Золота жила для крадіжок, фінансових пірамід чи будь-якого іншого шахрайства.
Проблеми із захистом персональних даних? Гарантовані. Більшість своїх бізнес-вигод компанії вбачають якраз у персоналізації. Умовно, вони не пропонуватимуть комусь там якісь там кросівки, ні, вони запропонують конкретному користувачу конкретні жовті із червоною смужечкою кросівки його мрії.
Чорні ринки усього, що тільки може заборонити людство? Ще б пак, і з вашими персональними даними також!
Кібербулінг, здирництво та погрози? О, так! Сама ідея метавсесвіту передбачає, що, на відміну від соціальної мережі, ви не перебуваєте у комфортній бульбашці знайомих чи людей зі спільними інтересами, а віртуальна анонімність лише підживлює агресію тих, кому ви несимпатичні. При цьому існує вже кілька досліджень, які вказують, що страждання від віртуальних образ цілком реальні, аж до самогубств.
Однак найбільша загроза метавсесвіту — підміна або втрата реальності. Якщо вже зараз соціальні мережі можуть вигравати вибори, ботоферми — керувати суспільним дискурсом, а цілі країни — жити в альтернативній реальності, що буде, коли ми віртуалізуємося остаточно? Адже метавсесвіт — та ж таки альтернативна реальність. У ній завжди все добре. Навіть якщо сусідній магазин громлять мародери, на вулиці рік як розбиті всі ліхтарі, в країні рецесія, а вибори виграли саєнтологи.
Більше статей Юлії Самаєвої читайте за посиланням.