У середині вересня міліція припинила роботу 11 автозаправних комплексів "БРСМ-Нафта" у Харкові. Кількома днями пізніше така сама доля спіткала 15 АЗС цієї компанії в Київській області. Відверто кажучи, чогось подібного на ринку нафтопродуктів очікували. І питання зовсім не в тому, що цю мережу, яка "динамічно розвивається", пов'язують з екс-міністром енергетики Едуардом Ставицьким, котрий втік із країни. Споживачів більше цікавить якість палива, що продається цією компанією, хоча його мінімальна ціна на ринку нафтопродуктів є хорошим компенсатором. І тут виникає запитання вже в професійної громадськості: як пересічний місцевий оператор примудряється обходити міжнародні й вітчизняні нафтовидобувні та нафтопереробні компанії? Адже чудес у цій галузі не буває, по суті, всі одержують паливо з "однієї бочки". Чи дізнаємося ми про ці "секрети" від правоохоронців? Поки що спробуємо розібратися самі.
Наскільки відомо, в "БРСМ-нафта" такого розвитку подій теж чекали, ще задовго до вересневих подій називаючи "заказняком" будь-яке згадування про себе. Причина нервозності зрозуміла: з моменту заснування загадкову та безглузду абревіатуру БРСМ нерозривно пов'язували з Едуардом Ставицьким. Мережа це довго заперечувала, журналісти доводили інше, а на ринку в цьому ніхто й ніколи не сумнівався, бо вся історія стрімкого розвитку цього бізнесу в останні чотири роки красномовно про це свідчила.
Звідки дровенята?
При обшуку в Харкові правоохоронці знайшли майже весь букет правопорушень, хоча й виглядає він трохи розкуйовдженим. "Отримано інформацію, що службові особи АЗС упродовж поточного року проводять продаж неврахованого палива, не здійснюючи належних платежів до державного бюджету..." - йдеться в постанові Московського районного суду м. Харкова, який санкціонував обшуки на заправках БРСМ. У цьому самому документі зазначається, що викликають сумнів походження і якість реалізованих на цих АЗС нафтопродуктів. Як видно з опублікованих самою БРСМ документів, саме через поломку автомобіля після заправки дизельним паливом на цій станції розпочалася харківська чехарда. Що знайшли на заправках БРСМ міліціонери Київської області, на даний момент точно невідомо.
Підозри в нечесній грі БРСМ виникли давно. От свіжі факти та цифри. За вісім місяців
2014 р. на нафтобази цієї мережі в Переяславі-Хмельницькому, Василькові та Козятині надійшло понад 28,7 тис. т присадок до палив. З митних документів випливає, що компанія "БРСМ-Нафта" імпортує з Росії октанопідвищувальну добавку "Октан-Еко" марки МК-4. Запитується, навіщо? Далі, на нафтобази компанії залізницею надійшло більш як 10 тис. т газового конденсату. Знову запитання: навіщо на нафтобазі сировина, яку використовують для подальшої переробки, якщо ні в Переяславі-Хмельницькому, ні у Василькові, ні в Козятині офіційно немає нафтопереробних заводів (НПЗ)? Для повноти відчуттів додам, що їдуть на термінали БРСМ десятками тисяч тонн якась фракція ізопентанова та бензини невідомого маркування.
Ідемо далі. Згідно з даними Держстату, у січні-серпні автозаправна мережа БРСМ тільки за готівку продала 47,3 тис. т бензину А-95. На своїх АЗС компанія пропонує дві марки "п'ятого" - А-95 й А-95 Євро. Що ж до "Євро", то, як свідчать дані митниці, 2014 р. афілійований із БРСМ імпортер "УкрТрансОйл-2009" не завіз жодної тонни бензину А-95. Тобто "євро" там і не пахне.
Що ж до "простого" А-95, то на заправках БРСМ кажуть, що він, мовляв, із Кременчуцького НПЗ "Укртатнафта". От тільки в Кременчуці про це не знають: на бази БРСМ звідти залізницею не відправлено жодного вагона. З великою часткою впевненості можна припускати, що ніякого кременчуцького бензину на БРСМ немає, тому що мережі групи "Приват", яка управляє "Укртатнафтою", не вистачає бензину для власних потреб. Це видно за перебоями з паливом на заправках "Укрнафти" та ANP цієї весни та влітку, а також за початком імпорту бензину, що "Привату" загалом невластиво.
