Пліч-о-пліч з англійським лордом

Поділитися
Фонд «Ефективне управління» провів публічні дебати на тему «Україна повинна провести податкову реформу, незважаючи на кризу»...

Фонд «Ефективне управління» провів публічні дебати на тему «Україна повинна провести податкову реформу, незважаючи на кризу».

Крім вашого покірного мене (я був «за»), «спікерами» також були: теж «за» — лорд Nigel Lawson (міністр фінансів Великобританії в уряді М.Тетчер у 1983—1989 роках; далі — Н.Лоусон) і Тетяна Єфименко (екс-заступник міністра фінансів України);

«проти» — Bill Emmott (колишній редактор The Economist, далі — Б.Еммотт), Сергій Власенко (постпред ДПАУ у Верховній Раді) та Леонід Рубаненко (голова Спілки податкових консультантів України);

«збоку» (не як «спікер», але теж «за») — Микола Катеринчук (народний депутат України, колишній перший заступник голови ДПАУ, автор одного з проектів Податкового кодексу);

мовчки — Раїса Богатирьова (представляти не треба) і багато інших, включаючи першого заступника голови ДПАУ Вадима Кайзермана.

Поділ на «за» і «проти» виявився, втім, досить умовним. Ті, хто «за», дискутували і між собою, а ті, хто «проти», проти змін загалом не заперечували, називаючи їх, однак, не реформою, а необхідною адаптацією/модернізацією.

Отже, було сказано:

— через 12—18 місяців криза піде на спад, отоді й можна буде реформувати, ну а зараз — коли немає навіть міністра фінансів — поки що не час. Утім, ідеальний уряд буде лише в раю (Б.Еммот);

— від валового продукту українські податки сьогодні становлять 39–40%, як це і прийнято в Європі, але від виручки підприємств вони ж становлять 54%, а це вже ненормально високо (що принагідно свідчить про дутий — через повторний рахунок — валовий продукт. — О.К.). Цей факт, як і 180-те місце нашої податкової системи у світі, робить реформу абсолютно невідкладною, особливо враховуючи те, що під час кризи весь світ регулює економіку саме через податки (Т.Єфименко);

— у сьогоднішніх гілок влади немає політичної волі (тим більше волі, що діяла б в одному напрямку), а заходи повинні бути терміновими й при цьому короткостроковими — тут не до стратегії (Л.Рубаненко);

— у Великобританії також була криза, але це не завадило реформі, зниження податкових ставок дало приріст і податкових надходжень, й інвестицій. Головне — хоч би почати і зниження, і спрощення, розмови ж про «невчасно» будуть завжди, бо чекати на ідеальний уряд можна дуже довго (див. вище про рай. — О.К.). Легше здійснювати реформу стане дуже швидко — коли будуть уже ліквідовані податкові потурання, але все поміняти за один раз — не вийде, при цьому буде й опір, оскільки хтось через реформу втратить (це все — від патріарха британської реформи
Н.Лоусона);

— у нас немає ані англійських чиновників, ані англійських платників податків. Практичне застосування реформи під час кризи неможливе, а кодекси «до 7 листопада» нікому не потрібні, у всіх і так стрес, нові ж умови зможуть його лише посилити, до того ж перед виборами ніхто не ризикуватиме втратити і гроші, й голоси. Податкова система сьогодні — острівець стабільності (я додав би, що назва цього острівця — Великобританія. — О.К.). Реформа має здійснюватися на віки і за здорових умов, а не коли організм хворий і сильні антибіотики можуть його зовсім убити. Півроку тому можлива реформа урядом обговорювалася і була справедливо відкинута, все це треба було робити у 2005-му, але досі немає навіть спільного єдиного підходу (С.Власенко);

— нашому незмінному менталітету підходить лише проста система оподаткування, при цьому від ліквідації багатьох дурниць виграють і бізнес, і бюджет. А криза — це шанс України здобути податки з людським обличчям, інакше підприємництво остаточно піде в тінь, і країна залишиться без грошей (а про це — вже я);

— вибори президента — це не вибори тата й мами, тож відкладати реформу немає причин, візьміть хоча б за основу те, що вже підготовлено (М.Катеринчук).

Рівень дискусії — з лордом і депутатами! — приємно відрізнявся від того, до якого я звик на форум-спілкуванні в Інтернеті. Можливо, тому був і результат: кількість тих, хто не визначилися, знизилася в залі з 15 до 4%. При цьому кількість прихильників реформи зросла з 74 до 76%, а супротивників — з 11 до 20%. Але загальне +63% на користь реформи перетворилося, таким чином, на лише +56%!

Та оскільки серйозних аргументів проти реформи, як на мене, все-таки не пролунало, причина такої дивної динаміки, мабуть, у тому, що від самого початку ті, хто «не визначилися», були, схоже, проти. Але чекали, що їх переконають.

Не переконали...

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі