Не довго раділи автолюбителі, потираючи руки й ховаючи заничку, в надії, що автомобілі, які ввозитимуться в Україну, обкладатимуться 10-відсотковим митом замість 25%. 3 червня Верховна Рада України переважною більшістю голосів (виявляється, можуть домовитися) ухвалила зміни до Закону «Про Митні тарифи України». Внаслідок чого зниження до 10% мита на автомобілі з об’ємом двигуна від 1 до 2,2 літра, яке вже відбулося 16 травня 2008 року, буде перенесене на 1 січня 2009 року.
Таким чином, автомобільне «щастя» у вигляді 10-відсоткового мита тривало зовсім недовго. Ой, якою солодкою була реклама від найбільших автоімпортерів: «Вітаємо із вступом до СОТ!». І все це супроводжувалося інформацією про зниження цін.
А тепер що вже вдієш. Хоча, звісно, негарно «брати купецьке слово назад», повертаючи ціни до квітневого рівня. Але кому ж хочеться втрачати свої гроші? Між іншим, за статистикою, автомобілі з об’ємом двигуна від 1 до 2,2 літра становлять 80% продажів.
У результаті склалася цікава ситуація. З одного боку, у силі лист Держмитслужби, відповідно до якого діють СОТівські мита — 10%. З іншого — зазначені зміни до Закону «Про Митний тариф України» ухвалені Верховною Радою й чекають підпису президента. Протягом 15 днів він може розглядати питання — ставити підпис чи ветувати цей почин. Причому дуже ймовірно, що парламентові доведеться-таки долати президентське вето. І тоді, якщо цього не вдасться зробити до 11 липня, до початку нової сесії (до 2 вересня) діятиме лист Держмитслужби — про 10-відсоткове мито. Якщо ж нардепи подолають імовірне президентська вето, не виключається можливість продовження розгляду питання в Конституційному суді.
Попри всі ці законодавчі перипетії, за перших п’ять місяців 2008 року зростання автомобільного ринку становило 50%. До речі, 11 червня керівники найбільших компаній-автоімпортерів провели прес-конференцію, на якій обговорили ситуацію зі зміною мит і можливі наслідки для ринку України.
На думку автоімпортерів, зниження мит (стабільне) привело б до активізації ринку і подальшого зростання відрахувань у бюджет уже нинішнього року, а при збереженні тенденцій розвитку ринку зростання було б помітним і
2009-го. Вони також вважають, що повернення до попередніх мит негативно позначиться на іміджі України, яка щойно вступила в СОТ. Що ж стосується цін, то у зв’язку з ухваленням зазначених змін на зниження цін можна не розраховувати. Навіть тим імпортерам, які встигли знизити ціни, доведеться повернутися на вихідні позиції. Ціновий компроміс залежатиме від кількості завезених автомобілів за 10-відсотковим митом (тобто до набуття чинності новими змінами). Правда, такої думки дотримуються не всі автоімпортери. Тому цілком імовірно очікувати, що автомобілі з 2-літровим двигуном коштуватимуть дорожче, ніж автомобілі з двигуном об’ємом 2,4 літра (які не потрапляють під повернуту 25% ставку).
А як бути покупцям, котрих уже одного разу потішили зниженням цін? Який відсоток потенційних автолюбителів проявить терпіння і відкладе купівлю залізного коня до 1 січня 2009 року? Як така реакція позначиться на доходах автодилерів? Реклама на телебаченні ще йде. Ринок миттєво не відреагує: літо — сезон відпусток, випускних і вступних іспитів. А на осінь, дивись, і вето «лежатиме на законі».