Вибух на нафтобазі у Василькові, що належить компанії БРСМ, оголив усю суть прогнилої від корупції системи української влади. Починаючи від інспектора МНС і закінчуючи генпрокурором, головою податкової та міністрами - усіх їх, хоч і різною мірою, можна вважати причетними до цієї трагедії. Перший видав дозвіл на експлуатацію пожежонебезпечного об'єкта без засобів пожежогасіння; інші не звертали особливої уваги на роботу групи компаній БРСМ - активу Едуарда Ставицького, яка десятками тисяч тонн поставляла на ринок безакцизну паливну "бодягу", виводячи з бюджету сотні мільйонів гривень. Тепер рахунок пішов на людські життя. На момент написання цього матеріалу на пожежі під Києвом уже загинули чотири людини. У гасінні пожежі задіяно понад 500 осіб, розмір екологічної шкоди поки не піддається обчисленню.
Що ще має статися, щоб влада нарешті почала захищати своїх громадян, їхні економічні інтереси та безпеку країни?! Схоже, громадяни дедалі більше мають розраховувати лише на самих себе.
Перший дзвіночок пролунав рік тому. Наприкінці квітня 2014-го злетів на повітря автозаправний комплекс "БРСМ Нафта" в Переяславі-Хмельницькому, розташованому за 90 км від столиці. Шестеро людей загинули, стільки ж отримали каліцтва.
"Грубі порушення норм будівництва та експлуатації автозаправних станцій", - таким був вердикт міжвідомчої комісії, що розслідувала причини вибуху. Як з'ясувалося, комплекс АЗС - за документами - навіть не було введено в експлуатацію. Та й навряд чи хтось узяв би на себе таку відповідальність, враховуючи, що заповзятливі господарі вирішили зробити там... підвал - категорично заборонену споруду на такого роду об'єктах. У результаті - скупчення скрапленого газу, його гранична концентрація, іскра і вибух.
Компанія БРСМ тоді заявила, що це був теракт... (Дежавю, сьогодні вони те саме заявляють про вибух у Василькові.)
За підсумками першого "дзвінка" нікого не було покарано. Генпрокуратура виявила трьох із розряду виконавців. Правда, про якісь строки та інші покарання нічого невідомо. Ну а власник вийшов сухим із води. Учасники нафторинку кажуть, що БРСМ придбала в Генпрокуратурі одну з багатьох індульгенцій, про які стало відомо після зміни генпрокурора. Зрозуміло, перевірити це неможливо, проте факт залишається фактом: БРСМ продовжила роботу у звичному режимі, причому у дивний спосіб змогла уникнути серйозних претензій і покарань (хоча б у вигляді значного штрафу) з боку контролюючих органів. У Одесі, де місцеве відділення БРСМ "накрили" податківці, питання благополучно вирішилося після дзвінка з прокурорського офісу, кажуть обізнані джерела.
Тим часом питання нікуди не зникли. Порушення на кшталт "переяславських" видно на багатьох об'єктах БРСМ, їх можна використовувати як посібник для початківців-інспекторів з будівництва та охорони праці на пожежонебезпечних об'єктах. Проведена 2014-го по гарячих слідах перевірка деяких об'єктів мережі в Київській області закінчилася претензіями Держгірпромнагляду до всіх без винятку їхніх станцій (перевіряли "газову" частину комплексів).
"Вони будували, де хотіли і як хотіли, Едік (колишній міністр енергетики Едуард Ставицький. - С.К.) закривав усі питання", - згадує один з учасників ринку. Нагадаю, що основний орган з промислової безпеки та охорони праці - Держгірпромнагляд - за часів Януковича було переведено в підпорядкування Міненерговугільпрому, очолюваного Ставицьким. За час роботи Едуарда Анатолійовича в уряді непримітна мережа з важкою для вимови назвою виросла вчетверо - до 130 автозаправних комплексів.
Смертельний мікс
Якби після переяславської трагедії мережу й нафтобази БРСМ було перевірено на предмет безпеки, то найбільшої пожежі в історії незалежної України у Василькові могло і не статися. Тим більше від порушень, виявлених на попелищі згорілої нафтобази, волосся стає дибки. Так, сховище не мало пожежної водойми - основного елемента пожежогасіння на такого роду об'єктах. На одному з телеканалів свідок розповів, що кілька років тому водойму засипали. Тепер на цьому місці нові резервуари. Не виявилося на терміналі і піни. За словами свідків, які наспіли в перші хвилини після вибуху до місця події, не мав порошкового вогнегасника і персонал нафтобази, який опинився в епіцентрі загоряння. Неозброєним оком видно й інші порушення на об'єкті: мінімальні відстані між резервуарами, відсутність обвалування і систем охолодження резервуарів. Але грубе недотримання правил пожежної безпеки, на жаль, лише посилило аварію, але не викликало її.
