Після багатьох років у дипломатичній ізоляції президент Сербії Александар Вучич знову повертається в центр політичної уваги завдяки значному попиту Європейського Союзу — і особливо Німеччини — на сировину, необхідну для виробництва електромобілів.
У п’ятницю канцлер Німеччини Олаф Шольц планує вирушити в Белград із неочікуваним візитом, щоб взяти участь у підписанні угоди про співпрацю між ЄС і Сербією щодо імпорту корисних копалин, зокрема літію, які мають вирішальне значення для цифрового та екологічного переходу ЄС. Про це повідомляє POLITICO із посиланням на джерела, які побажали говорити анонімно.
Раніше Вучич був значною мірою ізольований серед європейських лідерів через його суперечливі загравання з Росією та Китаєм, напруженість у відносинах з Косово та звинувачення у фальсифікації виборів.
Німеччина, як найбільший виробник автомобілів у ЄС, має великий інтерес у забезпеченні літієм, особливо в Європі, щоб зменшити свою залежність від Китаю. Однак для Шольца незвичними є такі нашвидкоруч заплановані візити.
Уряд Сербії у вівторок оголосив, що відновить роботу над суперечливим проектом з видобутку літію на заході країни після рішення конституційного суду минулого тижня, яке скасувало попереднє рішення про заборону видобутку.
Попередній уряд у Белграді зупинив проект і скасував ліцензії, надані британсько-австралійському гірничодобувному гіганту Rio Tinto після масових протестів понад два роки тому.
Очікується, що участь у церемонії підписання візьме віцепрезидент Європейської комісії Марош Шефчович.
Президентка Європейської комісії Урсула фон дер Ляєн розглядала можливість приєднатися до цієї поїздки, але наразі невідомо, чи вона візьме участь у зустрічі, враховуючи те, що у четвер відбудеться голосування в Європейському парламенті, де її мають затвердити на другий термін.
У травні Шефчович заявив, що літієва угода з Сербією може бути завершена «за короткий період часу».
Шахта Ядар поблизу міста Лозніца на заході Сербії містить одні з найбільших у Європі запасів літію. Минулого місяця Вучич заявив Financial Times, що шахта, яку він планує відкрити у 2028 році, вироблятиме 58 тисяч тонн літію на рік. Це дорівнюватиме 17 відсоткам виробництва електромобілів у Європі або 1,1 мільйона автомобілів.
Екологічні громадські організації та жителі Лозниці попереджають, що будівництво шахти може призвести до руйнування екосередовища та забруднення води. Багато хто також побоюється потенційного переміщення жителів цього району.
Радомир Лазович, співпрезидент опозиційної сербської партії Зелений–Лівий фронт, сказав POLITICO, що схвалення конституційним судом шахти було пов’язане з політичним впливом.
«У країні, де інституції не працюють, вибори вкрадені, Конституційний суд працює ніби за командою, важко уявити, що ті самі інституції захищатимуть інтереси громадян, коли йдеться про довкілля, і особливо такі ризикові проекти», — сказав Лазович.
Мало бути багатою на ресурси країною, потрібно ще й технології їхнього видобутку та переробки мати. На прикладі літію Володимир Хаустов розповідає, як через технологічну відсталість ми не використовуємо навіть уже наявних можливостей.