Виникає запитання, звідки в БРСМ узялося майже 50 тис. т бензину А-95? Точніше, що саме продали споживачам під цим маркуванням?
Ще один епізод. Улітку БРСМ почала одержувати на свої нафтобази реактивне паливо. Все б нічого, та тільки цистерни із паливом для літаків зазвичай везуть прямо в аеропорт, оскільки процес заправки повітряних суден поєднаний з великою кількістю дуже жорстких вимог щодо якості та зберігання. Навіщо воно БРСМ?
Авіагас - це, за великим рахунком, те саме дизельне паливо. Тільки акцизний збір на нього становить 17 євро/т, а на стандартне ДП - 98 євро/т. Фахівці кажуть, що якщо суміш гасу з дизпаливом ще й маслом "придавити", то взагалі ніхто нічого не помітить. Чи користується порадами таких майстрів БРСМ, невідомо. Скажу лише, що мастило БРСМ теж справно одержує на свої нафтобази...
Невідомо також і те, чи платить БРСМ податки з "виробництва" нафтопродуктів на своїх нафтобазах? Якщо за законом, то при будь-якому змішуванні необхідно сплатити повну ставку акцизного збору, яка сьогодні становить близько 5 грн/л. Якби ця безглузда (для БРСМ, звичайно) операція відбувалася, то ціни на колонках БРСМ були б максимальними на ринку. А вони, навпаки, мінімальні. Може, тому, що зазначених 5 грн у собівартості цього палива немає? Це все розмірковування вголос, а точну відповідь на запитання про те, що саме відбувається на нафтобазах БРСМ, цього загадкового оператора ринку нафтопродуктів, мають дати компетентні органи.
Обережно, АЗС!
Більш ніж дивна номенклатура одержуваної продукції виникла в БРСМ не сьогодні та навіть не цього року. Золотим для цієї мережі став 2013-й: крім описаних "виробничих" традицій, також увесь заводський бензин і ДП надходили від компанії "Газ Україна 2020" - оператора з поставок нафтопродуктів холдингу СЄПEK (власнику якого, харківському младоолігарху Курченку, Інтерпол днями виставив червону картку на розшук). БРСМ, а точніше, афілійований із нею трейдер "Росукренергохолдинг" став за підсумками 2013-го одним із найбільших одержувачів безподаткового палива - більш як 200 тис. т. Характерно, що за купівлю у СЄПEK 30 тис. т бензину міліція нині "маринує" торговельного представника "Роснефти" в Україні, тоді як потужніший покупець не удостоївся заслуженої уваги силовиків.
Вочевидь, домовився екс-міністр енергетики та вугільної промисловості також із приводу зрідженого газу: при "кривавому режимі" на адресу БРСМ він ішов без зволікань на митниці, хоча конкуренти парилися по 30–60 днів в очікуванні результатів аналізів увезеного продукту.
Кришоване Ставицьким "власне виробництво" нафтопродуктів, безподаткові поставки та преференції на митниці щодо скрапленого газу дали можливість сконцентрувати колосальний капітал, завдяки якому мережа БРСМ почала зростати як на дріжджах. Символічно, що за чотири роки служби Ставицького в "обоймі" Сім'ї втікача Януковича мережа БРСМ зросла майже вчетверо - до 135 станцій. Це рекордні для ринку темпи. Вартість такого розвитку можна оцінити в 100 млн дол.
Попри набожність, яка перепліскується через край, був та є в цих бізнесменів один порок - жадібність. Високі темпи розвитку, продиктовані бажанням продавати якнайбільше дешевого бензину та газу за ринковими цінами, відбувалися на шкоду безпеки.
22 квітня 2014 р. у Переяславі-Хмельницькому (Київська обл.) злетіла в повітря АЗС "БРСМ-Нафта", забравши з собою життя шістьох чоловік. БРСМ одразу вкинула в ефір версію теракту, але характеру руйнувань професіоналам було достатньо, аби відразу поставити діагноз: вибухнув скраплений газ через грубі порушення при проектуванні та експлуатації АЗС. Пізніше з'ясувалося, що на станції було підвальне приміщення (що категорично заборонено будівельними нормами), де накопичився та згодом вибухнув скраплений газ.