З великою часткою впевненості можна стверджувати, що першопричиною трагедії стало кустарне виробництво бензину. На ринку нафтопродуктів ні для кого не секрет, що Васильків і Переяслав, де розташовані нафтобази БРСМ, - дві столиці "бодяжного" виробництва для Києва й околиць. Свідчить про бурхливу діяльність на цих терміналах номенклатура товарів, які туди надходять (див. табл.). Навіщо автозаправній мережі, що торгує тільки бензином і дизпаливом, газовий конденсат, октанопідвищуючі присадки та цілий букет нафтоперегінних фракцій?
Основна офіційна версія - БРСМ виробляє альтернативне спиртовмісне паливо. Але це можна назвати в кращому разі ширмою для значно масштабніших програм. Наприклад, БРСМ за січень-квітень 2015-го отримала на свої нафтобази 10 тис. т октанопідвищуючих присадок і багатофункціональних паливних компонентів. А за офіційними даними, БРСМ продала за цей же період через свою мережу трохи менше 8 тис. т біобензину. У них ці компоненти становлять у кращому разі 30%, або 2,3 тис. т, тоді як ввезли 10 тис. т. Куди пішли інші присадки?
Відповідь на це запитання за бажання легко знайти у структурі бензину, який БРСМ імпортує для подальшої реалізації.
Для довідки: 92% поставок товарного бензину в мережу автозаправок "БРСМ Нафта" - імпорт (23 тис. з 25 тис. т). За даними митниці, структури БРСМ у січні-квітні 2015 р. імпортували ТІЛЬКИ бензин А-92.
Запитання: а що продає БРСМ на своїх станціях під вивіскою А-95?
Тим часом компанія БРСМ відзвітувала держорганам статистики, що продала на своїх АЗС за цей період 11,4 тис. т бензину марки А-95. От і місце застосування октанопідвищуючих присадок - їх просто додають до А-92 для підвищення його октанового числа, що відповідає якіснішому пальному. Правда, джерела говорять про більш вишукані рецептури, але це вже залишимо слідству.
Та сама історія щодо дизпалива. Навіщо БРСМ реактивне паливо, обсяг якого можна порівняти зі споживанням невеликого аеропорту, якщо літаків ця "лавка" не заправляє? А величезні, за мірками галузі, обсяги наливних олив, якщо про факти їх продажу з цих нафтобаз ніколи не було чутно? Може, для того, що в сумі поставки ДП, авіагасу і оливи на нафтобази БРСМ збігаються з оціночним обсягом реалізації дизельного палива через цю роздрібну мережу?
Фахівці говорять, що додавання в дизпаливо гасу й оливи не дуже псує властивості вихідного продукту. От тільки акциз на ДП становить 100 євро/т, тоді як на гас - 30 євро, а олива - взагалі безакцизний товар. Простіше кажучи, з безакцизних товарів роблять дорогі підакцизні. Премія - акциз - дістається автору цієї нехитрої схеми.
Попередньо є всі підстави стверджувати, що саме виготовлення "бодяжного" бензину стало причиною біди у Василькові. За даними свідків, які опинилися на місці в перші хвилини після займання і надали допомогу першим потерпілим, причиною пожежі стало перекачування невідомої рідини з одного резервуара в інший з допомогою переносного насоса (про горезвісний насос згадували також голова РНБО Турчинов і голова ДСНС Чечоткін). У процесі роботи розгерметизувався шланг, причиною цього могла стати хімічна реакція, що відбулася при змішуванні окремих компонентів, або фізичний знос (який був би обов'язково виявлений, якби шланг пройшов регламентну перевірку в установленому порядку). Дисперсна паливна суміш через отвір у шлангу потрапила на одного із співробітників нафтобази (на жаль, він згодом помер від опіків) і на переносний насос, який не пристосований для перекачування палива і не був захищений відповідним чином. Саме він дав ту іскру, з якої згодом розгорілося полум'я...
До чого тут "бодяга"? Звертає на себе увагу така деталь: навіщо використовувати переносний насос для перекачування з одного резервуара в інший, якщо для цього на нафтобазі є потужні стаціонарні насоси?
Відповідь очевидна: малопотужний переносний насос використовується для подачі в резервуар невеликої кількості продукту. І є всі підстави вважати, що того нещасливого вечора на нафтобазі у Василькові закачували один із компонентів палива для приготування "бодяги". Навряд чи це могли робити працівники нафтобази без розпорядження вищого керівництва, оскільки виробництво фальсифікату - поставлений на широку ногу бізнес власників БРСМ, а не працівників нафтобази. Тому перекласти провину на чергових "стрілочників" уже не вийде.
Чи вийде?!
Є в тому, що сталося, й провина Державної фіскальної служби. Сигнали про небувалі масштаби фальсифікату під самим носом у податкового главку надходили неодноразово, в тому числі й зі сторінок DT.UA, яке у 2014 р. докладно розповідало про рух товарних потоків компанії БРСМ. І не тільки цієї компанії. Якби фіскали закрили цю "кустарну" схему, дивись, не довелося б працівникам нафтобази виконувати розпорядження керівництва із "замісу" фальсифікату.
Та й це ще не все. Ціна недбалості податківців не обмежується невідомими поки збитками і шкодою, завданою найбільшою в історії незалежної України пожежею. Є й цілком конкретні суми втрат. У 2014 р. обсяг бензину невідомого походження в мережі БРСМ становив 40 тис. т, а за перші чотири місяці 2015-го - близько 12 тис. т. Приблизно такий самий і оціночний обсяг "лівого" дизпалива - 32 тис. і 15 тис. т 2014-го і 2015-го відповідно.
Сумарний обсяг акцизу й ПДВ з такого обсягу бензину становить майже 675 млн грн. Оцінка глави МВС Арсена Авакова ще радикальніша: діяльність БРСМ за останні роки завдала збитків державі в розмірі 1,2 млрд грн.
Саме ці величезні гроші на "лівому" бензині є головною причиною трагедії. За них у злиденній корумпованій країні можна купити прихильність або сліпоту влади - інспекторів ДСНС, прокурорів, податківців, міністрів. Найнеймовірніше в тому, що робить це член команди Януковича, який, втікаючи з країни, "забув" у своїй київській квартирі десятки кілограмів золота у зливках, колекцію наручних годинників і стоси валюти.
"При цій владі відкупляться і з цією нафтобазою, от побачиш, - каже обізнаний з нинішніми розкладами чоловік. Хай там як, якщо влада захоче зробити по розуму і по совісті, наводимо покроковий алгоритм у розділі "Що робити?"
Однак громадяни повинні бути готові самі подбати про себе і свою країну. Історія, і не тільки інших держав, знає випадки таких перемог. Після аварії 20 квітня 2010 р. на нафтовидобувній платформі Deepwater Horizon у Мексиканській затоці компанія BP заплатила за ліквідацію наслідків катастрофи і за судовими позовами майже 60 млрд дол., продавши ряд ліквідних активів. У кількох штатах громадяни оголосили заправкам цієї компанії бойкот, до акції долучилися популярні музиканти та зірки кіно.
Україна теж має подібний досвід: у 2014–2015 рр. російські мережі заправок виявилися фактично розорені бойкотом, а "Лукойл" був змушений продати український бізнес. При цьому вони не горіли, не труїли оточуючих шкідливими викидами і платили всі податки. Настав час дати урок і доморослому БРСМ.
Що робити державі?
1. Міжвідомча інспекція всіх АЗС і нафтобаз БРСМ на предмет відповідності нормам і вимогам щодо будівництва, експлуатації та пожежної безпеки.
2. Розслідування фінансової діяльності БРСМ, визначення збитків держави від несплати податків при продажу фальсифікату.
3. Оцінка екологічної шкоди від аварії на нафтобазі у Василькові та вартості компенсаційних заходів з відновлення здоров'я громадян.
4. Компенсація збитків за рахунок БРСМ.
5. Проведення інспекції всіх пожежонебезпечних об'єктів країни силами міжвідомчої комісії.
6. Проведення масштабного розслідування з метою ліквідації тіньового ринку нафтопродуктів. Ухвалення необхідних законів, що підвищують рівень адміністрування податків і посилення покарання за підробку та контрабанду підакцизних товарів.