"Така потужність вибуху означає, що газ накопичувався місяцями, отже, на станції не було ні газоаналізаторів, ні систем раннього оповіщення, а головне, ніхто не здійснював регламентного огляду обладнання, інакше витік виявили б одразу", - каже фахівець із будівництва АЗС. Надалі цю версію підтвердив Держгірпромнагляд, виявивши численні корозійні наскрізні ушкодження підземного газопроводу, який веде від ємності, де зберігався скраплений газ, до газороздавальної колонки, та інші численні зауваження до проектування, монтажу та обладнання АЗС.
Як сталося, що заправки було побудовано, а головне, прийнято контролюючими органами з такими порушеннями? Може, тому, що в останні роки Міненерговугільпром, яким саме в цей період керував Ставицький, одержав Держгірпромнагляд у своє пряме підпорядкування? Чи тому, що сили міністерського впливу на контролюючі органи країни ніхто не скасовував?
"Вони (БРСМ. - С.К.) будували скрізь, де хотіли, брали закриті об'єкти в "червоних лініях" і швидко запускали їх", - розповідає учасник ринку Харкова. В Одесі на вул. Червоного Козацтва 20-кубова ємність для скрапленого газу розміщувалася в п'яти метрах від операторської (за нормативами відстань має бути не менш як 15 м) і в п'яти метрах від шести резервуарів бензину (норматив - не менш як 20 м). І все це господарство було розташоване в 20 м від житлового сектора (за нормативами відстань має становити не менш як 60 м).
А скільки таких "сюрпризів" по всій країні залишив нам пан Ставицький? "Під час недавнього рейду по БРСМ на десяти із десяти АЗС у Київській області були виявлені порушення як мінімум по частині скрапленого газу", - розповів представник Держгірпромнагляду за умов анонімності. Може, треба перевірити й інші АЗС цієї славної в усіх сенсах мережі?
***
Менеджмент БРСМ сьогодні кричить на кожному розі про беззаконня та свавілля силовиків, які розслідують досить своєрідну діяльність цієї мережі. Навіть провели пікетування Генпрокуратури, написали в усі органи влади та ЗМІ. Воно й зрозуміло, як бачимо, розслідувати є що. І це ми ще не торкнулися теми біоетанолу, який нібито додавався в альтернативні палива в 2013 р. Нещодавно фіскальні органи з'ясували, що зневоднений спирт в "Укрспирту" був лише на папері, а насправді це був звичайний харчовий спирт, який ішов на випуск "лівої" горілки. Збитки оцінюються в 3,5 млрд грн.
Хвилиночку, якщо біоетанолу не було, то що ж тоді додавали на БРСМ та в інших мережах в альтернативне паливо? І що сьогодні продають під виглядом альтернативного палива на БРСМ, коли фіскальна служба ліквідувала схему в "Укрспирті"? На підставі чого ці "виробники" одержують величезну пільгу за акцизом та іншими податками від держави?
Однак існує ймовірність того, що відповідей на численні запитання отримано не буде. Уже є мінімум два випадки, коли за дзвінком з Києва на місцях були змушені "втратити інтерес" до БРСМ. Тепер у Переяславі-Хмельницькому, який поховав навесні шістьох земляків, продовжать будівництво нового комплексу біля житлового будинку. В Одесі БРСМ виписали штраф за порушення касової дисципліни (такий результат роботи 60 податківців, які влаштували облаву на ці АЗС минулого літа). Подивимося, скільки протримаються харківські та київські міліціонери. Ставицький хоча й "забув" в Україні 42 кг золота, коштовності та мільйони "кешу", але ж усі розуміють, що це не останнє, "нажите чесною працею".
У БРСМ же вважають, що зазнали політичних переслідувань. У зв'язку з цим там уже були змушені наступити на горло власній пісні та заявити, що недавно в мережі змінився власник, Сім'я вийшла, зайшов якийсь американський інвестор. Так це чи ні, стане зрозуміло дуже скоро за характером роботи цієї нестандартної мережі.
Та хіба справа у власнику? Якщо бізнес працює за правилами, не бодяжить, платить податки та не запускає виручку повз касовий апарат, то яка різниця, хто власник? До речі, запитання по цій частині є не лише до БРСМ, просто це найяскравіший представник цього виду учасників ринку нафтопродуктів. Інша річ, що такий бізнес не дасть власнику великих прибутків, а за нинішніх умов генеруватиме лише збитки. У компанії БРСМ до цього не звикли.